• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9009
+
-

آغاز مرمت کاخ مروارید در انتظار تخصیص بودجه

کاخ مروارید فرونریخته است

میراث فرهنگی
آغاز مرمت کاخ مروارید در انتظار تخصیص بودجه

انتشار شایعه فروریختن بخشی از سقف کاخ مروارید از آثار ثبت ملی‌شده استان البرز در روزهای گذشته موجب نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی شد.
انتشاردهندگان این شایعه اعلام کرده بودند که به‌دلیل تلنبار‌شدن برف بر سقف کاخ مروارید بخشی از سقف این کاخ فرو ریخته است.
حسین امین‌افشار- معاون میراث فرهنگی استان البرز- با تکذیب این شایعه در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرد: فاز مطالعاتی مرمت کاخ مروارید به اتمام رسیده و فاز اجرایی مرمت این اثر، سال آینده درصورت تخصیص اعتبار آغاز می‌شود.
معاون میراث‌فرهنگی استان البرز برآورد اولیه برای مرمت و احیای کاخ تاریخی مروارید و محوطه پیرامونی آن‌را 45میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سال آینده براساس برنامه فازبندی ارائه شده از سوی مشاور طرح مرمت کاخ مروارید و تأمین اعتبار لازم برای احیای این کاخ، عملیات مرمت کاخ مروارید انجام می‌شود.
حسین امین افشار همچنین با اشاره به واگذاری27هکتار از مجموعه 110هکتاری کاخ تاریخی مروارید به سازمان میراث فرهنگی در سال 93 در پاسخ به این سؤال همشهری که تاکنون چه اقداماتی در این کاخ صورت گرفته است، گفت: اشیای منقول کاخ ساماندهی  و هر یک از اموال موجود در این کاخ تاریخی دارای شماره اموال شده‌ است.
او گفت: احیای 2حلقه چاه، مرمت تاسیسات کاخ و آبگیری استخر و نگهداری فضای سبز این مجموعه نیز انجام شده است.
او بار دیگر با تکذیب شایعات منتشرشده درخصوص فروریختن بخشی از سقف کاخ مروارید در استان البرز گفت: بخش‌هایی از کاخ مروارید هم‌اکنون نیز در حال مرمت هستند و شایعه فروریختن بخشی از کاخ به هیچ وجه صحت ندارد.
او افزود: کاخ مروارید در سال‌های گذشته دچار تخریب‌های زیادی شده بود، با وجود این مشاور مرمت کاخ گزارش مطالعاتی خود را تهیه و به اداره میراث فرهنگی استان البرز ارائه کرده است که پس از بررسی‌های این اداره کل و به محض دریافت اعتبار مرمت کاخ از سال آینده آغاز می‌شود.

تاریخچه کاخ مروارید

کاخ مروارید در استان البرز، بین سال‌های 45تا 47 توسط مؤسسه‌ «رایت» طراحی و با نظارت مهندس «ویلیام کیس» ساخته شد. این بنا محل سکونت شمس پهلوی و خانواده‌ او تا سال ۱۳۵۷ بود. براساس رأی دادگاه در هفتم اردیبهشت 1393، 30درصد یعنی 27هکتار از مجموعه‌ کاخ مروارید یا همان کاخ شمس به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز واگذار شد تا با مرمت و ساماندهی فضای کاخ، امکان بازدید مردم از آن فراهم شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید