• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90829
+
-

یلدا در قاب ایران

ایرانیان در شهرهای مختلف،طولانی‌ترین شب سال را به شیوه های گوناگون پاس می‌دارند

یلدا در قاب ایران

هزاران سال است که وقتی فصل پاییز، زوال طبیعت را به مرگ زمستانی می‌کشاند، در یک شب ویژه، ایرانیان گردهم می آیند و بلندترین شب سال را پیش از فرارسیدن سرمای زمستانی، به گرمی در کنار هم می گذرانند. به گزارش گروه ایرانشهر، شب یلدا بدین ترتیب از دیرباز در آیین های ایرانی جایگاه ویژه ای داشته است. شبی به درازای تاریخ، به رنگ انار و هندوانه و شبچره و فال حافظ. اما این شب برای خوزستانی ها، آذربایجانی ها، کرمانی ها و کردستانی ها رنگ دیگری دارد، رنگی به سیاهی همین شب طولانی...  امسال روایتی از حال و هوای شب یلدا در استان های مختلف را به تصویر کشیدیم که در ادامه می بینید.



خوزستان 

به اندازه 3 سال در خوزستان باران آمده. درست وقتی آن طرف تر، در جای دیگری از کشور زندگی مردم را بی آبی و شن برداشته. اما این باران با خودش خوشی نیاورده. غیر از آب،  فاضلاب های شهری هم بالا آمده اند و مردم اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان شب یلدای امسالشان رنگی به جز سیاهی ندارد. 

کرمان

خانه های مردم کرمان پر از شن است. طوفان شن در چند روز گذشته شهرهای شرق این استان را محاصره و آسمانشان را تیره و تار کرده است. مردم این استان بیش از 20 سال است که درگیر طوفان‌های شن هستند و امسال هم درست در روزهای آخر پاییز طوفان یک بار دیگر زندگی مردم را با شن پوشاند. حالا مردان و زنان ریگان و فهرج به جای خرید هندوانه و انار شب یلدا، باید شن ها را از زندگی خود جارو کنند.

آذربایجان شرقی

مردم روستاهای مناطق زلزله زده سراب و میانه بلندترین شب سال را نه زیر کرسی های گرم، که در کانکس‌ها و خانه های پیش ساخته و چادرهایی سپری می کنند که مقاومتی در برابر سوز سرما ندارند. البته برخی هم میهمان خانه های گرم اقوام، بزرگان فامیل و دیگرخویشاوندان در همان روستا هستند. 

کردستان

 سرمای زود هنگام در پاییز کار خود را کرد و 2 کولبر کردستانی جان خود را بر اثر کولاک از دست دادند. آزاد و فرهاد خسروی 2 برادر ۱۷ و 14 ساله سروآباد کردستان در گردنه ته‌ته هورامان در کولاک ماندند و دیگر بازنگشتند. یلدای امسال برای خانواده آزاد و فرهاد و ده ها خانواده کردستانی دیگر که مردان و فرزندانشان در کوه و کمر از دست می روند، به درازای هزار سال است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید