• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90878
+
-

نبرد نوسان‌گیران دلار در مرز 13300هزار تومان

نرخ دلار از دیروز باردیگر از مرز 13هزار تومان گذشت و در اغلب ساعات در محدوده 13100 تا 13450تومان معامله شد

نبرد نوسان‌گیران دلار در مرز 13300هزار تومان

رشد قیمت دلار که از دوشنبه هفته قبل بعد از یک دور نزول آغاز شد، دیروز هم ادامه یافت و هر دلار آمریکا در اغلب ساعات دیروز در محدوده 13100 تا 13450تومان معامله شد؛ شاخص کل بورس تهران هم همگام با رشد دلار دست‌کم یک درصد افزایش یافت.

به‌گزارش همشهری، روند صعودی قیمت دلار که از 25آبان‌ماه یک روز بعد از افزایش قیمت بنزین آغاز شده کماکان ادامه دارد. نوار رشد قیمت در روز 19آذر‌ماه بعد از آنکه قیمت دلار به 13هزار و 850تومان رسید؛ متوقف شد و بعد از این وقفه، قیمت هر دلار آمریکا تا روز دوشنبه هفته قبل به 12هزار و 500تومان عقب‌نشینی کرد، اما از روز دوشنبه بار دیگر شیب صعودی قیمت دلار آغاز شده و قیمت هر دلار آمریکا در این مدت 5.5درصد رشد کرده است؛ به‌طوری که در مبادلات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا تا سطح 13هزار و300تومان هم پیشروی کرد.

تحلیلگران تکنیکی بر این باورند که در صورت عبور قیمت دلار از مرز 13هزار و800تومان این احتمال وجود دارد که قیمت هر دلار آمریکا تا 14هزار و500تومان هم رشد کند.
تحلیلگران بنیادی هم معتقدند متوازن نبودن عرضه و تقاضا قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار داده زیرا از یک طرف دولت با کاهش درآمد‌های ارزی ناشی از افت فروش نفت مواجه است و از سوی دیگر هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، حجم تقاضا افزایش می‌یابد؛ بر این اساس کفه‌های ترازو به نفع قیمت دلار نیست و این موضوع احتمال رشد قیمت دلار را افزایش داده است.
ظرف روزهای گذشته نیز مشخص شد یکی از دلایل رشد قیمت دلار کاهش عرضه  به جهت مختل شدن صادرات به عراق به‌دلیل ناآرامی‌های سیاسی بوده که روند ورود ارز را هم به کشور تحت‌تأثیر قرار داده و اثر روانی این موضوع بازار را تحت‌تأثیر قرار داده بود. هم‌اکنون عراق یکی از منابع اصلی تامین ارز داخلی است و درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات به این کشور صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود. اطلاعات موجود نشان می‌دهد حجم صادرات ایران به عراق 13میلیارد دلار است و کاهش صادرات به عراق می‌تواند اثر مستقیمی بر قیمت دلار داشته باشد. با این حال مسئولان می‌گویند مشکل صادرات به عراق حل شده است.

جای نگرانی نیست
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با تأکید براینکه وضعیت تجارت ایران و عراق نگران‌کننده نیست، گفت: وضع فعلی گذراست. صادرات ایران در شرایط فعلی به عراق خیلی کم نشده و کالا بین 2 کشور در حال نقل و انتقال است و در مجموع روند کلی نگران‌کننده نیست. یحیی آل‌اسحاق با اشاره به صادرات 13میلیارد دلاری ایران به عراق در سال گذشته افزود: علاوه بر این، هدف‌گذاری تجارت 20میلیارد دلاری بین ایران و عراق حتما امکان‌پذیر و دست‌یافتنی است. او افزود: سال گذشته ایران 13میلیارد دلار به عراق صادرات داشته، در 6 ‌ماه امسال میزان صادرات ایران به عراق به ارزش 5میلیارد دلار و در 9‌ماه ابتدای امسال میزان صادرات ایران به عراق 8میلیارد دلار برآورد می‌شود. او ادامه داد: در حال حاضر اگرچه میزان صادرات ایران به جنوب عراق کاهش یافته، اما میزان صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق افزایش یافته است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: در حال حاضر روابط تجاری ایران و عراق یک رابطه غیرمتعارف تجاری است زیرا 13میلیارد دلار از ایران به عراق صادر می‌شود اما میزان صادرات آنها به ایران بسیار ناچیز است. آل‌اسحاق با بیان اینکه تا 15سال آینده بازار عراق یکی از بزرگ‌ترین بازارها برای ایران به شمار می‌رود، گفت: عراق 46میلیون نفرجمعیت دارد، 4میلیون بشکه نفت صادر می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای افزایش آن به 10میلیون بشکه نفت است، لذا مشکل مالی ندارد.

  رشد شاخص بورس

شاخص کل بورس تهران هم دیروز همگام با افزایش قیمت دلار افزایش یافت و 3674واحد یعنی معادل یک درصد رشد داشت. روند صعودی شاخص کل بورس تهران 2روز بعد از افزایش قیمت بنزین و دلار در 27آبان‌ماه آغاز شده و در این مدت با 17.5درصد رشد از 301هزار واحد به 354هزار واحد رسیده است.سرمایه‌گذاران دیروز جمعا 3600میلیارد تومان سهام در بازار سهام خریدند که از این مقدار 2270میلیارد تومان در بورس و 1330میلیارد تومان در فرابورس مبادله شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید