• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90227
+
-

کیک های قرصی

سخنگوی سازمان غذا و دارو از بررسی‌های صورت گرفته روی جاسازی قرص و کپسول در موادخوراکی چندین شرکت می‌گوید

گزارش 2
کیک های قرصی


معصومه حیدری ـ خبرنگار

جاسازی قرص در کیک و کلوچه تعدادی از شرکت‌های مهم تولید‌کننده مواد غذایی و شکلات کشور در روزهای گذشته حاشیه‌ها و نگرانی‌های بسیاری را به‌وجود آورده و تصاویر بسیاری در این خصوص در شبکه‌های مجازی منتشر شده است؛ اتفاقی که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با همشهری درباره آن می‌گوید که قطعا اقدامی خرابکارانه برای آسیب زدن و تخریب صنایع غذایی کشور است.
 او درباره بررسی‌های صورت گرفته و هدف افرادی که این کار را انجام داده‌اند، به همشهری می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این افراد به‌دنبال ایجاد رعب و وحشت بوده‌اند و هدف افرادی که این کار را انجام داده‌اند به‌نظر ما ایجاد مسمومیت نبوده است زیرا در آن شرایط لزومی نبود که قرص‌ها را سالم داخل انواع کیک‌ها بگذارند تا افراد متوجه شوند، بلکه به داخل مواد کیک و... تزریق می‌کردند؛ پس بنابراین، این افراد فقط به‌دنبال ایجاد وحشت عمومی بوده‌اند. از طرف دیگر ما با تولیدات شرکت‌های مختلفی روبه‌رو هستیم که داخل محصولاتشان این قرص‌ها جاسازی شده‌اند. در نتیجه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که جاسازی قرص‌ها داخل کیک‌ها بعد از تولید و بسته‌بندی آنها و خارج از کارخانه‌ها صورت گرفته است.»
سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «ما در کیک‌ها با انواع قرص‌ها روبه‌رو هستیم و در هر کیکی که شناسایی شده است یک نوع قرص می‌بینیم که با هم تفاوت دارند؛ مثلا در یکی که به ما تحویل داده شده کپسول مفنامیک اسید هست و در کیک دیگری در شهری متفاوت قرص دیگری وجود داشته است. نخستین نمونه از وجود قرص در پیرانشهر دیده شد که برای 2 هفته پیش بود ولی بعد در شهرهای دیگری هم نمونه‌هایی کشف شد.» 
او با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو و پلیس در پرونده‌ای ویژه در حال بررسی این موضوع است، گفت: «در ابتدای ماجرا، تصور بر این بود که افرادی قصد دارند یک برند خاص را تخریب کنند؛ مثلا یک فردی که با مدیر کارخانه‌ای درگیری دارد در زمان بسته‌بندی‌ها اقدام به جاسازی قرص کرده است ولی بعد کم‌کم در تولیدات شرکت‌های مختلف نمونه‌هایی کشف شد و حالا 12شرکت تولید‌کننده مواد غذایی درگیر این قضیه شده‌اند و مسلم است که موضوع به افراد خاصی در کارخانه‌ها بازنمی‌گردد. هم‌اکنون فرضیه جاسازی این قرص‌ها در کارخانه‌ها و خطوط تولید رد شده چون قرص‌ها در محصولات به‌صورت سالم جاسازی شده‌اند پس در خطوط تولید این اتفاق رخ نداده است. از طرف دیگر ما با محصولات 12کارخانه در سراسر کشور به‌صورت همزمان روبه‌رو هستیم؛ بنابراین بحث خرابکاری در کارخانه‌ها هم منتفی است و نمی‌شود که تعداد زیادی آدم مشکل‌دار در خطوط بسته‌بندی اقدام به این کار کرده باشند، پس این موضوع هم رد می‌شود.»
جهانپور در ادامه با بیان اینکه جاسازی قرص‌ها در مواد غذایی قطعا یک اقدام خرابکارانه برای آسیب زدن و تخریب صنایع غذایی ایران بوده است، گفت: «اگر چه هنوز سرنخی پیدا نشده است ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برای این اقدام تخریبی هزینه‌های زیادی شده است و اینطور نیست که از سوی یک فرد صورت گرفته باشد. اگر مثلا در بندرعباس بود ما می‌گفتیم کار چند نفر ممکن است باشد، ولی وقتی در چندین شهر این موضوع دیده می‌شود نشان می‌دهد که افراد هزینه‌های سنگینی برای این اقدام خرابکارانه انجام داده‌اند و حتما کار یک یا چند فرد عادی نبوده است. ما در اینجا با افرادی روبه‌رو هستیم که قطعا می‌خواستند صنعت تولید مواد غذایی و شکلات کشورمان را تخریب کنند که با صادرات گسترده‌ای هم روبه‌روست و صنعت پیشرویی هم محسوب می‌شود. ما در عراق، افغانستان و کشورهای دیگر همسایه صادرات گسترده کیک و شکلات داریم و جالب است که شرکت‌هایی هم که حالا قرص در محصولات آنها جاسازی شده همه جزو شرکت‌های صادراتی ما هستند و تحلیل شخصی من این است که افرادی که این خرابکاری را انجام داده‌اند می‌خواستند به برندهای ایران در کشورهای همسایه آسیب بزنند و قطعا اقدامی حساب شده و سازمان یافته بوده است.»
او با بیان اینکه تعداد موارد کشف شده زیاد نبوده است ولی رعب و وحشتی که ایجاد شده بالاست، گفت: «تاکنون (چهارشنبه) مواردی که به آزمایشگاه مرجع رسیده است 40مورد بوده است. یعنی در انبوهی از کیک و شکلاتی که در کشور توزیع می‌شود در 40بسته ما شاهد جاسازی قرص‌ها بوده‌ایم؛ البته ممکن است این تعداد اضافه هم بشود و به  100تا 200 مورد هم برسد ولی مهم اثر روانی موضوع در سطح جامعه است.» 
او همچنین با اشاره به اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد، این اقدام خرابکارانه در شبکه رسمی توزیع و پخش هم صورت نگرفته است، گفت: «تعدادی از اینها در جایی درست شده و از طریق پخش‌های غیررسمی و غیرمجاز با مراجعه به مغازه‌ها توزیع شده که احتمال هم می‌دهیم با قیمت پایین‌تر صورت گرفته باشد. بیشتر موارد مشاهده شده هم در مدارس دیده شده است؛ مثلا در هرمزگان 90درصد موارد کشف شده از سوی دانش‌آموزان در مدرسه گزارش شده است و خود این نشان می‌دهد که از شرکت‌های توزیع رسمی صورت نگرفته زیرا خرید بوفه مدارس که از شرکت‌های توزیع رسمی صورت نمی‌گیرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :