• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90865
+
-

دوباره فیفا، دوباره ورود زنان، این‌بار لیگ داخلی

دوباره فیفا، دوباره ورود زنان، این‌بار لیگ داخلی

لیلی خرسند|  «فدراسیون فوتبال ایران به فیفا تعهد کتبی داده است تا زمینه حضور تماشاگران زن در مسابقات داخلی فوتبال را فراهم کند.» این خبری است که جمعه شب رویترز به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد اما تا دیروز هیچ‌یک از مسئولان فدراسیون فوتبال ایران واکنشی به این خبر نشان ندادند، نه کسی آن را  تأیید کرد و نه کسی تکذیب. به‌نظر می‌رسید مسئولان فدراسیون فوتبال ترجیح داده‌اند، فعلا سکوت کنند، چرا که آنها به هیچ‌یک از تماس‌های تلفنی همشهری هم جوابی ندادند. با این حال گفته می‌شود، خبری که رویترز داده است، نتیجه جلسه‌ای است که هفته پیش در تهران برگزار شده بود. همشهری با خبر شده است که نمایندگانی از فیفا هفته پیش در تهران بوده‌اند و مذاکراتی با تصمیم‌گیرندگان فوتبال ایران داشته‌اند. علاوه بر مدیران فدراسیون فوتبال، در این جلسات، یکی از مسئولان حراست وزارت ورزش و جوانان هم حضور داشته است.
فیفا از سال 1396به‌دنبال حضور زنان ایرانی در استادیوم‌‌های فوتبال است. آنها در این مدت گروه‌های مختلفی برای مذاکره به ایران اعزام کرده‌اند. حتی جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد، به تهران آمد تا خودش پیگیر موضوع باشد.
با پیگیری‌های فیفا و اقداماتی که فدراسیون فوتبال ایران انجام داد، در 3 بازی زنان توانستند در ورزشگاه حاضر شوند؛ بازی پرسپولیس -کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا، بازی دوستانه ایران- بولیوی و بازی ایران-کامبوج در مرحله انتخابی جام‌جهانی. اما هم خواسته زنان ایران و هم خواسته فیفا چیز دیگری بود؛ اینکه زنان در همه بازی‌ها چه داخلی و چه بین‌المللی بتوانند با خرید بلیت در استادیوم باشند.
براساس ادعای رویترز با تعهدی که ایران به فیفا داده است، فدراسیون باید شرایط حضور زنان در بازی‌های لیگ را هم فراهم کند. اما آیا ایران این تعهد را داده است؟ 
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با همشهری حضور نمایندگان فیفا در تهران را تأیید می‌کند: « بله هفته گذشته آمدند و دنبال این بودند که زنان در بازی‌های لیگ بتوانند به ورزشگاه بیایند.» اما او خبری از تعهد کتبی ندارد و بعید می‌داند که زنان بتوانند تماشاگر بازی‌های لیگ باشند: «فکر نمی‌کنم به این زودی اتفاقی بیفتد. ما برای بازی‌های ملی و بازی‌های بین‌المللی باشگاهی تقریبا چالشی نداریم. نه اینکه بدون چالش باشد. تا دقیقه 90بازی ایران و کامبوج هنوز مخالفت‌هایی بود. با مقاومت‌هایی که وجود دارد، بعید است که حضور زنان در بازی‌های لیگ به این سرعت محقق شود.» 
فیفا برای حضور تماشاگران زن در بازی‌های ملی توانست فدراسیون ایران را متقاعد کند ولی چرا حضور زنان در بازی‌های لیگ طولانی شده است؟ در کنار مخالفت‌هایی که از داخل می‌شود، به‌نظر می‌رسد فیفا هم با ایران مدارا می‌کند. نظر بعضی این است که فدراسیون ایران با دادن امتیازاتی به فیفا، برای خودش فرصت می‌خرد. اما گفته می‌شود فدراسیون فوتبال برگ برنده‌ای در دست دارد. در شرایط تحریم، نه فدراسیون ایران و نه باشگاه‌های فوتبال در ایران نمی‌توانند مراوادت مالی بین‌المللی داشته باشند. مهدی تاج، رئیس فدراسیون که در جلسات قبلی به این موضوع اشاره کرده بود، به‌نظر می‌رسد این بار هم این بحث را به میان کشیده باشد. فیفا مدعی است که همه تماشاگران بدون درنظر گرفتن مسائل سیاسی، مذهبی، نژادی و جنسیتی باید بتوانند وارد استادیوم شوند. فدراسیون ایران می‌گوید اگر طبق شعارهای فیفا، فوتبال سیاسی نیست، باید مشکلاتی که تحریم برای فدراسیون و باشگاه‌های ایران ایجاد کرده، کنار زده شود. شاید این حربه تاج برای زنانی که دنبال حضور در ورزشگاه‌ها هستند، مورد قبول نباشد اما از نظر منتقدان هم این تلاش او برای حل مشکلات بین‌المللی فوتبال قابل تأیید است.
در شرایطی که فدراسیون فوتبال اظهارنظری درباره این موضوع نداشته، دیروز اینفانتینو که برای برگزاری جام جهانی باشگاه‌ها در قطر است، به یاهو اسپرت گفت: «به ایران می‌روم تا ببینم در بازی‌های لیگ زنان می‌توانند به ورزشگاه بروند یا نه ؟ این یک گام است؛ یک گام در مسیر درست و ارزش سمبولیک زیادی دارد و قطعا زندگی خیلی از زنان را تغییر می‌دهد که می‌توانند از فوتبال لذت ببرند.»
رئیس فیفا گفته است که زمان این سفر اوایل سال جدید میلادی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید