• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 23 آذر 1398
کد مطلب : 90202
+
-

آغاز رقابت گرافیست‌ها در جست‌وجوی سرو نقره‌ای

آغاز رقابت گرافیست‌ها در جست‌وجوی سرو نقره‌ای

غروب سرد جمعه، بیست‌و‌دوم آذرماه، محوطه خانه هنرمندان آکنده از جمعیت است. گرافیست‌‌های نسل‌های مختلف و دوستداران هنر آمده‌اند تا کارهای راه‌یافته به ششمین دوره سرو نقره‌ای را تماشا کنند. آثار گوناگون گرافیست‌های ایرانی از نشان و لوگو و طراحی جلد تا کارهای گرافیکی عمومی و تولیدات استودیویی در گالری‌های خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده است.

سرو نقره‌ای را باید صنفی‌ترین و عمومی‌ترین رقابت حرفه‌ای گرافیست‌های ایرانی دانست؛ دوسالانه‌ای که جمعه ششمین دوره خود را آغاز کرده است تا برترین گرافیست‌های ایرانی را در حوزه‌ها و گرایش‌های گوناگون شناسایی کند.
چیزی که شاید در دوسالانه ششم بیشتر جلب توجه می‌کند، مجموعه گرافیک‌های تبلیغاتی محیطی است و خلاقیتی که گرافیست‌ها در پیوند میان هنر و تجارت برای جذابیت بصری بیشتر آثار تجاری به خرج داده‌اند. علاوه بر این، کوشش هنرمندان ایرانی برای طراحی فونت‌های تازه با خط فارسی و استفاده از ظرفیت‌های بصری خط فارسی مجموعه‌ای چشم‌نواز را شکل داده است؛ فونت‌های تازه‌ای که می‌توانند خط فارسی را در عصر دیجیتال همچنان روزآمد و زنده نگه دارند.
البته در سرو نقره‌ای طراحی‌های جلد کتاب و پوسترها و نشانه‌های بصری و هویتی مثل همیشه جایگاه خود را دارند. ازدحام آثار در این بخش‌ها به‌گونه‌ای است که شماری از آثار به دوسالانه راه نیافته‌اند و لوگوها و طرح جلدهای راه‌یافته نیز در اندازه‌های کوچک ارائه شده‌اند و ارائه انبوه پوسترها و نشانه‌های بصری هویتی در کنار هم مناسب نیست. شاید انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران باید به فکر مکانی بزرگ‌تر برای ارائه مجموعه آثار هنرمندان در دوسالانه سرو نقره‌ای بعد باشد. چیزی که در این حوزه‌ها بیشتر جلب توجه می‌کند، حضور خلاقانه هنرمندان جوان است.
ششمین دوسالانه سرو نقره‌ای از بیست‌و‌دوم آذر آغاز شده و نمایشگاه آثار تا دوم دی در گالری‌های خانه هنرمندان تهران دایر است. سرو نقره‌ای دوم دی‌ماه برگزیدگان ششمین دوره خود را معرفی خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید