• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 24 آذر 1398
کد مطلب : 90280
+
-

مؤسسه همشهری در 3 بخش تحریریه اصلی، فضای مجازی و چندرسانه‌ای چه برنامه‌هایی دارد؟

سال جدید با محصولات تازه

سال برای مؤسسه همشهری در 24آذر تحویل می‌شود. باید از آنچه در این سال از سر گذرانده‌ایم و آنچه قرار است در سال جدید به مجموعه خود اضافه کنیم، بیشتر بگوییم. در سال جاری تحریریه همشهری، به بخش فضای مجازی و واحد چندرسانه‌ای که محصولات و بسته‌های خبری و تحلیلی را در قالب‌های غیرمتنی ارائه می‌دهد اهمیت بیشتری داده است. تحریریه اصلی همشهری نیز همچنان فعالیت خود را ادامه خواهد داد و برنامه‌های ویژه‌ای برای سال پیش‌رو دارد. در مورد 3 بخش تحریریه، فضای مجازی و چند‌رسانه‌ای توضیحاتی داده‌ایم تا شاید شناخت بیشتری از آنها به‌وجود بیاید.

همشهری 99-00
سال 99از آن سال‌هایی است که از شکلش برمی‌آید باید سال ویژه‌ای باشد. خیلی‌ها به این ترتیب یکسان اعداد علاقه دارند. مثلا چند‌ماه پیش در روز 8/8/98خیلی‌ از مادران باردار به بیمارستان رفتند و از جراح‌شان خواستند در همین روز فرزندشان را بیرون بیاورد که با مُهر 8/8/98به کائنات معرفی شود. با این رویکرد از همین حالا باید برای سال خوش قیافه 99(به لحاظ ترتیب کنار هم قرار گرفتن اعداد) برنامه‌ریزی کرد. گذشته از این رویکرد عمومی، این واقعیت هم هست که ما به پایان 1300رسیده‌ایم. این یعنی روزنامه همشهری در سال آینده فرصتی برای بررسی 100 سال اخیر ایران دارد. در این صد سال چه بر ما و نیاکان‌مان گذشت؟ کجا بودیم؟ چرا رفتیم؟ کجاییم؟ چرا؟ چگونه؟ کندو‌کاو در تاریخ 100 سال اخیر ایران در جست‌و‌جوی چنین سؤال‌هایی حتما می‌تواند خروجی جذابی داشته باشد. از‌ این نظرگاه، 1399سال هیجان‌انگیزی به‌نظر می‌رسد ولی این تنها گزینه پیش‌رو نیست. موضوع این است که شکل رقابت رسانه‌ای تغییر کرده و چاره‌ای جز هماهنگی با روزگار نیست. اینکه ما عاشق کاغذیم جای خود ولی الان دیگر کسی به شیوه عهد حافظ عاشقی نمی‌کند. پس گزینه‌ای اجباری هم در سال جدید پیش‌رو داریم؛ تلاش برای بیشتر دیده شدن در فضای مجازی. منتظر رونمایی از تغییرات کاغذی و مجازی همشهری در سال 99باشید.

سایت و بقیه چیزها
27سال از روزی که برای خرید روزنامه صف تشکیل می‌شد گذشته است. حالا همه سرها در گوشی‌هایی است که تمام دنیا را در خود جا داده‌اند. حالا دیگر تحریریه و رسانه در فضای مجازی روزگار می‌گذرانند. این واقعیت باید از سوی مدیران روزنامه‌ها پذیرفته شود و آن را باور کنند که تحریریه‌های مجازی هم باید در کنار تحریریه‌های سنتی فعال باشند. مطالعات صورت گرفته از سوی مرکز بین‌المللی روزنامه‌نگاران در 149کشور جهان و اطلاعات دریافتی از 4100روزنامه‌نگار نشان می‌دهد با کوچک شدن اتاق‌های خبر سنتی، اتاق‌های خبر هیبرید در حال رشد هستند.  نکته مهم دیگر اینکه بیش از دو‌سوم روزنامه‌نگاران و مدیران رسانه‌ای مورد مطالعه اعلام کرده‌اند که ابزار دیجیتال تأثیر مثبتی روی کارشان داشته است. در واحد فضای مجازی همشهری یک تیم هفت‌نفره با مسئولیت‌های جداگانه مشغول به فعالیت هستند. 3نفر در بخش سایت روزنامه فعالیت می‌کنند که کار بارگذاری مطالب روزنامه را روی سایتnewspaper.hamshahrionline.ir  انجام می‌دهند.
در این گروه یک نفر مسئولیت صفحه اینستاگرام همشهری را برعهده دارد. صفحه‌ای که 35هزار و 500دنبال‌کننده دارد و بیش از 6700پست منتشر کرده است. پست‌ها، هم از محتوای روزنامه انتخاب می‌شود و هم مسائل تاریخی مربوط به روزنامه‌های سال‌های قبل.
صفحه توئیتر و کانال تلگرام همشهری هم فعال است و 3نفر روی محتوای آن کار می‌کنند. در توئیتر 6700دنبال‌کننده داریم و در کانال تلگرام بیش از 10هزار نفر عضو هستند. بازتولید مطالب روزنامه با اقتضائات فضای مجازی، مهم‌ترین کاری است که در این بخش انجام می‌دهیم. نکات خاص یا آمارهای ویژه را از دل مطالب روزنامه استخراج می‌کنیم و به‌صورت پست منتشر می‌کنیم. همچنین خبرهای روز مثل نشست‌های خبری مقامات را از دست نمی‌دهیم و به‌صورت لحظه‌ای نکاتی از خبرهای روز را پست می‌کنیم.
مخاطبان همشهری بدانند که در همه صورت‌های فضای مجازی می‌توانند با جست‌وجوی hamshahrinews@ مارا پیدا کنند.

چند رسانه در یک واحد
بخش چندرسانه‌ای همشهری در سالی که برای همشهری گذشت، فعالیت خود را آغاز کرده و به تهیه، تولید و پوشش فیلم‌های خبری و تحلیلی، تولید پادکست، موشن‌گرافی و گرافیک تصویری می‌پردازد.
واحد چند رسانه‌ای از 2 بخش فنی و محتوایی تشکیل شده است. در بخش فنی امور فنی اعم از فیلمبرداری، تدوین و مونتاژ تصاویر و صداگذاری و افکت صدا صورت می‌گیرد. در بخش فنی همچنین با توجه به سرعت اطلاعات و اخبار و گزارش‌های خبری در حوزه‌های مختلف، گرافیک خبری یا اسلاید‌شو به‌عنوان یک ارزش افزوده خبری با هماهنگی بخش محتوایی تهیه می‌شود. بخش محتوایی در واقع تحریریه‌ای کوچک برای تولید و تهیه برنامه‌های خبری، گزارش‌های ویدئویی و پادکست است. در این بخش همه داده‌های محتوایی درنهایت به‌صورت محصول چند رسانه‌ای با همکاری بخش فنی تبدیل به برنامه‌های چندرسانه‌ای می‌شود. برنامه‌های موجود در بخش چندرسانه‌ای که به‌صورت روزانه یا هفتگی توسط خبرنگاران بخش محتوا و عوامل فنی ساخته می‌شود به شرح زیر است:
360درجه- شهروند خبرنگار: برنامه‌ای تولیدی جهت ارائه مشکلات، مطالبات و درخواست‌های شهروندان در سراسر ایران
 پادکست در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و شهری
الف: برنامه هم‌داستان؛ نگاهی به ادبیات رمان و مکاتب ادبی 
ب: برنامه تهران گفت؛ تهران از نگاه نویسندگان، روشنفکران و اهالی فرهنگ
ج: برنامه ریلکس: روانشناسی 
د: ترنج: محوریت مسائل زنان
کاوش: نگاهی تحلیلی و روزانه به اخبار و گزارش‌های خبری.
گزارش‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف شهری، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با نگاه خبرنگاران گروه چند رسانه‌ای.
برنامه‌های پوششی از سوی تحریریه روزنامه و همشهری محله که از طریق واحد چند رسانه‌ای مهیا می‌شود.
میزگردها و مصاحبه‌های بلند که در قالب یک برنامه مستقل با محوریت فرد یا موضوعی خاص انجام می‌شود.
محصولات گروه چند‌رسانه‌ای همشهری در کانال تلگرام همشهری tv با آدرس hamshahri_tv منتشر می‌شود.

واحد پیشگام
بخش چندرسانه‌ای همشهری در سالی که برای همشهری گذشت، فعالیت خود را آغاز کرده و به تهیه، تولید و پوشش فیلم‌های خبری و تحلیلی، تولید پادکست، موشن‌گرافی و گرافیک تصویری می‌پردازد.
واحد چند رسانه‌ای از 2 بخش فنی و محتوایی تشکیل شده است. در بخش فنی امور فنی اعم از فیلمبرداری، تدوین و مونتاژ تصاویر و صداگذاری و افکت صدا صورت می‌گیرد. در بخش فنی همچنین با توجه به سرعت اطلاعات و اخبار و گزارش‌های خبری در حوزه‌های مختلف، گرافیک خبری یا اسلاید‌شو به‌عنوان یک ارزش‌افزوده خبری با هماهنگی بخش محتوایی تهیه می‌شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید