• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 28 آذر 1398
کد مطلب : 90726
+
-

میوه بهشتی در راه بورس کالا

معاملات گواهی سپرده خرما و کشمش به‌زودی در بورس کالا آغاز می‌شود

بورس کالا
میوه بهشتی در راه بورس کالا


رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از عرضه گواهی سپرده خرما و کشمش در بورس کالا خبر داد. به موازات آن، رئیس انجمن ملی خرمای ایران نیز اعلام کرد: درصورت ثبات سیاست‌های اقتصادی، نه‌فقط خرما بلکه فرآورده‌های خرما مانند خمیر صنعتی خرما، سرکه خرما، شیره خرما و... هم قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند.
به گزارش همشهری، پس عرضه گواهی سپرده زیره، پسته و زعفران این بار نوبت به خرما و کشمش رسیده که قرار است در ادامه گسترش معاملات کاغذی محصولات کشاورزی در بورس کالا به‌زودی خرما نیز به جمع سایر محصولات بپیوندد. در طول 2 سال گذشته، معاملات گواهی سپرده 3 محصول زیره، پسته و زعفران و معاملات آنها در بورس کالا آغاز شده و آمارها نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این محصول قابل توجه بوده؛ به‌طوری که با وجود آنکه فقط چند‌ماه از آغاز معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا می‌گذرد تاکنون 900تن پسته مطابق در بورس کالا با استفاده از اوراق گواهی سپرده دادوستد شده قرار است بعد از خرما معاملات گواهی سپرده کشمش هم در این بورس آغاز شود.

وضع تولید خرما در ایران
در ایران سالانه یک میلیون تن خرما به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار تولید می‌شود که از این مقدار فقط 270هزارتن یعنی رقمی نزدیک به یک چهارم آن صادر می‌شود و با این میزان صادرات، سالانه رقمی نزدیک به 310میلیون دلار ارز وارد کشور می‌شود. پیش‌بینی می‌شود درصورت بهینه‌سازی‌ بازار خرما از طریق بورس کالا میزان کشت این محصول به بیش از یک میلیون تن افزایش یابد و تحت‌تأثیر آن صادرات آن هم به نفع کشاورزان بیشتر شود. آمار‌ها نشان می‌دهد ایران به سبب وضعیت جغرافیایی، پتانسیل کشت انواع خرما را داراست و با توجه به مرغوبیت و کیفیت بالای خرمای ایران، این محصول در بازارهای صادراتی طرفداران بی‌شمار دارد. اما بسیاری از تولیدکنندگان و کشاورزان سهم زیادی از سود این محصول ندارند و به‌دلیل مشکلات اقتصادی ناچار به فروش محصولات خود به دلالان و واسطه‌ها با قیمتی بسیار کمتر از قیمت بازار هستند.

برنامه‌ریزی برای ورود کشمش و خرما به بورس کالا
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادارگفت: درحال حاضر شاهد معاملات کالاهای مهم صادراتی کشور ازجمله زعفران، پسته و زیره در بورس کالا هستیم و براساس برنامه‌ریزی‌ها خرما و کشمش نیز در صف ورود به تالار بورس کالا قرار دارند. شاپور محمدی اضافه کرد: زیره از کالاهای مهم ما در بورس کالاست که پذیرفته شده و در حال معامله است. محصول دیگری که مهم است و ایران را با این برند می‌شناسند، پسته است که در بورس عرضه شده و در تلاشیم پس از عرضه خرما معاملات گواهی سپرده کشمش هم در بورس کالا آغاز شود. علیرضا ناصرپور، سرپرست معاونت توسعه بازار بورس کالا نیز با بیان اینکه امکان انجام معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی خرما به‌زودی در بورس کالا فراهم می‌شود، گفت: با توجه به اینکه سهم اصلی صادرات خرما مربوط به استان کرمان و محصول خرمای مضافتی بم است، مذاکراتی را با فعالان بازار خرما انجام داده‌ایم که به محض پذیرش یک انبار استاندارد، زمینه آغاز معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی خرما فراهم می‌شود.

امکان عرضه فرآورده‌های خرما
رئیس انجمن ملی خرمای ایران نیز با بیان اینکه یکی از راهکارهای بهینه‌سازی‌ بازار خرما و حمایت از کشاورزان، عرضه این محصول در بورس کالاست، گفت: از عرضه خرما در بورس کالا استقبال می‌کنیم. محسن رشیدفرخی با بیان اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان خرما، فقدان مرجعی برای قیمت‌گذاری است گفت: مهم‌ترین چالش بازار خرما، ‌بی‌ثباتی در مقررات مربوط به صادرات است. سال گذشته، به سبب افزایش نرخ ارز، صادرات خرما جذاب شد و ناگهان دولت تصمیم به توقف صادرات خرما گرفت. او افزود: توقف صادرات در آن مقطع موجب شد بخشی از مشتریان صادراتی را از دست بدهیم؛ از این‌رو توصیه می‌شود با توجه به برنامه‌ریزی برای عرضه خرما در بورس کالا، قانونگذار از اتخاذ سیاست‌های ناگهانی خودداری کند تا ورود به بورس، زمینه‌ای برای رونق تولید و صادرات خرمای کشور باشد. رئیس انجمن ملی خرمای ایران تأکید کرد: درصورت ثبات سیاست‌های اقتصادی، نه‌فقط خرما بلکه فرآورده‌های خرما مانند خمیر صنعتی خرما، سرکه خرما، شیره خرما و... هم قابلیت عرضه در بورس کالا و استفاده از مزایای این بازار را خواهند داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید