• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 آذر 1398
کد مطلب : 90041
+
-

18سال جنگ با حقیقت

انتشار اسناد طبقه‌بندی‌شده پنتاگون نشان می‌دهد، مقام‌های آمریکایی طی 18سال گذشته دائما در مورد جنگ افغانستان حقیقت را کتمان کرده‌اند

آمریکا
18سال جنگ با حقیقت


 مجموعه‌ای از 2هزار برگ سند مربوط به جنگ افغانستان که به‌ دست روزنامه واشنگتن‌پست رسیده نشان می‌دهد مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی در آمریکا طی 18سال گذشته در مورد جنگ افغانستان دروغ گفته‌اند و با وجود آنکه می‌دانستند این جنگ پیروزی نخواهد داشت، بر ادامه آن اصرار ورزیده‌اند.
اسناد منتشرشده شامل متن مصاحبه‌هایی است که در قالب پروژه‌‌ای محرمانه درباره ریشه‌های ناکامی آمریکا در جنگ افغانستان، از سوی دفتر «بارزس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان» انجام شده است. این دفتر برای یافتن دلایل عدم‌پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان با بیش از 400نفر از افرادی که در این جنگ ایفای نقش کرده‌اند مصاحبه کرده است. نام افراد مختلف از افسران رده‌بالای ارتش آمریکا گرفته تا دیپلمات‌های وزارت خارجه این کشور، امدادگرانی که در افغانستان خدمت کرده‌اند و حتی مسئولان دولتی افغانستان در این اسناد دیده می‌شود. به نوشته واشنگتن‌پست، دولت آمریکا مخالف انتشار این اسناد بوده است، اما این روزنامه پس از 3سال توانسته براساس قانون دسترسی آزاد اطلاعات، حکم دادگاه را برای انتشار این اطلاعات تاریخی بگیرد.
جنگ افغانستان اکنون دیگر رسما به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ آمریکا شناخته می‌شود. این جنگ، یک‌تریلیون دلار خرج روی دست آمریکا گذاشته و تاکنون جان بیش از 2هزار و 300سرباز آمریکایی را گرفته است. طی این سال‌ها بیش از 20هزار نفر از سربازان آمریکایی نیز زخمی شده‌اند. همزمان، ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان نیز در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند.
اسناد منتشرشده از سوی واشنگتن‌پست، یادآور افشای اسناد پنتاگون در مورد جنگ ویتنام در سال1971 است که ناگفته‌هایی از شکست مفتضحانه آمریکا در جنگ ویتنام را پیش روی مردم آمریکا قرار می‌داد. مصاحبه‌ها از سال2014 آغاز شده‌اند. در میان اطلاعات منتشرشده، 2مورد بیش از دیگران به چشم می‌خورد. اول اینکه مقام‌های دولتی در آمریکا طی این سال‌ها دائما آمار و گزارش‌ها را دستکاری می‌کرده‌اند تا به مردم در آمریکا بگویند که وضعیت جنگ در جبهه افغانستان خوب است و به‌زودی آمریکا پیروز میدان خواهد بود. دیگر اینکه، دولت‌های مختلف در آمریکا همیشه چشم خود را بر فساد گسترده مقام‌های دولتی در افغانستان بسته‌اند؛ اقدامی که باعث شده بخش اعظم کمک‌های مالی آمریکا به افغانستان، به تاراج رود.
موضوع دستکاری آمار و گزارش‌ها در یک مصاحبه که در آن به نام فرد اشاره نشده به وضوح آمده است. در این مصاحبه، یکی از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در سال2016 به دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان توضیح داده است: «تهیه گزارش‌های مثبت از افغانستان امکان‌پذیر نبود. هرچه آمار مربوط به نیروها، میزان درگیری‌ها و مناطق تحت کنترل دولت افغانستان را بررسی می‌کردیم، نمی‌توانستیم یک گزارش مثبت فراهم کنیم. این بود که به‌ناچار به سمت دستکاری آمار رفتیم؛ کاری که البته در تمام 18سال جنگ انجام می‌شد.»
روزنامه واشنگتن‌پست برای دریافت حکم انتشار اطلاعات به‌دست‌آمده، در 2پرونده در طول 3سال گذشته به دادگاه مراجعه کرده است. از میان 400نفری که با آنها مصاحبه شده، دادگاه تنها با انتشار اسامی 62نفر موافقت کرده است. اطلاعات استخراج‌شده از اسناد نشان می‌دهد، هیچ‌یک از اهداف تعیین‌شده در جنگ افغانستان در 3دولت جورج بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ، عملی نشده‌اند، اما مقام‌های دولتی ترجیح داده‌اند با کتمان حقیقت، آمریکا را پیروز میدان نشان دهند. در یکی از مصاحبه‌های سال2015، داگلاس لوت، یکی از ژنرال‌های ارتش آمریکا که از او به‌عنوان تزار جنگ افغانستان یاد می‌شود می‌گوید: «ما هیچ درک درستی از افغانستان نداشتیم؛ اصلا نمی‌دانستیم چه می‌‌کنیم.» او با این تصور که گفته‌هایش قرار است برای همیشه محرمانه بماند در این مصاحبه می‌گوید: «سؤال این است که اساسا ما در افغانستان چه می‌کنیم؟ از ابتدا هم نمی‌دانستیم قرار است چه بلایی سرمان بیاید. بیش از 2هزار کشته... اگر مردم آمریکا بدانند...»
جفری اگرز، یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش آمریکا که هم در دولت بوش و هم در دولت اوباما حضور داشته می‌گوید: «در برابر یک‌تریلیون دلاری که خرج کرده‌‌ایم چه چیزی عایدمان شده است؟ ارزشش را داشت؟ بعد از اینکه بن‌لادن را کشتیم، فکر می‌کردم اوباما در خلوت خود می‌نشیند و به این همه هزینه‌ای که بابت جنگ افغانستان شده می‌خندد.» باب کرولی، یکی از فرماندهان میدانی ارتش آمریکا نیز می‌گوید: «تمامی اطلاعات را تغییر می‌دادیم تا بهترین تصویر را از جنگ ارائه دهیم. تمام نظرسنجی‌هایی که انجام می‌شد، غیرقابل اعتماد بود.»



جنگ افغانستان به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ آمریکا یک‌تریلیون دلار خرج روی دست این کشورگذاشته و تاکنون جان بیش از 2هزار و 300سرباز آمریکایی را گرفته است. طی این سال‌ها بیش از 20هزار نفر از سربازان آمریکایی نیز زخمی شده‌اند. همزمان، ده‌ها هزار نفر از مردم افغانستان نیز در این جنگ جان خود را از دست داده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید