• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90879
+
-

هجوم پایتخت‌نشینان به مسکن ملی

دیروز نوبت به ثبت‌نام تهرانی‌ها در مسکن ملی رسید و ظرفیت 70هزار واحدی آن ظرف چند ساعت تکمیل شد

هجوم پایتخت‌نشینان به مسکن ملی

در جریان اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، دیروز ثبت‌نام مسکن ملی برای 3 استان تهران، البرز و قزوین نیز مجاز شد. در این طرح 70هزار واحد مسکونی برای متقاضیان استان تهران مدنظر قرار گرفته بود و متقاضیان شهر تهران فقط در ۴شهر جدید پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی قادر به ثبت‌نام بودند که ظرفیت ثبت‌نام شهر پردیس در همان نیم ساعت اول تکمیل شد.

به‌گزارش همشهری، دولت در طرح اقدام ملی تولید مسکن، درنظر دارد با تخصیص اراضی دولتی به ساخت مسکن، ضمن حذف هزینه زمین از هزینه اولیه ساخت، تسهیلات بانکی و زنجیره تأمین مصالح ساختمانی را نیز به خدمت بگیرد تا واحدهای مسکونی با قیمتی پایین‌تر از قیمت ساخت‌وساز آزاد تولید شود و در اختیار متقاضیان خانه‌اولی قرار بگیرد. ثبت‌نام در این طرح، پس از اجرای آزمایشی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان کرمان به‌تدریج برای سایر استان‌های مشمول طرح نیز آغاز شد و عاقبت دیروز نوبت به استان‌های تهران، البرز و قزوین رسید و متقاضیان این شهرها، در کنار متقاضیان استان‌های اصفهان، زنجان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان اجازه دسترسی به سامانه اقدام ملی به نشانی tem.mrud.ir و ثبت‌نام مسکن ملی را پیدا کردند.

زور مسکن ملی به تقاضا نرسید
طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در ثبت‌نام دیروز، ۷۰هزار واحد مسکونی برای استان تهران مدنظر قرار گرفته بود که ۵۰هزار واحد از آن در شهرهای جدید پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی ساخته می‌شود. طبق قواعد ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان شهر تهران فقط می‌توانند در این ۴شهر جدید برای مسکن ملی ثبت‌نام کنند و همین باعث شد ظرفیت درنظر قرار گرفته برای این شهرها در سایه هجوم سنگین متقاضیان پایتخت‌نشین سریعاً تکمیل شود. طبق اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در مرحله اول ثبت‌نام مسکن ملی، برای متقاضیان تهرانی ۳هزار واحد مسکونی در شهر جدید پردیس، ۲۰هزار واحد در پرند، ۸هزار واحد در هشتگرد و ۱۵هزار واحد در ایوانکی مدنظر قرار گرفته بود که ظرفیت ثبت‌نام در شهر پردیس در همان نیم‌ساعت ابتدایی تکمیل شد.

افزایش دوره بازپرداخت اقساط زمین
در حاشیه آغاز ثبت‌نام مسکن ملی برای 3 استان تهران، البرز و قزوین، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۱۸۰هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و این تعداد با ثبت‌نام‌های جدید در حال افزایش است اما باز هم در صورت تکمیل ظرفیت‌های اختصاص یافته و تأمین زمین، امکان ساخت واحدهای بیشتر در برخی شهرها نیز وجود دارد. به‌گزارش همشهری، محمودزاده با بیان اینکه خرید واحدهای مسکن ملی از نظر اقتصادی به‌صرفه است، افزود: قیمت تمام‌شده ساخت این واحدها در مقایسه با بازار آزاد قابل‌تأمل است و همچنین با توجه به اینکه واگذاری زمین در این طرح به‌صورت فروش اقساطی است، قیمت زمین طی 5 سال به‌صورت اقساطی دریافت خواهد شد. به گفته او، درصورت موافقت هیأت دولت، فروش اقساطی زمین مسکن ملی از 5 سال به ۱۰سال افزایش خواهد یافت.

جاماندگان گوش‌به‌زنگ باشند
ثبت‌نام مسکن ملی استان تهران در همه شهرهای معرفی شده تا حوالی ساعت ۴ عصر دیروز تکمیل شد و آنگونه که پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی می‌گوید که پس از پالایش اطلاعات ثبت‌نام‌شدگان، دوباره ثبت‌نام برای تکمیل ظرفیت مسکن ملی آغاز خواهد شد. اصلانی می‌افزاید: پالایش اطلاعات متقاضیان مسکن ملی با استعلام فرم «ج»، بررسی فقدان مالکیت، خوش‌حسابی در سیستم بانکی و استعلام سابقه ۵سال سکونت متقاضی در شهر مورد تقاضا در هفته‌های آینده انجام می‌شود و پیامک تأیید و یا ‌تأیید نشدن به ثبت‌نام‌کنندگان ارسال خواهد شد. به گفته او، در ادامه به تعداد کسانی که واجد شرایط دریافت مسکن ملی نبوده و در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند، اطلاع‌رسانی می‌شود و ثبت‌نام تکمیلی انجام خواهد شد؛ بر این اساس، جاماندگان از ثبت‌نام مسکن ملی می‌توانند منتظر اطلاع‌رسانی درباره ثبت‌نام تکمیلی مسکن ملی باشند.

 طبق قواعد ابلاغی وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان شهر تهران فقط می‌توانستند در ۴شهر جدید پردیس، پرند، هشتگرد و ایوانکی برای مسکن ملی ثبت‌نام کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید