• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 30 آذر 1398
کد مطلب : 90795
+
-

ایران واردکننده گندم شد

خبرگزاری رویترز از اقدام ایران برای خرید یک میلیون تن گندم خبر داد

در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها درباره واردات گندم در ماه‌های گذشته تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری غلط قوت گرفته بود، خبرگزاری‌های خارجی خبر دادند که ایران یک‌میلیون‌تن گندم وارد کرده و گویا قرار است حجم واردات گندم تا 3میلیون تن افزایش یابد.
به گزارش همشهری، امسال سیاستگذاری و قیمت‌گذاری غلط، بحث خودکفایی گندم را با چالش مواجه کرده؛ به‌طوری که تعیین قیمت‌های غیررقابتی باعث شد بخش زیادی از گندم تولیدی کشور یا خوراک دام یا به کشور‌های همسایه نظیر عراق با قیمت‌های بالاتر صادر شود.

رسانه‌ها از ابتدای امسال تاکنون بار‌ها نسبت به این موضوع هشدار داده بودند، اما تغییر در سیاستگذاری و روش قیمت‌گذاری انجام نشد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که امسال دولت رقم خرید تضمینی گندم را 1700تومان تعیین کرد که این موضوع به شدت موجب نارضایتی کشاورزان شد و همانطور که انتظار می‌رفت دولت را مجبور کرد تا برای تامین گندم مورد نیاز کشور در بهترین سال تولید گندم ایران در 50سال گذشته دست به واردات بزند.

تعیین قیمت 1700تومانی برای خرید هرکیلو گندم درسال‌جاری موجب شد برخی کشاورزان از تحویل محصولات خود به دولت خودداری کنند؛ چون از یک طرف این قیمت‌ها نمی‌توانست هزینه‌های کشاورزان را پوشش دهد و حتی کشاورزان مجبور بودند برای خرید خوراک دام قیمت‌های بالاتری از گندم 1700تومانی پرداخت کنند و از سوی دیگر در کشورهای همسایه ازجمله عراق قیمت هر کیلو گندم بین 2تا 2500تومان خریداری می‌شد و این موضوع کشاورزان را ترغیب کرد تا بخشی از محصولات خود را به واسطه‌هایی که گندم را به این کشور صادر می‌کنند با قیمت‌های بالاتری بفروشند. علت اصلی بروز این پدیده اصرار بر قیمت‌گذاری دولتی است. دولت‌ها هرگز نتوانسته‌اند برای محصولی قیمت درستی تعیین کنند؛ به همین دلیل اقتصاددانان معتقدند؛ قیمت‌ها باید دربازار تعیین شود. بر همین اساس تحلیلگران بر این باورند که قیمت‌ها برای سال جدید یا باید متناسب با تورم و سایر عوامل اقتصادی تعیین شود یا اینکه سیاست قیمت تضمینی که قبلا در بورس کالا مورد آزمایش قرار گرفته اجرا شود تا بازار، خود قیمت‌ها را کشف کند.
در چنین شرایطی روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد، ایران دست به واردات یک میلیون تن گندم زده است. به گزارش این خبرگزاری، 2 کشتی فله‌بر پانامکس که بار گندم روسیه را دارند هفته آینده یک بندر روسی بزرگ را به مقصد ایران ترک خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید