• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9088
+
-

اختلاف آبی در شرق اصفهان

تعدادی از کشاورزان در شرق استان اصفهان از روز پنجشنبه با مستقرکردن تراکتورهای خود در جاده‌های منتهی به شهر اصفهان، خواستار تدابیر جدی دولت ازجمله رعایت حقابه، بخشش وام‌های بانک کشاورزی و اجرای مصوبات قبلی برای تأمین آب مورد نیازشان جهت کشاورزی شدند. این در حالی است که برخی مقامات استانی می‌گویند: آبی پشت سد زاینده‌رود نیست که بتوان حقابه کشاورزان معترض را داد. به گزارش همشهری، کشاورزان معترض که دی‌ماه امسال هم تجمع کرده و به‌دلیل جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی به درخواست مقامات استان دست از تجمع کشیده بودند، دوباره به تجمع خود ادامه دادند چرا که کشت پاییزه آنها به‌دلیل نبود آب انجام نشده و آنها شرایط سخت معیشتی را تجربه می‌کنند.

 

 

واکنش‌ها و انتقادهای مدیران استانی


هفته گذشته محمد‌علی افشانی، معاون وزیر کشور با حضور در استان اصفهان اعلام کرد: «به هر میزانی که آب در پشت سد جمع شود، به همان میزان می‌توان از آن آب خارج کرد. حجم آب سد زاینده‌رود به میزانی نیست که برای کشاورزان رها شود». به گزارش ایمنا، یک عضو نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان هم تصریح کرد: کشاورزان اعتراض‌های خود را بارها اعلام کردند تا دولت برای تأمین حقابه آنها از میزان سهم انتقالی آب به یزد و سایر بخش‌ها کم کند تا حقابه کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه تأمین شود. حسینعلی میراحمدی، دبیر خانه‌کشاورزی شهرستان اصفهان نیز افتتاح خط دوم، سوم، چهام و پنجم توسعه ذوب‌آهن و فولاد مبارکه را که مصارف آب بالایی دارند و اضافه‌شدن فضای سبز شهر شهرداری را عامل تمام اضافه برداشت‌ها و مصرف بی‌رویه از آب سفره‌های زیرزمینی دانست و گفت: تمام این موارد موجب شده تا کشاورزان و زاینده‌رود امروز درگیر بحران کم‌آبی شوند و برای گرفتن حقابه‌های خود تجمع کنند.

 

 

فرماندار: وعده نمی‌دهم


فرماندار اصفهان با تأکید بر اینکه کشاورزان شرق اصفهان اعتصاب نکرده‌اند، گفت: با کمک مدیران استان، نمایندگان مجلس و صندوق خسارات کشاورزی قرار است بخشی از خسارات کشاورزان اصفهان پرداخت شود. احمد رضوانی درخصوص اینکه «چه زمانی خسارت کشاورزان پرداخت می‌شود؟» گفت: امیدواریم به‌زودی خسارت کشاورزان پرداخت شود و باید روال قانونی آن طی شود. وی در پاسخ به این سؤال که «آیا قبل از عید خسارت کشاورزان اصفهان پرداخت می‌شود یا خیر؟» تأکید کرد: نمی‌توانم در این خصوص قول و وعده‌ای دهم.

 

 سه‌شنبه گذشته هم محسن کریمیان، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مقدار آب درنظر گرفته شده از سوی وزارت نیرو برای کشاورزان صفر است. وی گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد، معلوم نیست چه سرنوشتی نصیب استان خواهد شد، اما امیدواریم با اعتباراتی که در لایحه بودجه سال۹۷ دولت دیده شده، این معضلات برطرف شود.

 

 

کشاورزان چه می‌گویند


اکبر نصیری، یکی دیگر از کشاورزان معترض می‌گوید: قبول داریم که اینگونه تجمعات قانونی نیست و شخصا به‌عنوان یک کشاورز ۷۰ساله اینگونه اعتصابات را قبول ندارم اما امروز همه کشاورزان به‌طور قانونی به‌دنبال آب و حقابه‌های خود هستند. وی با تأکید بر اینکه کشاورزان اصفهان از زمان شیخ بهایی تاکنون حقابه داشتند، تصریح کرد: متأسفانه دولت و مسئولان، آن را به دیگر بخش‌ها فروختند و امروز آبی که باید به مصرف کشاورزی برسد، در بخش‌های شرب و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندار پیگیر مشکلات آب زاینده‌رود و کشاورزان شرق اصفهان است تا خسارت کشت نکردن ما پرداخت شود، تأکید کرد: امروز کشاورزان دیگر نان گدایی و خسارت نمی‌خواهند بلکه نیاز به آب دارند تا با زور بازوی خود کشت کنند.

 

 

تدابیر جدید استاندار


استاندار اصفهان در تازه‌ترین تصمیم تصویب‌نامه‌ای را برای تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در این استان ابلاغ و تأکید کرد: تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف (شامل شرب و بهداشت، صنعت، کشاورزی، فضای سبز و محیط‌زیست) از طریق بررسی و تعیین اولویت مصارف در قالب منابع آب در دسترس در سال آبی در چارچوب منابع آب تخصیص یافته توسط وزارت نیرو در هر حوضه و استان صورت می‌گیرد. بر این اساس برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و با توجه به سهم کاهش منابع آب در اختیار بخش کشاورزی انجام خواهد شد و باید از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی ناشی از کاهش منابع آب جلوگیری کند.

 

 

بانک‌ها با کشاورزان همکاری نمی‌کنند


درحالی‌که کشاورزان تشنه آب و گرفتار معیشت هستند، عدم‌همکاری سایر بانک‌ها برای بخشش اصل و سود جریمه تسهیلات پرداخت‌شده به کشاورزان هم دردسرساز شده است. به گفته دبیرکل خانه کشاورزان شهرستان اصفهان، مدیرکل بانک کشاورزی استان با حضور در شرق اصفهان اعلام کرد که به‌عنوان مجری قانون مجبور به گرفتن وام و سود آن از کشاورزان است و من قانونگذار نیستم تا بتوانم وام را ببخشم و این وظیفه نمایندگان مجلس است تا مشکلات کشاورزان را پیگیری کنند. وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات کشاورزان باید با یکدیگر متحد باشند اما متأسفانه هرکدام خط خود را دارند. محمد صادقی، دبیر خانه کشاورز استان اصفهان اما با تأکید بر اینکه صحبت‌های مدیربانک کشاورزی بحق است و وی مجری قانون است، گفت: متأسفانه استاندار کنونی اصفهان در بدترین شرایط به اصفهان آمده چرا که مجبور است خرابکاری‌ها و اشتباهات مدیران سابق را رفع کند و در سال‌های گذشته نیز نمایندگان مجلس درخصوص مشکلات زاینده‌رود بسیار کم‌کاری کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید