• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 21 آذر 1398
کد مطلب : 90129
+
-

«اینترنت ملی» بی‌معناست

وزیر ارتباطات دیروز پس از تأکید رئیس‌جمهوری درباره اینکه دولت قصدی برای قطع اینترنت ندارد، اعلام کرد که استفاده از لفظ «اینترنت ملی» با هدف تخریب صورت می‌گیرد

«اینترنت ملی» بی‌معناست

با ادامه نگرانی مردم درباره احتمال قطع مجدد اینترنت کشور و منتقل‌شدن ارتباطات به شبکه‌ای داخلی بار دیگر مقام‌های دولت تلاشی جدید برای آرام کردن افکار عمومی و اطمینان‌بخشی به آنها شروع کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری که چندی پیش در جلسه ارائه لایحه بودجه سال۹۹ اعلام کرده بود دولت قصد دارد شبکه ملی اطلاعات را تا حدی تقویت کند که «مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند» روز گذشته در جلسه هیأت دولت گفت: شبکه ملی اطلاعات به‌معنای قطع اینترنت نیست.
روحانی که پیش از این صحبت‌هایش در مجلس باعث موج جدیدی از شایعات درباره احتمال طرح جدا کردن شبکه ارتباطی کشور از اینترنت شده بود، در جلسه روز گذشته با اعلام اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند تأکید کرد: اگر اعلام کنیم که به‌دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات هستیم، دشمنان چنین تبلیغ می‌کنند که دولت قصد دارد اینترنت خارجی را قطع کند درحالی‌که اصلاً چنین نیست، بلکه قصد داریم در کنار اینترنت خارجی، شبکه ملی اطلاعات قوی و توانمند داشته باشیم تا مردم بتوانند از هر دو استفاده کنند.
 رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم توسعه شبکه اطلاعات بوده است، گفت: در این دولت پهنای باند افزایش پیدا کرده و توسعه اینترنت، نسل‌های جدید و گوشی‌های هوشمند با گذشته قابل مقایسه نیست. امروز بسیاری از مشاغل و خدمات رفاهی مردم از طریق فضای مجازی انجام می‌شود.

استفاده از لفظ اینترنت ملی برای تخریب 
پس از صحبت‌های رئیس‌جمهوری در حیاط دولت، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات به تلاش گروهی برای رواج اصطلاح ساختگی «اینترنت ملی» واکنش نشان داد.
او اعلام کرد: چیزی به اسم اینترنت ملی معنای خارجی ندارد و اینترنت یک شبکه جهانی است. اینترنت هم داخلی و بین‌المللی ندارد. شبکه ملی اطلاعات یک تفاوت اساسی دارد و معنای اینترنت ملی و قطع اینترنت جهانی نمی‌دهد.
به گفته جهرمی، افرادی که از لفظ «اینترنت ملی» استفاده می‌کنند هدفی جز «تخریب دستاوردهای جوانان در حوزه‌های مختلف ICT ندارند».
 او با خطاب قرار دادن این دسته از افراد تأکید کرد که نباید پیشرفت کشور را در گرو این حرف‌ها دانست و با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا، رشد و توسعه شبکه ملی اطلاعات را یک امر ضروری دانست.
 جهرمی با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات با جدیت پیش می‌رود تا وابستگی‌های جهانی کم شود و بتوان از بازار دنیا، سهمی را از آن خود کرد، گفت: امروز اینترنت لازمه و اکسیژن توسعه اقتصادی است؛ آیا ما می‌توانیم در حوزه کشاورزی بگوییم که ارتباطمان را با دنیا قطع می‌کنیم و صادرات انجام نمی‌دهیم. ممکن است زمانی در کشور تولید محصولی کاهش یابد و صادرات آن موقتا لغو شود، اما ممنوعیت کلی معنایی ندارد؛ اینترنت لازمه‌ زندگی مردم است و هیچ‌گاه قطع نمی‌شود.
وزیر ارتباطات همچنین روز گذشته از دفع حمله‌ بزرگ سایبری به زیرساخت‌های دولت الکترونیک کشور خبر داد. او بدون اعلام جزئیات یا افشای کشوری که پشت این حمله قرار داشته گفت: ما با یک حمله بسیار سازمان‌یافته علیه زیرساخت‌های دولت الکترونیک مواجه شدیم که توسط سپر امنیتی دژفا شناسایی و دفع شده است.  جهرمی با بیان اینکه این حمله بسیار بزرگ بوده است، تأکید کرد: فعلا نمی‌توانم جزئیاتی از این موضوع بگویم، اما ابعاد آن استخراج شده است و حتما در رابطه با آن گزارشی داده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید