• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90880
+
-

سیلاب اهواز؛ معطل بودجه

تکمیل طرح جامع فاضلاب اهواز 4هزار میلیارد تومان پول لازم دارد

به‌دنبال وقوع سیل و آب گرفتی در شهر اهواز، معاون امورآبفا وزیر نیرو گفت:طرح جامع فاضلاب اهواز نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است، همزمان محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته‌ایم تا ۲ سال ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای طرح فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز تامین اعتبار شود.

به گزارش همشهری، باردیگر همزمان با وقوع بحران‌های زیست‌محیطی وعده‌های مسئولان آغاز شد. در طول چند روز گذشته شهر اهواز به‌دلیل فقدان زیر ساخت‌های لازم درزمینه فاضلاب با مشکل آب گرفتگی در اغلب بخش‌ها مواجه شد. در چنین وضعیتی اختلاف برسر اینکه مشکل از کم‌کاری شهرداری است یا وزارت نیرو تشدید شده است. دیروز محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در توییتر خود نوشت: مشکل کنونی اهواز ناشی از فقدان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرداری است، نه طرح‌های ناتمام آبفا. قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون امور آبفای وزیر نیرو نیز گفت: اجرای طرح سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی در  اهواز، الزامی و اجرای آن وظیفه شهرداری است.
با وجود این هنوز مقام‌های شهرداری اهواز اظهارنظری نکرده‌اند، اما در عین حال گفته می‌شود تکمیل زیر ساخت‌های اصلی شهر برای جمع‌آوری آب‌های شهری به 4هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی
 معاون امور آبفا وزیر نیرو درباره مشکل آبگرفتگی اکثر بخش‌های شهر اهواز گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط جمع‌آوری فاضلاب در شهر اهواز وجود دارد که هزار و ۱۵۰ کیلومتر آن فرسوده است. البته این سیستم فقط قادر به جمع‌آوری فاضلاب است و نمی‌تواند آب‌های سطحی را نیز جمع‌آوری کند.
قاسم تقی‌زاده خامسی با اشاره به اجرای ۴۰ درصد طرح جامع فاضلاب اهواز ادامه داد:۶۰ درصد باقی مانده این طرح، نیازمند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار است که البته وزارت نیرو مدل اعتباری را به رئیس‌جمهور ارائه کرده که با تامین آن، تا ۳ سال آینده این طرح عملیاتی خواهد شد.
تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه حتی اجرای کامل طرح جامع جمع‌آوری فاضلاب نیز مشکل آب‌های سطحی این شهر را برطرف نمی‌کند، گفت: همزمان با اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، طرح راه‌اندازی سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی نیز اجرا می‌شود، زیرا درصورت عملیاتی نشدن آن، باز هم شهر اهواز با مشکل آبگرفتگی مواجه خواهد شد، زیرا ظرفیت طراحی شده طرح فاضلاب، فقط برای جمع‌آوری فاضلاب است.
او با اشاره به غیراستاندارد و غیراقتصادی بودن جمع‌آوری فاضلاب و آب سطحی با یک سیستم مشترک افزود: باید این دو طرح، به‌طور جداگانه، اما همزمان اجرا شود.معاون امور آبفا وزیر نیرو اضافه کرد: هم‌اکنون سازمان ابفا اهواز با اختصاص اعتبار معادل ۳۵۰ میلیارد تومان و حضور ۲۲پیمانکار در حال تعویض تاسیسات صدمه دیده و نوسازی سیستم فاضلاب اهواز است.

پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورویی 
به موازات سخنان معاون وزیر نیرو، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در توییتر خود نوشت:درنامه‌ای از رئیس‌جمهور خواسته‌ایم به‌عنوان اولویت نخست برای تسریع دراقدامات وزارت نیرو به‌منظور اصلاح و تکمیل خطوط اصلی، کلکتورها و جمع‌آوری‌کننده‌های فاضلاب اهواز و همچنین ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و فرعی، در ۲ سال آینده ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود.
او افزود: برنامه جامع حل مشکلات خوزستان ازجمله آب و آبفا از اسفند۹۵ با سفر من به استان که پیرو سفر رئیس‌جمهور صورت گرفت، آماده و پس از تصویب دولت در ۳سال گذشته تخصیص‌های ویژه‌ای دریافت کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید