• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90135
+
-

ورود کم‌درآمدها به مسکن ملی؛ ممنوع

ازدحام متقاضیان ثبت‌نام مسکن ملی باعث شده متولیان وزارت راه و شهرسازی عریان‌تر از قبل اعلام کنند مسکن ملی مناسبتی با مسکن مهر ندارد و فقط متقاضیان خانه اولی که علاوه بر تمکن مالی برای پرداخت 30درصد هزینه ساخت در ابتدای کار، توانایی پرداخت اقساط بانکی سنگین نیز دارند باید برای خرید این واحدها ثبت‌نام کنند.

به‌گزارش همشهری، طرح اقدام ملی تولید مسکن، شاخص‌ترین برنامه دولت دوازدهم در حوزه مسکن است که از منظر کلان مانند طرح مسکن مهر دولت نهم برای آسان‌سازی فرایند خانه‌دار کردن مردم است اما جامعه متقاضیان این دو طرح به‌قدری با یکدیگر متفاوت است که هرگونه شباهتی در اجرای آن را باید اتفاقی قلمداد کرد. به‌عبارت‌دیگر، مسکن مهر با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد و با اتکا به یارانه‌های دولتی، تسهیلات کم‌بهره بانکی و زمین دولتی به‌صورت اجاره 99ساله اجرا شد و اغلب خانوارها قادر به خرید واحدهای آن بودند؛ اما در مسکن ملی، اساس کار بر خانه‌دار کردن طبقه متوسط استوار شده و به‌جز کاهش هزینه ساخت و فروش زمین دولتی به‌صورت اقساط 10ساله، هیچ امتیازی نسبت به ساخت‌وساز آزاد ندارد.
در جریان اجرای این طرح، هرچند از ابتدای امر بارها تأکید شد مسکن ملی برای طبقه متوسط طراحی شده و مناسبتی با مسکن مهر ندارد اما در جریان ثبت‌نام‌های این طرح مشخص شد بسیاری از متقاضیان حتی شرایط اولیه واگذاری این واحدها را نیز ندارند. حالا در تازه‌ترین اظهارنظرها، وزیر راه و شهرسازی از رد شدن 40درصد ثبت‌نام‌کنندگان طرح مسکن ملی خبر داده و گفته این افراد قبلا از یارانه‌های مسکنی دولت‌ها استفاده کرده‌اند و فرم جیم آنها قرمز بوده است. از سوی دیگر رضا نگهبان، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز راست و بی‌پرده خطاب به متقاضیان مسکن ملی اعلام کرده اگر توانایی بازپرداخت اقساط تسهیلات این طرح با نرخ سود 18درصد را ندارند، در این طرح ثبت‌نام نکنند و ترافیک سامانه را بالا نبرند زیرا آخرالامر از گردونه مسکن ملی حذف می‌شوند و فقط با پر کردن ظرفیت این طرح، حق همشهریان خود را ضایع کرده‌اند.

رفوزه‌های مسکن ملی
دیروز وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به‌طور متوسط فرم «ج» ۴۰درصد از ثبت‌نام‌کنندگان در طرح مسکن ملی «قرمز» است، گفت: این افراد یا از اول سال84 به‌بعد سابقه مالکیت مسکونی داشته‌اند یا از ابتدای انقلاب تاکنون از مسکن دولتی و تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده کرده‌اند و مشمول مسکن ملی نمی‌شوند. محمد اسلامی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران از مردم خواست شرایط اعلام شده برای ثبت‌نام مسکن ملی را مدنظر قرار دهند و اگر خود را واجد این شرایط نمی‌بینند نسبت به ثبت‌نام اقدام نکنند تا امکان پاسخگویی به متقاضیان واقعی و افراد واجد شرایط مهیا شود.

معیارهای قبول ثبت‌نام مسکن ملی
براساس شرایط اعلام شده برای ثبت‌نام در مسکن ملی، اولا متقاضیان ثبت‌نام و افراد تحت تکفل آنها باید از اول سال84 فاقد زمین یا واحد مسکونی باشند و پس از پیروزی انقلاب نیز از امکانات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین متقاضیان باید متأهل یا سرپرست خانوار باشند و زنان خودسرپرست هم مشروط به داشتن حداقل ۳۵سال سن می‌توانند در این طرح نام‌نویسی کنند. 
همچنین داشتن حداقل 5 سال سابقه سکونت در 5 سال اخیر در شهر موردتقاضا نیز از دیگر الزامات قبول ثبت‌نام مسکن ملی است که پس از نهایی شدن ثبت‌نام‌ها بررسی و افراد غیرمشمول حذف می‌شوند. از سوی دیگر امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰درصد هزینه ساخت، نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و...، توانایی بازپرداخت اقساط وام اعطایی با نرخ سود 18درصد و همچنین توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی نیز ازجمله شروط اعلام شده برای ثبت‌نام مسکن ملی است.

به‌دنبال ازدحام متقاضیان ثبت‌نام مسکن ملی، متولیان وزارت راه و شهرسازی اعلام کردند خریداران مسکن ملی باید علاوه بر خانه اولی بودن و توانایی پرداخت 30درصد ارزش ساخت واحدها، امکان پرداخت اقساط تسهیلات 18درصدی را نیز داشته باشند.

بسیج بانک‌ها برای پرداخت وام مسکن ملی

یکی از ارکان طرح اقدام ملی تولید مسکن، استفاده از منابع بانکی برای تأمین هزینه‌های ساخت‌وساز است و برای این کار مقرر شده بانک‌ها 20درصد از تسهیلات پرداختی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند. اما در شرایط فعلی به‌جز بانک عامل مسکن که تا 90درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن پرداخت می‌کند، تقریبا هیچ‌یک از بانک‌ها فعالیت چشمگیری در حوزه وام‌دهی به مسکن ندارند. حالا محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تشکیل کارگروهی مشترک میان بانک مرکزی، وزارت راه و شهرسازی و بانک‌ها برای تأمین منابع مالی طرح اقدام ملی مسکن و طراحی مکانیسمی یکسان برای واگذاری تسهیلات مسکن خبر داده که می‌تواند تحقق هدف‌گذاری دولت در تأمین مالی مسکن ملی را تضمین کند. به گفته محمودزاده، مقرر شده تا بانک‌ها، ۲۰درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن، تخصیص بدهند که پیرو آن، مکاتباتی انجام و ابلاغیه بانک مرکزی نیز در این خصوص به بانک‌ها، اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید