• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90265
+
-

یلدای طنازانه با تخفیف‌‌های ویژه

برنامه‌هایی که برای بلندترین شب امسال از سوی شهرداری تهران به اجرا درمی‌آیند، تشریح شد

یلدای طنازانه با تخفیف‌‌های ویژه

حامد فوقانی_خبرنگار

نشست «سیاستگذاری و هماهنگی ویژه‌برنامه‌های شب یلدا» با حضور اعضای شورای شهر تهران و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
‌در ابتدای این جلسه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار گفت: «مقرر است در ویژه‌برنامه‌های شب یلدا بر این موضوع تأکید داشته باشیم که به همراه خانواده در شهر باشیم. بهتر است برای بهبود فضای کلی جامعه در برنامه‌ها از رویکرد طنز استفاده کنیم. ضمن اینکه لازم است نگاه کلی از اقوام ایرانی در برنامه‌ها حاکم باشد.» به گفته محمدرضا جوادی یگانه، در طول روز نیز ویژه‌برنامه‌های ترکیبی از شاهنامه‌خوانی، نقالی، موسیقی و غیره ‌به اجرا در‌می‌آید. او با اشاره به خرید میوه و آجیل در شب یلدا گفت: «همه میادین میوه و تره‌بار اقلام را با تخفیف عرضه خواهند کرد که این امر باید در اطلاع‌رسانی‌ها نیز لحاظ شود.»
در ادامه الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تنوع برنامه‌ها در شهرداری تهران یکی از آسیب‌هاست، گفت: «در برنامه‌ها بودجه قابل توجهی هزینه می‌شود اما، نهایتا شهروندان متوجه این موضوع نمی‌شوند که برنامه از سوی شهرداری اجرا شده است. اگر نتوانیم یک پیام واحد در برنامه‌ها داشته باشیم، مسئله برندسازی برای شهرداری مخدوش می‌ماند.» وی افزود: «پیشنهاد می‌کنم از آنجا که عنوان «یلدا برای همه» به شعار شهردار تهران نزدیک‌تر است، به‌عنوان شعار برنامه‌های شب یلدا انتخاب شود.»
او با تأکید بر اهمیت اکران نقاشی کودکان با موضوع یلدا، گفت: «فضای شاد این نقاشی‌ها در بهبود حال شهر مؤثر است؛ ضمن اینکه در این نقاشی‌ها حضور خانواده نیز پررنگ است. با اکران فراگیر این نقاشی‌ها فضای رنگی‌تری به شهر می‌بخشیم. اما اگر اکران نقاشی‌ها به‌صورت فراگیر نبوده و به شکل پراکنده صورت گیرد، آنگونه که باید و شاید دیده نمی‌شود.» فخاری همچنین ضمن تمجید از همکاری فروشگاه شهروند با مؤسسه محک بر لزوم چنین همکاری‌هایی از سوی دیگر بخش‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تأکید کرد.
عضو دیگر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران اما نظرش این بود که باید برای یلدا برنامه‌ریزی کمتری صورت بگیرد. حجت نظری گفت: «یکی از معضلاتی که هم‌اکنون داریم، این است که انزوا و فردگرایی تا حدودی از الزامات شهر هوشمند‌ محسوب می‌شود. هر اندازه برنامه‌های ما خوب باشد، اعضای خانواده را از هم دور می‌کنیم. کمترین اثر این کار این است که مدیران و کارکنان شهرداری که برنامه‌ها را اجرا می‌کنند، از خانواده خود دور می‌شوند. بهتر است در شب یلدا از حجم برنامه‌ها کاسته و به سمت تغییر فضای کلی شهر برویم.»
او افزود: «سازمان زیباسازی تهران در ایام مختلف باید المان‌سازی را در دستورکار قرار دهد. این کار به مردم این احساس را القا می‌کند که شهرداری به فکر آنهاست.»

بسته‌های یلدایی برای کودکان بی‌سرپرست
ابوالفضل رفیع، مدیرکل اداره فرهنگی شهرداری تهران نیز ضمن معرفی برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران برای شب یلدا اظهار کرد: «توجه به مناطق پایین شهر در محوریت برنامه‌های ما قرار دارد. ضمنا فضاسازی و تبلیغات در این زمینه از سوی سازمان زیباسازی انجام می‌شود.»
براساس این گزارش، بناست که در منطقه۱۹ با توجه به جمعیت زیاد آذری‌ها در این منطقه، آیین سنتی آذری‌ها برگزار شود. همچنین اجرای کارناوال شب‌چله با هماهنگی خانه تئاتر برنامه‌ریزی شده تا به‌ویژه در مناطق جنوبی شهر بگردد و ضمن توقف در نقاط مختلف برنامه‌هایی اجرا کند. علاوه بر این، برای مددجویان گرمخانه‌ها، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان نیز برنامه‌هایی ‌درنظر گرفته شده است. سمفونی پاییز نیز برنامه دیگری است که به‌اجرا درمی‌آید.
آنگونه که مالک حسینی، رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم گفته، ضمن آماده‌سازی بسته‌های شب یلدا برای مدارس پرتو، درخصوص گرمخانه‌ها نیز فراخوان داده شده تا هرکسی برای اجرای برنامه دارای توانایی است، اعلام آمادگی کند. به‌گفته او، در همه گرمخانه‌ها برنامه شب یلدا اجرا خواهیم کرد.
در جلسه مذکور، زهرا بهروزآذر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران هم اعلام کرد که از معاونت خدمات شهری درخواست کرده‌اند تا برگ‌ها را در پارک‌های شهر جمع‌آوری نکنند تا مردم قدم‌زدن روی برگ‌های پاییزی را حس کنند. او گفت: «تهیه فرش‌برگ‌های بزرگ در ۵بوستان تهران و فرش‌برگ‌های کوچک در برخی دیگر از نقاط شهر از برنامه‌های اداره کل امور بانوان برای شب یلداست. همچنین هماهنگ کرده‌ایم تا مددجویان گرمخانه‌های زنان بتوانند با برگ‌ها آثار هنری درست کنند.»
مجتبی حسینی توسل، مدیرعامل برج میلاد نیز در این جلسه بیان کرد: «برای عصر ۳۰آذر برنامه‌ای را تدارک دیده‌ایم که یکی از رویکردهای آن چله اقوام فارسی‌زبان است و با مشارکت گروه‌های تاجیک، افغانستانی و... اجرا خواهد شد. شعرخوانی طنز، فال حافظ، موسیقی اقوام مختلف و دیوارنوشت یادگاری از دیگر برنامه‌های ما در این شب است.»
اینطور که حسینی عنوان کرد، قرار است در ایام یلدا، سردیس هخامنشی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به سازمان ملل به کشور برگردانده شد، رونمایی شود که رویدادی مهم محسوب می‌شود‌. ضمنا نخستین فودکورت ۳۶۰درجه کشور هم در همین ایام در برج میلاد افتتاح خواهد شد.

   در ایام یلدا سردیس هخامنشی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به سازمان ملل به کشور برگردانده شد، رونمایی می‌شود
 تهیه فرش‌برگ‌های بزرگ در ۵بوستان تهران و فرش‌برگ‌های کوچک در برخی دیگر از نقاط شهر از برنامه‌های اداره کل امور بانوان برای شب یلداست

بسته‌های یلدایی برای کودکان بی‌سرپرست
میثم امرودی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  گفت: «ما 2هفته پیش ستاد یلدا را ایجاد و تفاهم کردیم تا در سینمای رازی با حضور کارگران فضای سبز شهرداری برنامه‌ای برگزار کنیم. همچنین هماهنگی‌های لازم‌ به عمل آمده تا جشنواره انار که باید ۱۵آذر به اتمام می‌رسید، ادامه یابد. به‌ علاوه، برنامه‌های استیجی هم تدارک دیده‌ایم. برای کودکان بی‌سرپرست و بهزیستی هم بسته‌های یلدایی درنظر گرفته‌ایم. ضمن آنکه دیدار با خانواده شهدای مسیحی در کلیسا نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری در شب یلداست.» امرودی تأکید کرد: «این برنامه‌ها دیده نمی‌شود مگر اینکه صداوسیما، همشهری و سایر رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی آن مشارکت کنند.»

قصه‌گوها به سرای محلات می‌روند
مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران اظهار داشت: «قرار است نقاشی‌های کودکان و تصویرسازی‌های بزرگسالان را با موضوعیت شب یلدا جمع‌آوری کرده و جهت اکران در شهر به سازمان زیباسازی ارسال کنیم. ۲۶ تا ۳۰آذر هم قرار است برنامه‌ای برگزار کنیم که در قالب آن به هر سرای محله قصه‌گوهایی فرستاده می‌شوند؛ ضمن اینکه یک کارناوال قصه‌گویی هم روزی 2بار از ابتدای خیابان حجاب تا بلوار کشاورز حرکت خواهد کرد. علاوه بر این، یک تریلی در نیمه جنوبی تهران روزی 2بار برای کودکان اجرای برنامه خواهد داشت.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید