• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90758
+
-

شطرنج ایران در وضعیت آچمز

شطرنج ایران در وضعیت آچمز

لیلی خرسند| 2 شطرنج‌باز ایرانی با گورشتین ایدو، شطرنج‌باز اسرائیلی مسابقه داده و هر 2 او را شکست دادند. در تورنمنت سیتخس اسپانیا و در مسابقات شطرنج سریع، محمد امین طباطبایی قهرمان شد و پرهام مقصودلو هفتم. هر دوی آنها استاد بزرگ شطرنج ایران و عضو تیم ملی هستند. امین در دور چهارم و روی میز چهارم با ایدو بازی کرد، مقصودلو هم در دور هفتم مقابل این شطرنج‌باز قرار گرفت.
تا پیش از اینکه رادیو فردا گزارشی از این مسابقه بدهد، خبری از اتفاقات مسابقات اسپانیا در سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران منتشر نشده بود. سایت فدراسیون شطرنج هم که در همه مسابقات، نتایج هر دور را جدا منتشر می‌کند، خبری کلی از قهرمانی امین و هفتمی پرهام دارد.
خود پرهام مقصودلو بعد از انتشار این خبر به فارس گفت: «من فرزند ایران، مثل هر انسان آزاده‌ای در جهان، مخالف ستم و دیکتاتوری بوده و هستم. رژیم صهیونیستی هم در نگاهم رژیمی ستمگر و آلوده بوده و هست. از اینکه یکی از حریفانم از رژیم صهیونیستی بوده، اطلاعی نداشتم. به تازگی و از طریق رسانه‌ها از جزئیات ماجرا آگاه شدم. ممکن است این حرفم را عده‌ای باور کنند و عده‌ای باورشان نشود، اما واقعیت این است که در مسابقات سنگین و فشرده‌ شطرنج، گاهی حتی اسم و فامیل حریفان‌مان را هم دقیق و درست نمی‌بینیم؛ چه برسد به ملیت‌شان. پس حرفم را باور کنید. صحبت خاص دیگری ندارم و به‌زودی به کشور عزیزم برمی‌گردم و به‌صورت تفصیلی در این‌باره صحبت می‌کنم.» 
اولین بار نیست که شطرنج‌بازی از ایران مقابل حریفی از اسرائیل قرار می‌گیرد. برنا درخشانی هم در مسابقات 2017 جبل‌الطارق با الکساندر هوزمان اسرائیلی بازی کرد.
در آن زمان توضیح مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون این بود که او بدون اطلاع‌ فدراسیون و با هزینه شخصی در مسابقات شرکت کرده بود. پهلوان‌زاده از قول پدر برنا هم گفته بود که از ملیت حریفش خبری نداشته است. همان سال درخشانی از تیم ایران جدا شد و آخرین خبر این بود که او برای انگلیس بازی می‌کند.
امین طباطبایی که در این مسابقات قهرمان شده است، 2‌ماه پیش شانس اول قهرمانی در مسابقات جوان جهان بود، اما او حاضر نشد با برنشتاین اسرائیلی بازی کند. در همین مسابقات آرین غلامی هم از بازی با السکاندر زلاتین از اسرائیل انصراف داد. غلامی سال پیش در مسابقات سوئد هم حریف اسرائیلی داشت و حاضر به بازی نشد. در آن مسابقات نایجل شورت، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی تهدید کرده بود که فدراسیون جهانی اهداف سیاسی را تحمل نمی‌کند.
طباطبایی و مقصودلو هم‌اکنون در اسپانیا هستند و در بخش استاندارد مسابقه می‌دهند.
فدراسیون شطرنج ایران هنوز واکنش رسمی به این خبر نشان نداده است. گفته می‌شود مدیران این فدراسیون نگرانند درصورت محکوم کردن رفتار این 2ورزشکار، فدراسیون بین‌المللی شطرنج (فیده)، فدراسیون ایران را از حضور در میادین بین‌المللی محروم کند. برخی معتقدند، چنین واکنشی حتی ممکن است حضور کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک را هم به خطر بیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :