• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 27 آذر 1398
کد مطلب : 90641
+
-

نمایش سرباز هخامنشی در برج میلاد

نمایش سرباز هخامنشی در برج میلاد

محمد سرابی _ خبرنگار

سرباز ربوده شده ایرانی پـــــس از 83سال به وطن بازگشت. بخشی از نقش برجسته یک سرباز هخامنشی که در سال1316 از مجموعه بزرگ تخت جمشید جداشده و به سرقت رفته بود، در برج میلاد به نمایش گذاشته شد.

شهردار تهران در مراسم نمایش این اثر تاریخی 2500ساله گفت: «هرودت در کتاب خود از پاسارگاد به‌عنوان غنی‌ترین شهر زیر آفتاب نام برده‌است. این بنا در زمان خود یکی از عجایب بزرگ جهان بود که ساختنش 200سال و 6دوره طول کشید.» 
پیروز حناچی با اشاره به ویژگی‌های معماری باستانی ایران افزود: «تخت جمشید برای هزاران سال آینده ساخته شده‌بود. زیر کاخ آپادانا 4لوح کشف شد که شرح فراهم کردن چوب از لبنان و طلا از هند در آنها آمده بود. این لوح‌ها در محفظه‌هایی قرار داشتند تا آیندگان از آن باخبر شوند. در تهران معاصر نیز به‌عنوان مثال در هنگام شروع ساخت‌وساز در محدوده عباس‌آباد مشخصات این پروژه به همین شکل ثبت شد.»

او با بیان اینکه اقوام تحت حاکمیت ایران در نقوش تخت جمشید دیده می‌شوند، بیان کرد: «آثار مکتوب ما از 500سال پیش از میلاد بیشتر از 500سال پس از میلاد و دوره ساسانیان است. لوح‌هایی که درباره موقعیت و دستمزد کارکنان تخت جمشید نوشته شده‌است، اکنون در دانشگاه شیکاگو وجود دارد که باید در فرصتی به کشور بازگردانده شود. در دوره هخامنشی عرصه وسیعی تحت حکومت ایران بود که تنها با قدرت شمشیر اداره نمی‌شد.»
مجتبی توسل، مدیرعامل برج میلاد نیز در این مراسم با اشاره به این نقش برجسته اظهار کرد: «این نقش برجسته سربازی است که از اعماق تمدن این سرزمین برگشته و به جرم غنا و تمدن و هنر و توانمندی‌های سرزمینش به اسارت رفته بود و بعد از 83سال به موطن خود برگشت و امروز در بنایی که نشان و نماد توانمندی مهندسان ایران امروز است جای گرفته است این اتفاق فکر می‌کنم اتفاق مبارکی باشد و خدا را شکر که این توفیق را یافتیم و از همه عزیزانی که ما را در انجام این امر یاری کردند سپاسگزارم.»
در ادامه، جبرئیل نوکنده، رئیس‌کل موزه‌های ایران از همکاری مشترک بین موزه ملی ایران و موزه مشاهیر  برج میلاد قدردانی کرد و گفت: «این نقش برجسته مربوط به سده پنجم پیش از میلاد است. نشانی از شکوه فرهنگ و هنر و تمدن غنی دوره هخامنشی است که یکی از باشکوه‌ترین آثار است. این اثر با آنکه از سرزمین اصلی دور شده بود در کشورهای دیگر جهانیان را با فرهنگ آشنا ساخته و مایه مباهات این سرزمین بوده ‌است. این نقش برجسته هخامنشی اثری ملی متعلق به مردم ایران است و مقرر شد این اثر برای بازدید مردم فرهنگ دوست در شهرهای مختلف نمایش داده شود.» 
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نیز در این مراسم گفت: «ای‌کاش دختر 7هزارساله مولوی را هم کسی ربوده بود تا این قدر مورد احترام قرار گیرد. وقتی این دختر پیدا شد ما گفتیم سایتی ویژه در مولوی درست شود که محرک فرهنگ و ظرفیت‌های گردشگری آن محله شود. اما آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشد درحالی‌که در کشورهای دیگر درباره رنگ مو و رنگ چشم  او مقالات زیادی نوشته‌اند.»
او اضافه کرد: «ما باید به آنچه الان داریم بیشتر ارج بنهیم. آن دختر تهرانی در مولوی می‌توانست منشأ تحول در مشاغل شود و می‌توانست به توسعه گردشگری و توجه به میراث فرهنگی کمک کند. اما از آنجا به موزه ملی منتقل شد.»
مسجدجامعی همچنین به نقش برجسته سرباز هخامنشی اشاره کرد و افزود: «شما در ارائه‌های این سرباز شاهد یک نظم و سلسله مراتب هستید و این نشان می‌دهد که اوج هنری داشته است.»
کورش محمدخانی، استاد گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی جزئیات کشف این اثر باستانی، سرقت و بازگرداندن آن به کشور را شرح داد. همچنین محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی و محمد حسن طالبیان، معاون وزیر میراث فرهنگی هم در این زمینه سخنانی  ایراد کردند.
در این مراسم علاوه بر مقاماتی از شهرداری و میراث فرهنگی، سفرای سوئیس و کرواسی و نمایندگان سفارتخانه‌های خارجی هم حضور داشتند. این نقش برجسته تا مدتی در موزه مشاهیر برج میلاد به‌نمایش گذاشته خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید