• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9069
+
-

3 میلیون شهروند معتادبه قلیان و دخانیات

بهزاد ولی‌زاده 
رئیس دبیرخانه ستاد ملی کنترل دخانیات وزارت کشور  

سازمان جهانی بهداشت در طول 50 سال کار، معاهده‌ای برای کنترل عرضه و مصرف دخانیات تهیه کرد. ایران در سال 2005 میلادی به‌عنوان یکی از کشورهای پیشرو به این معاهده پیوست و تلاش کرد براساس مفاد این معاهده برای کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی اقدام کند. بعد از عضویت در این معاهده، قانونی در کشور تصویب شد که براساس آن دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با همکاری دستگاه قضایی نسبت به پاکسازی مراکز عرضه مواد دخانی و قلیان در اماکن عمومی اقدام کردند. به دلیل سودآوری این صنف، مسئولان اتحادیه مربوطه نسبت به قانون اعتراض کردند.

این در حالی است که تعداد فعالان این صنف بین 3 تا 5 هزار نفر برآورد می‌شود و آنان توانسته‌اند با تجارت پرسودی که دارند بیش از 3 میلیون شهروند کشور را به استفاده از مواد دخانی و قلیان مبتلا کنند. بسیاری از افراد که معترض به چرایی جلوگیری از عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ هستند مدعی‌اند که برای این کار پروانه و مجوز دارند اما این ادعا باطل است و تاکنون سندی برای تأیید ادعای خود ارائه نکرده‌اند. با توجه به وخامت وضع عرضه قلیان و مواد دخانی در تهران و برخی محله‌های آن، وزارت بهداشت با ارائه آمارهای مربوط به فوت افراد خواهان مقابله با روند عرضه این قبیل محصولات در اماکن عمومی و اجرای قوانین بازدارنده در این حوزه شد.


 خوشبختانه امسال با نگاه ویژه دادستان تهران و اولویت‌بندی مراکز رستورانی و کافی‌شاپ‌ها، عرضه دخانیات در این مراکز ممنوع و در گام بعدی عرضه این کالا در قهوه‌خانه‌ها هم ممنوع شد. بر اساس آمارهای رسمی، اکنون 5‌ درصد جامعه بالای 15 سال کشور عموماً در قهوه‌خانه‌ها و مراکز عمومی در حال مصرف قلیان هستند، اگر استفساریه‌ای که اخیراً در مجلس شورای اسلامی درباره بند یک قانون جامع مبارزه با دخانیات طرح شده است رأی بیاورد آنگاه علاوه بر خارج شدن کشور از معاهده جهانی منع گسترش مصرف دخانیات، اماکن 
عرضه کننده دخانیات و قلیان از شمول بازرسی مأموران بهداشت خارج شده و ممکن است مخاطرات جدی در حوزه‌های بهداشتی گریبان مردم، به‌ویژه نسل جوان را بگیرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید