• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 آذر 1398
کد مطلب : 90002
+
-

افت تقاضا و کاهش 25درصدی قیمت ماهی

افت تقاضا و کاهش 25درصدی قیمت ماهی

گرچه بهبود شرایط صید ماهی‌های دریایی و افزایش تولید انواع ماهی پرورشی موجب رشد عرضه انواع ماهی در بازار خرده‌فروشی شده است اما کاهش قدرت خرید مردم زمینه حذف این ماده پروتئینی از سبد مصرفی بسیاری از خانوارهای ایرانی را فراهم کرده است. با مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی گفت‌وگو کرده‌ایم.

قیمت خرده‌فروشی ماهی در بازار چگونه است؟
انواع ماهی دریایی و پرورشی در نیمه‌دوم سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته با کاهش حدود 25درصدی مواجه بوده است. در واقع آغاز فصل و بهبود وضعیت صید و عرضه انواع ماهی‌های دریایی شمال و جنوب کشور و افزایش میزان تولید ماهی پرورشی، موجب پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا در بازار خرده‌فروشی ماهی شده است. اما علت اصلی کاهش قیمت انواع ماهی دریایی و پرورشی در بازار افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مردم بوده است.

به‌طور مشخص نرخ ماهی‌قزل‌آلا چقدر کاهش داشته است؟ 
بررسی قیمت انواع ماهی پرورشی و دریایی در سطح خرده‌فروشی نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم برخی انواع ماهی پرمصرف پرورشی مانند قزل‌آلا که در سال گذشته حدود 32 تا 33هزار تومان بوده، اکنون به 25هزار تومان کاهش یافته است. در بازار خرده‌فروشی انواع ماهی‌های دریایی نیز کاهش 25درصدی قیمت را شاهد بوده‌ایم. اما تأثیر کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا بر ارزانی انواع ماهی مشهود است؛ چرا که قدرت خرید مصرف‌کنندگان ماهی نسبت به سال قبل حداقل 10درصد کاهش یافته و موجب کاهش سهم این ماده پروتئینی در سبد مصرفی خانوارها به‌خصوص اقشار کم‌درآمد و حتی با درآمد متوسط شده است.

آیا گرانی بنزین در افزایش نرخ ماهی مؤثر است؟
گرچه اکنون نیز تولید‌کنندگان ماهی‌پرورشی و صیادان قیمت ماهی را افزایش داده‌اند اما تا‌کنون افزایش قیمت بنزین تأثیر مشهودی در افزایش نرخ خرده‌فروشی ماهی در سطح بازار نداشته است. با وجود این باید بپذیریم که نرخ حمل‌ونقل تأثیر حداقل 20درصدی در قیمت تمام‌شده همه اقلام کالایی ازجمله صید و پرورش ماهی دارد. وقتی قیمت بنزین و لوازم یدکی افزایش یابد، مسلما قیمت ماهی نیز در آینده نزدیک افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید