• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90137
+
-

قضات دادگاه بعد از دومین دور از محاکمه نجفی، قتل میترا استاد را عمدی تشخیص دادند

محکومیت دوباره نجفی

محکومیت دوباره نجفی

پرونده محمدعلی نجفی- که از 6‌ماه قبل به اتهام قتل همسر دومش، میترا استاد، در بازداشت به سر می‌برد-  با صدور رأی دادگاه و محکومیت دوباره او وارد مرحله تازه‌ای شد. حالا در شرایطی که قضات دادگاه این حادثه را قتل عمدی تشخیص داده‌اند، چه سرنوشتی در انتظار نجفی 68ساله خواهد بود؟

به‌گزارش همشهری، روز 7خردادماه امسال، زمانی که میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی با شلیک‌های پی‌درپی اسلحه شخصی نجفی به قتل رسید، خیلی‌ها کار این سیاستمدار کهنه‌کار را تمام‌شده می‌دانستند. او پس از استعفا از شهرداری تهران در سپهر سیاست، ستاره‌ای افول کرده بود، اما اعلام رضایت عجیب و غافلگیرکننده اولیای دم یکباره ورق را به سود او برگرداند. کمتر کسی فکر می‌کرد خانواده میترا استاد که در پی انتقام و البته اجرای عدالت بودند، از خون نجفی بگذرند اما آنها اعلام کردند بی‌هیچ قید و شرطی قاتل را بخشیده‌اند.
از آن زمان نجفی در پی بازیابی چهره مخدوشش بود. 5گلوله از اسلحه او به سوی همسرش شلیک شده و اتهام سنگین قتل عمدی متوجهش بود. با وجود این، او مدعی بود که گلوله‌ها ناخواسته شلیک شده و او هیچ عمدی در قتل همسرش نداشته است. به همین دلیل بود که به رأی قضات دادگاه که او را به‌خاطر جنبه عمومی قتل و حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز به حبس محکوم کرده بودند، اعتراض کرد. با این اعتراض، پرونده به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد و قضات دیوان نیز این اعتراض را وارد دانستند و با نقض این رأی، حکم به محاکمه دوباره نجفی دادند.
محمدعلی نجفی که پیش از این در تیر‌ماه در 3جلسه محاکمه شده بود، این بار در روزهای 6 و 9آذرماه بار دیگر محاکمه شد. در این دو جلسه اعضای تیم کارشناسی پزشکی قانونی و اسلحه، نظرات خود را درباره چگونگی وقوع قتل اعلام کردند. چکیده نظرات آنها این بود که گلوله‌ها در شرایطی نامتعادل شلیک شده ‌و گلوله‌ای که موجب قتل مقتول شده، همان گلوله‌ای است که از کف دست مقتول عبور کرده و به سینه‌اش اصابت کرده است.
در سوی دیگر، نجفی و وکلای مدافعش قرار داشتند. آنها شبهات زیادی را به تحقیقات مقدماتی وارد کردند و مدعی شدند قتلی که اتفاق افتاده، از نوع شبه‌عمد است. نجفی در دفاع از خودش گفت: گلوله‌ها در شرایطی نامتعادل و به شکل ناخواسته شلیک شد. من قصدی برای قتل همسرم نداشتم و اتهام قتل عمدی را قبول ندارم.
در پایان دومین دور از محاکمه نجفی، قاضی محمدرضا محمدی کشکولی، رئیس شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران اعلام کرد رأی هیأت قضایی یک هفته بعد اعلام خواهد شد؛ وعده‌ای که 10روز طول کشید تا اینکه روز گذشته برخی اخبار غیر‌رسمی از محکومیت نجفی حکایت داشت. برپایه این اخبار، نجفی براساس نظر 2نفر از 3قاضی پرونده در اتهامات قتل عمدی و حمل اسلحه مجرم شناخته شده و به 6سال زندان محکوم شده است.
سرانجام حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع نجفی از صدور رأی خبر داد اما گفت میزان محکومیت موکلش هنوز اعلام نشده است.
گودرزی گفت: «رأی دادگاه هنوز به‌طور رسمی ابلاغ نشده است. در سامانه الکترونیکی قوه قضاییه آمده که موکلم به‌خاطر قتل عمد و نگهداری اسلحه غیرمجاز محکوم شده اما اشاره‌ای به میزان مجازات نشده است.» او ادامه داد: «از آنچه در سامانه اعلام شده، برمی‌آید که قضات قتل را از نوع عمدی تشخیص داده‌اند و همچنین او را به‌دلیل نگهداری سلاح غیرمجاز نیز محکوم کرده‌اند. از سویی، این موارد نشان می‌دهد با توجه به وقوع 2مورد جرم، قضات تعدد جرم را نیز برای دکتر نجفی درنظر گرفته‌اند؛ اما مشخص نیست که چرا میزان محکومیت اعلام نشده است.»
وی ادامه داد: «در این شرایط قطعا من ‌به رأی دادگاه اعتراض خواهم کرد تا پرونده بار دیگر به دیوان‌عالی کشور به‌عنوان مرجع عالی فرستاده شود.» او در ادامه گفت: «من هم خبرهایی درخصوص میزان محکومیت دکتر نجفی در فضای مجازی شنیده‌ام که با توجه به اتهامات قتل عمدی، حمل سلاح و تعدد جرم به‌نظر به واقعیت نزدیک باشد، اما در این خصوص هنوز به‌طور رسمی رأیی به من ابلاغ نشده است.»
گودرزی درباره شرایط آزادی موکلش نیز گفت: «پیش از این اعلام شده بود که بعد از ابلاغ رأی دادگاه تا زمان قطعی‌شدن حکم، موکلم می‌تواند با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود. حالا ما منتظر هستیم تا رأی به‌طور رسمی ابلاغ شود تا با سپردن وثیقه بتوانیم دکتر نجفی را آزاد کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید