• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9042
+
-

اولین فرمانده زن در ناوگان دریایی ژاپن

جهان نما
اولین فرمانده زن در ناوگان دریایی ژاپن

در ژاپن برای نخستین بار یک زن به‌عنوان فرمانده ناوگان جنگی منصوب شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از روزنامه ژاپن تایمز، ریوکو آزوما 44ساله، به فرماندهی ناوگانی متشکل از 4کشتی جنگی و دو هلی‌کوپتر منصوب شده‌ که بیش از هزار خدمه را شامل می‌شوند. از این تعداد تنها 30نفر زن هستند.
خانم آزوما که در سال1996 به نیروی دریایی ژاپن پیوسته، در مراسم معارفه خود در این سمت در سخنرانی گفت: من به زن بودنم فکر نمی‌کنم و تنها می‌خواهم انرژی‌ام را صرف عمل به وظایفم به‌عنوان فرمانده کنم. تا همین 10سال پیش حضور و خدمت زنان روی کشتی‌های جنگی ژاپن ممنوع بود.
این قانون 10سال قبل برداشته ‌شد. اکنون البته خدمت زنان در زیردریایی‌ها در ژاپن همچنان ممنوع است. انتصاب یک زن به فرماندهی ناوگان جنگی در ژاپن بخشی از سیاست اقتصادی این کشور در سال‌های اخیر برای افزایش اشتغال زنان است.
ژاپن با معضل سالمندی روبه‌روست و این موضوع روی اقتصاد این کشور تأثیر منفی گذاشته‌است. دولت ژاپن چندسالی است که برای مقابله با این معضل، سیاست افزایش و تحرک اشتغال زنان را به اجرا گذاشته و به‌دنبال تسهیل زمینه حضور زنان در بازار کار است. شمار شهروندان ژاپنی که بین 18 تا 26سال سن دارند، تا سال2065 براساس تخمین‌ها به 7میلیون نفر کاهش می‌یابد.
سال گذشته ژاپنی‌های 18 تا 26ساله، 11میلیون نفر از جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دادند. تنها 6درصد از پرسنل نظامی ژاپن را زنان تشکیل می‌دهند. دولت ژاپن اعلام کرده که این رقم را می‌خواهد دوبرابر کند. در ژاپن زنان در صحنه سیاست و درعرصه مدیریت چندان حضور زیادی ندارند. اکنون اما اقتصاد این کشور به حضور زنان نیازمند شده ‌است.

این خبر را به اشتراک بگذارید