• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90275
+
-

فرش قم از صادرات جا ماند

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان: مهم‌ترین عامل کاهش صادرات فرش قم، اخذ تعهدات ارزی است

فرش قم از صادرات جا ماند


  دستبافته‌های قم این روزها همه جا معروفند و با قدمت 100ساله‌شان جایگاه ویژه‌ای را برای خود در حوزه صنعت فرش باز کرده‌اند، اما امروز مزد قالیبافان قمی رقم قابل‌توجهی نیست و بازارشان دیگر رونق گذشته را ندارد. همین موضوع سبب شده این کالای صادراتی نفیس از فهرست کالاهای صادر شده از استان خارج شود. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان قم وضعیت صادرات فرش ابریشم را نامطلوب می‌داند و می‌گوید: با کاهش بی‌سابقه صادرات فرش ابرایشم در 6ماه نخست امسال، تجربه تلخی برای فرش قم رقم خورده است.
هادی راد با اشاره به آسیب شناسی انجام شده دراین زمینه عوامل زیادی را دخیل می‌داند و می‌افزاید:‌ مهم‌ترین عامل کاهش صادرات فرش قم، اخذ تعهدات ارزی است. با توجه به زیرساخت‌های بانکی که در کشور داریم، انتقال یک دلار پول در کشور برای ما سخت است؛ چطور مسئولان توقع دارند صادرکننده تعهد ارزی داشته باشد؟ وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته یکی از صادرکنندگان فرش، همیشه در رأس صادرات استان بوده اما امسال آن‌قدر افت ارقام داشتیم که حتی آمار دقیقی از صادرات فرش نداریم. راد با بیان اینکه بیشتر فرش استان از گمرک تهران و اصفهان صادر می‌شود و از قم اصلا صادراتی انجام نمی‌شود، تاکید می‌کند:‌ یکی از علت‌های این موضوع ضعف زیرساخت‌های فیزیکی در گمرک استان است. این موضوع موجب شده صادرکنندگان ترجیح دهند فرش خود را از استان‌های دیگر صادر کنند. 
وی به احیا شدن یارانه صادراتی در کشور اشاره می‌کند و می‌افزاید: در سه چهار سالی که یارانه صادراتی احیا شده، استان قم دراین زمینه عملکرد چندان خوبی نداشته و همین موضوع سبب کاهش انگیزه صادرکنندگان قمی شده است.

به نام قم به کام استان‌های دیگر
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت قم نیز کل صادرات استان در نیمه اول سال جاری را 117میلیارد تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در همین بازه زمانی، 151میلیون دلار صادرات از قم صورت گرفت.
مجتبی فرهادی قمی می‌افزاید: بخشی از کاهش صادرات فرش دستباف قم را باید به حساب صادرشدن این کالا از استان‌های دیگر دانست.

مشکلات بانکی
ازسوی دیگر رئیس اتاق بازرگانی قم نیز معتقد است یکی از مسائلی که صادرات فرش را پیچیده کرده، نبود بانک‌های مورد تایید بانک مرکزی در 2کشور عراق و افغانستان است.
ابوالفضل خاکی با بیان اینکه قرار بود 7بانک را در عراق معرفی کنند، می‌افزاید: 55درصد صادرات سال گذشته ارز به سیستم بانکی کشور برنگشته است و فضایی ایجاد شده که به ضرر صادر کننده است. وی با اشاره به اهمیت تبادل مالی و رفع این مشکل برای حفظ ارقام صادراتی، اضافه می‌کند: بدون حل کردن این مشکلات، نمی‌توانیم انتظار بهبود وضعیت تمام کالاهای صادراتی استان ازجمله فرش را داشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید