• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 25 آذر 1398
کد مطلب : 90442
+
-

منطقه به تغییر بنیادین فکری نیاز دارد

وزیر خارجه در یک اجلاس بین‌المللی تاکید کرد که وضعیت‌کنونی به نفع هیچ‌کس نیست

منطقه به تغییر بنیادین فکری نیاز دارد

اجلاس «دوحه فروم» در دومین روز شاهد سخنرانی وزیر خارجه ایران بود. در این اجلاس که مقامات ارشد تیم ترامپ هم در آن حضور داشتند، محمدجواد ظریف سخنرانی کرد. وزیر خارجه ایران که در روز نخست اجلاس دوحه با همتای لهستانی و مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرده بود، دیروز با وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر و رزماری دیکارلو، دیپلمات ارشد آمریکایی و معاون سیاسی فعلی دبیر کل سازمان ملل و نیز «گروه الدرز» متشکل از دبیران کل و مقامات ارشد سابق سازمان ملل متحد تبادل نظر کرد. ظریف در دیدارهای خود درخصوص طرح صلح هرمز و خروج آمریکا از برجام گفت و آمادگی ایران را برای بازگشت به اجرای کامل برجام درصورت عملی شدن وعده‌های اروپا اعلام کرد. ایران مهرماه طرحی را به‌عنوان صلح هرمز در صحن سازمان ملل رونمایی کرد و این طرح به‌صورت مکتوب به سران 6کشور شورای همکاری خلیج‌فارس شامل عربستان، کویت، قطر، امارات، عمان و بحرین و نیز عراق ارائه شد.
محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در فروم دوحه با اشاره به تلاش برخی کشورهای منطقه برای «واردات امنیت» تأکید کرد که اجرایی‌شدن ابتکار صلح هرمز، که توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران پیشنهاد شده، یکی از نیازهای اصلی برای برقراری ثبات و همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه است.
ظریف در سخنرانی خود همچنین گفت: برخی بازیگران جهانی اختلافات و رقابت در منطقه ما را یک فرصت برای خود می‌دانند تا به گسترش حضور نظامی خود و فروش سلاح‌های بیشتر بپردازند. اما این حضور خارجی نه امنیت بازیگران خارجی و نه امنیت منطقه را بیشتر نکرده است.
ظریف با بیان اینکه بین سال‌‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ منطقه خلیج‌فارس یک‌چهارم واردات جنگ‌افزار جهان را انجام داده و میزان واردات تسلیحاتی خود را نسبت به 5سال پیش از این دوره به دو برابر افزایش داده، گفت: «جای تعجبی نیست که اغلب این جنگ‌افزارهای مرگبار را ایالات متحده فروخته است، اما سؤال واقعی این است: آیا این حجم عظیم فروش تسلیحات آمریکایی به این منطقه، حتی جزئی از آن ۷میلیارد دلاری را که به اذعان رئیس‌جمهور ترامپ از سال۲۰۰۱ در منطقه هدر رفته ‌جبران کرده است؟ منصفانه بگوییم، این اختلال شناختی تنها به قدرت‌های جهانی محدود نیست. درواقع به هیچ‌کس محدود نیست.»
به‌گزارش فارس، ظریف با اشاره به اینکه وضعیت کنونی به نفع هیچ‌کس نیست، گفت: ما در ایران معتقدیم رسیدن به همگرایی منطقه‌ای جدید براساس گفت‌وگوی چند‌جانبه بسیار مهم است. او گفت: ما در ایران تا حد زیادی شبیه دوستانمان در قطر اعتقاد داریم که ما به یک تغییر بنیادین چارچوب فکری نیاز داریم. تغییری مبتنی بر اصلاح شناختی و سازوکار همکاری ذیل چتر سازمان ملل متحد. وی پیشنهاد اخیر ‌حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تحت عنوان «ابتکار صلح هرمز» (HOPE) را ادامه «تعهد دیرینه» ایران به «یک چارچوب فراگیر و جامع منطقه‌ای برای تعامل سازنده» توصیف کرد و گفت: این ابتکار بر به‌رسمیت شناختن مسئولیت تک‌تک بازیگران منطقه برای «اطمینان از صلح، ثبات و رفاه در منطقه ما و بهره‌بردن از آن مبتنی است. ‌بر این فرض مبتنی است که این منطقه و جهان در حفظ آزادی تردد و انرژی برای همه، نفعی مشترک و حیاتی دارند.»
وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: محاصره تحمیلی بر قطر و جنگ در یمن 2نمونه محاسبه اشتباه به شکلی فاجعه‌بار است.
 2 روز قبل روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از چند منبع خبر داده بود، عربستان سعودی از طریق برخی کشورها از جمله عمان، پاکستان و کویت درصدد کاهش تنش با ایران است.
وزیر خارجه عمان 2 هفته قبل به ایران آمده بود. پیش از این نخست‌وزیر پاکستان نیز برای کاهش تنش بین ایران و عربستان سفری به تهران داشته است. حسن روحانی قرار است اواخر این هفته به مالزی سفر کرده و در یک اجلاس درباره مشکلات جهان اسلام شرکت کند، در این اجلاس نخست‌وزیر پاکستان نیز حضور خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود بین سران 2 کشور گفت‌وگو‌هایی درباره مسائل منطقه در بگیرد.
برخلاف سعودی‌ها که در سایه اختلافات با قطر در اجلاس دوحه غایب بودند، آمریکایی‌ها حضور پرشماری در این اجلاس داشتند؛ ازجمله استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، ایوانکا ترامپ مشاور ارشد و دختر ترامپ، برایان هوک مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا، مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، دنیس ناتالی دستیار وزیر خارجه آمریکا، زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه. ظریف در بخش دیگری از سخنرانی خود درباره برجام هم گفت: همانند توافق هسته ای برجام، هیچ ایده خوبی را نمی توان توسط تنها یک طرف پیگیری کرد و هیچ توافقنامه‌ای را نمی توان به تنهایی توسط یکی از طرفین اجرا کرد. رفتار کوته بینانه مسری است. همه می توانستند از تغییر پارادایمی که برجام وعده داده بود«به عنوان یک پایه و نه سقف» بهره بگیرند.  ما فرصتی در مقابل خود داریم تا سرانجام و به طور قاطع مسیرمان را تغییر دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید