• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90876
+
-

رونق سهمیه‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها‌

همشهری از ایجاد یک کسب‌وکار تازه در برخی جایگاه‌های سوخت گزارش می‌دهد

انرژی
رونق سهمیه‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها‌

بازار سهمیه‌فروشی بنزین در روزهای آخر‌ماه داغ شده و جایگاه‌داران هم وارد گود شده‌اند. تا پیش ‌از این در هر پمپ‌بنزینی امکان پیدا کردن کسی که می‌خواست سهمیه خود را با قیمتی کمتر از بنزین آزاد بفروشد؛ وجود داشت؛ اما حالا، جایگاه‌داران با قطع ارتباط سهمیه‌فروشان و کسانی که بنزین آزاد می‌زنند، شخصاً سهمیه اضافی وانت‌بارها و تاکسی‌ها را می‌گیرند و آن را به‌جای سهمیه آزاد با همان نرخ 3هزار تومان می‌فروشند.
به گزارش همشهری، در جریان اجرای طرح بنزینی دولت و احیای کارت سوخت، اعلام شد سهمیه واریز شده به کارت‌های سوخت تا 6‌ماه منقضی نمی‌شود؛ اما در ادامه مشخص شد این قاعده فقط شامل حال کارت سوخت خودروهای شخصی و موتورسیکلت می‌شود و سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌بارها که سهمیه بالاتری نیز دارند، در آخر هرماه، صفر خواهد شد. این مسئله در آخر آبان‌ماه باعث شد بسیاری از صاحبان تاکسی و وانت‌بار که تمام یا بخشی از سهمیه خود را ذخیره کرده بودند، غافلگیر شوند و همین مسئله باعث شد در روزهای پایانی آذر، بازار سهمیه فروشی بیش‌ازپیش داغ شود.

نازل‌هایی که قرق می‌شوند
باوجوداینکه چند روزی است طرح زوج و فرد از در منازل اجرا می‌شود و ترافیک خودروها در معابر شهر به شکلی ملموس کاهش یافته، بازهم اغلب پمپ‌بنزین‌ها با صف خودروهای متقاضی بنزین مواجه هستند. گزارش میدانی خبرنگاران همشهری از چند جایگاه توزیع سوخت در سطح شهر تهران نشان می‌دهد، جدا از اینکه بوروکراسی استفاده از کارت سوخت شخصی به کند شدن روند سوخت‌گیری خودروها منجر شده، روی آوردن برخی متصدیان جایگاه‌های سوخت به سهمیه‌فروشی بنزین نیز به کندتر شدن روند سوخت‌گیری خودروها دامن زده است. در برخی جایگاه‌های سوخت شهر تهران، متصدیان پمپ‌بنزین، نازل میانی هر ردیف از پمپ‌های جایگاه را به فروش سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌بارها اختصاص داده‌اند و فقط به مشتریانی که قصد خرید بنزین آزاد دارند اجازه توقف در مقابل این نازل را می‌دهند. در این قبیل جایگاه‌های سوخت، روند کار به این صورت است که کارگر پمپ‌بنزین بعد از پر شدن باک خودروی هر مشتری، نازل را سر جایش نمی‌گذارد؛ زیرا هر کارت سوخت شامل محدودیت 3 بار سوخت‌گیری در روز است و با این کار می‌توان 180لیتر از سهمیه ماهانه خودرو را فروخت. نکته دیگر اینکه خریداران سهمیه بنزین این کارت‌ها باید پول آن را نقدی بپردازند یا تراکنش بانکی خود را از طریق کارت‌خوان سیاری که به سیستم مالی پمپ‌بنزین متصل نیست، انجام دهند تا هم حساب سهمیه‌فروشی از کل حساب پمپ‌بنزین جدا باشد و هم هر ردی که بتواند جایگاه‌دار را به فروش سهمیه متهم کند، پاک شود.

فروش سهمیه با کارمزد 500تومانی
با توجه به اختلاف 100درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد، فروش هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در پمپ‌بنزین 1500تومان سود بادآورده نصیب فروشنده می‌کند که به گفته یکی از کارگران پمپ‌بنزین، تا 500تومان از این مبلغ به جیب متصدی جایگاه یا کارگری می‌رود که سهمیه مازاد تاکسی و وانت‌بارها را خریدوفروش می‌کند. البته پیگیری‌های همشهری از رانندگان تاکسی و مشتریان پمپ‌بنزین حاکی از این است که در روزهای عادی، امکان خرید سهمیه بنزین مازاد تاکسی‌ها به قیمت هر لیتر 2هزار و 500تا 2هزار و 800تومان وجود دارد اما خرید این سهمیه‌ها منوط به این است که صاحب کارت نیز در زمان سوخت‌گیری حضور داشته باشد؛ زیرا با این کار، صاحب کارت هم می‌تواند میزان استفاده از سهمیه را بررسی کند و هم مانع سرقت احتمالی کارت سوخت شود. پیگیری خبرنگاران همشهری از یکی از کارگران پمپ‌بنزین نشان می‌دهد در روزهای پایانی ‌ماه که اکثر خودروها سهمیه خود را مصرف کرده‌اند و بازار فروش بنزین آزاد داغ‌تر می‌شود، متصدیان پمپ‌بنزین نسبت به فروشندگان سهمیه سختگیری می‌کنند و با تهدید به ارسال گزارش سهمیه‌فروشی آنها به شرکت پخش، مانع فروش مستقیم سهمیه به مردم می‌شوند؛ اما راه دیگری هم برایشان می‌گذارند و با پیشنهاد فروش سهمیه و دریافت پورسانت، راسا نسبت به فروش سهمیه‌ها اقدام می‌کنند.

دوگانه‌سوزها متهمند
رانندگان تاکسی می‌گویند چنانچه یک خودروی تاکسی دوگانه‌سوز نباشد، در نهایت سهمیه 400لیتری آن تا اواسط ماه تمام می‌شود و عملاً سهمیه‌ای برای فروش باقی نمی‌ماند اما درصورت دوگانه‌سوز بودن تاکسی، می‌توان بخش زیادی از سهمیه 200لیتری آن را ذخیره کرد و فروخت. البته رانندگان تاکسی‌های دوگانه‌سوز هم به‌راحتی زیر بار این اتهام نمی‌روند و وانت‌بارها را به سهمیه‌فروشی متهم می‌کنند. رانندگان تاکسی‌های دوگانه‌سوز می‌گویند به‌واسطه دسترسی نامناسب به ‌جایگاه‌های سوخت CNG، مجبور هستند بخش زیادی از پیمایش روزانه خود را با سوخت بنزین انجام دهند.

   دکان تازه سهمیه‌فروشی چگونه کار می‌کند؟

  کارگر پمپ‌بنزین بعد از پر شدن باک خودروی هر مشتری، نازل را سر جایش نمی‌گذارد تا مشمول محدودیت 3 بار سوخت‌گیری در روز نشود.
  خریداران سهمیه بنزین یا باید پول آن را نقدی بپردازند یا اینکه تراکنش بانکی خود را از طریق کارت‌خوان سیاری که به سیستم مالی پمپ‌بنزین متصل نیست، انجام دهند تا هم حساب سهمیه‌فروشی از کل حساب پمپ‌بنزین جدا باشد و هم هر ردی که بتواند جایگاه‌دار را به فروش سهمیه متهم کند، پاک شود.
   با توجه به اختلاف 100درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد، فروش هر لیتر بنزین سهمیه‌ای در پمپ‌بنزین 1500تومان سود بادآورده نصیب فروشنده می‌کند که تا 500تومان از این مبلغ به جیب متصدی جایگاه می‌رود.


  گزارشگران همشهری می‌گویند ورود متصدیان جایگاه‌های سوخت به بازار خریدوفروش سهمیه بنزین تاکسی‌ها و خودروهای عمومی و اختصاص چند نازل در جایگاه‌ها به این کار، موجب ازدحام ورودی پمپ‌بنزین‌ها شده است

  گزارش میدانی همشهری از چند جایگاه توزیع سوخت در سطح شهر تهران نشان می‌دهد، جدا از سهمیه‌فروشی، بوروکراسی استفاده از کارت سوخت شخصی به کند شدن روند سوخت‌گیری خودروها منجر شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید