• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9018
+
-

جای خالی بازی‌سازی حرفه‌ای در اکوسیستم استارتاپ ایران

یادداشت
جای خالی بازی‌سازی حرفه‌ای در اکوسیستم استارتاپ ایران

 حسین مزروعی|مدیرعامل شتاب‌دهنده «آوا گیمز»:

ساخت بازی یک کار میان‌رشته‌ای است که همزمان چند رشته هنری، صنعتی، مهندسی و... را درگیر می‌کند و به‌شدت درآمدزا و اشتغال‌زاست. دنیا با سرعت بسیار بالایی در این صنعت جوان در حال پیشرفت است. حداکثر عمر صنعت ساخت بازی در جهان حدود 40سال است اما پیشرفت بالایی در این حوزه صورت گرفته است. به عنوان نمونه، در سال2016 مجموع فروش صنعت سینما و موسیقی در دنیا، کمتر از گردش مالی صنعت بازی بود.
ایران هم به‌خاطر جمعیت بالا و عمدتا جوانی که دارد، در هر دو حوزه ساخت و مصرف بازی می‌تواند سهم به‌سزایی داشته باشد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد و به‌طور متوسط باید یک درصد صنعت بازی دنیا را در اختیار داشته باشد. حتی با جرأت می‌توان گفت، با توجه به جوان بودن جمعیت کشورمان نسبت به بسیاری مناطق جهان، این عدد باید بالاتر از اینها هم باشد اما هرگز چنین نیست.
واقعیت این است که صنعت بازی‌سازی در ایران خوب پا نگرفته و درست کار نمی‌کند. نخستین مشکل ما، نگاه اشتباهی است که درباره ساخت بازی وجود دارد. وقتی به مترو می‌روید، همه‌جا پر شده از تبلیغاتی که می‌گوید، بازی آن‌لاین بد است و نباید بگذاریم کودکان بازی آن‌لاین را انجام بدهند چون ضرر دارد. مشکل این است که نگاه به این حوزه، کاملا سلبی است. اما اگر واقع‌بین باشیم، باید گفت، حتی بدترین بازی‌ها هم فوایدی دارند و بهترین چیزها هم می‌توانند مضراتی داشته باشند. اینکه چیزی را سیاه و سفید و سلبی ببینیم، یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند گرفتار صنعتی مثل بازی‌سازی شود.
مشکل بعدی، ساماندهی نابه‌جای بازی‌سازی است. وقتی چیزی را به‌صورت رسمی ساماندهی نکنید، یک بازار زیرزمینی سیاه برایش به‌وجود می‌آید. از طرف دیگر، به‌دلیل رعایت‌نشدن کپی‌رایت، محتوایی که تولید شده، کپی می‌شود و نمی‌توان از نظر اقتصادی روی آن سرمایه‌گذاری کرد. مشکل بعدی نبود زیرساخت‌های ساخت بازی، به‌خصوص در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. متأسفانه نیروهای دانشگاهی که فارغ‌التحصیل می‌شوند، توانایی کار عملی‌شان بسیار کم است.
مجموعه ما در حال کار روی این حوزه است تا بتواند بازی‌سازی را به‌عنوان یک رشته وارد دانشگاه‌های کشور کند. نخستین تجربه ما با دانشگاه اصفهان بوده و در این زمینه، سرفصل‌های رشته «بازی‌سازی» را نیز در این دانشگاه تهیه کرده‌ایم. امیدواریم با کسب مجوزهای لازم برای ایجاد این رشته بتوانیم باعث تغییراتی در زمینه انتقال دانش خارجی در حوزه بازی‌سازی به داخل کشور شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید