• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9017
+
-

کسب و‌کار استارتاپی با منچ

داستان یک استارتاپ موفق حوزه بازی‌سازی که با بدون سرمایه‌ اولیه شروع شد و حالا جزو پرفروش‌ترین‌های مارکت اندروید کشور است

استارتاپ
کسب و‌کار استارتاپی با منچ

بازی‌سازی یکی از تازه‌ترین راه‌های کسب درآمد در تمام دنیاست که درآمد بالایی را عاید صاحبانش می‌کند. در جهان پول درآوردن از ساخت بازی‌های مختلف همیشه جزو یکی از محبوب‌ترین راه‌های درآمدزایی بوده است. ایران هم مدتی است در این فضا وارد شده و موفقیت‌های خوبی به‌دست آورده است. آنطور که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات اخیرا در یک توییت گفت: با اینکه 4درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل‌محور ایران مشغول توسعه‌ بازی‌ها هستند اما 30درصد از درآمد کل توسعه‌دهندگان را به‌خود اختصاص داده‌اند. نکته جالب دیگر، متوسط اشتغال بالاتر این کسب و کارهای نوپا نسبت به سایرین است. منچ‌ جزو بازی‌های قدیمی و دوست‌داشتنی است که عموما دهه شصتی‌ها با آن خاطره دارند. یک گروه از بچه‌های دهه هفتادی حالا سعی کرده همان خاطره‌ها را برای دهه شصتی‌ها زنده کرده و از منچ‌بازی آنلاین درآمد کسب کنند. امید بهشت‌کار، مدیرعامل استارتاپ سازنده منچ آنلاین از بازی موفقی می‌گوید که 3سال پیش بدون سرمایه اولیه آغاز به‌کار کرد.

بچه‌هایی که منچ‌آن‌لاین یا «منچرز» را طراحی کردند، قبل از این چند سال تجربه‌ ساخت بازی‌های آن‌لاین را داشتند. آنها یک گروه از بچه‌های دهه هفتادی بودند که از دبیرستان یا دانشگاه با هم آشنا شده و تصمیم گرفته بودند، یک کار خاص و جالب انجام بدهند. تا مدت‌ها کارشان مدام به بن‌بست می‌خورد، هیچ درآمد یا ایده‌ای برای پول درآوردن نداشتند؛ در نتیجه مدام پروژه‌های دیگری را انجام می‌دادند که بازی‌سازی‌شان همچنان ادامه داشته باشد.
امید بهشت‌کار، مدیرعامل استارتاپ «اینسایتل» درباره اینکه چطور چنین ایده‌ای به ذهنشان رسید به همشهری می‌گوید: «پیش از این، چند مدل بازی طراحی کرده بودیم و این‌بار هم سعی کردیم، یک بازی تازه را امتحان کنیم. دوست داشتیم که این ایده هم به نتیجه برسد اما ایده تجاری خاصی درباره‌اش نداشتیم؛ فقط سعی کردیم طوری بازی را طراحی کنیم که به درد بازیکن ایرانی بخورد و با نوستالژی‌هایش هماهنگ باشد.» آنها برای شروع این‌کار جدید، مثل تمام پروژه‌های قبلی‌شان هیچ سرمایه خاصی نداشتند. بازی‌های قبلی هم صرفا به تجربه‌شان اضافه کرده بود اما برایشان عایدی مالی نداشت.»

نزدیک شدن به سلیقه مخاطب

منچ یک بازی دسته‌جمعی است و آنچه به‌عنوان نوستالژی جذابش می‌کند، نوع انجام آن بازی، صداها و حس‌هایی است که در طول بازی به‌وجود می‌آید. تیم اینسایتل برای اینکه کاربر بیشتری به‌دست بیاورند، روی جذابیت‌های احساسی بازی تمرکز کردند. بهشت‌کار در این‌باره می‌گوید: «صدای تکان خوردن تاس روی تخته یا حرکت مهره‌ها، امکان گفت‌وگوی افراد با یکدیگر در محیط آن‌لاین و اینکه می‌توانید با یک دوست واقعی بازی کنید، جزو جذابیت‌های خاص بازی منچرز است که باعث می‌شود افراد بیشتری به آن جذب شوند. البته خود روند بازی هم تغییراتی کرده است.»

درآمدزایی به دادمان رسید

امید بهشت‌کار و تیمی که با هم برای ساختن بازی‌ها کار می‌کردند، هرچند تجربه عملی خوبی داشتند اما تا به حال تجارت نکرده بودند. پول چندانی هم نداشتند و دلشان می‌خواست راهی را برای پول در آوردن از این بازی نوستالژیک پیدا کنند. در نتیجه سراغ یک شتابدهنده استارتاپی رفتند که روی بازی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کرد. تفاوت مهم از همین‌جا اتفاق افتاد. اکنون بازی منچ آنها درآمدزایی هم دارد. هر چند خود بازی رایگان است اما کاربران برای به‌دست‌آوردن امتیازهای بیشتر یا همان سکه‌های مشهور خودمان پرداخت درون برنامه‌‌ای دارند.
بهشت‌کار می‌گوید: «این گروه به ما کمک کردند که یک ایده تجاری را پیاده‌سازی کرده و به درآمدزایی برسیم. برای قانع کردن‌شان هم کار زیادی نکردیم. وقتی از آنها پرسیدیم، چرا قبول کردید روی تیم ما سرمایه‌گذاری کنید، گفتند از اینکه تیم‌تان این همه وقت کنار هم مانده و بی‌دردسر کار کرده، فهمیدیم که آینده خوبی دارید. در‌واقع به جز مسائل فنی، آنها روی «تیم» ما سرمایه‌گذاری کرده بودند؛ اتفاقی که زیاد رخ می‌دهد.» بازی این تیم جوان حالا در بین بازی‌های پرفروش بازار رتبه 16را دارد و طبق گفته بهشت‌کار، روزی 80هزار نفر از بازی کردن با بازی نوستالژیک دهه60 لذت می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید