• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 9000
+
-

با تفاهم جامع ایران و عراق موانع اقتصادی برداشته می‌شود

گزارش خبری
با تفاهم جامع ایران و عراق موانع اقتصادی برداشته می‌شود

معاون اول رئیس‌جمهور در راس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی دیروز وارد عراق شد تا با حیدر‌العبادی، نخست‌وزیر عراق یادداشت تفاهم همکاری جامع 10بندی امضا کنند. او دیروز در بدو ورود به بغداد گفت: برای تقویت همه جانبه روابط با عراق به بغداد سفر کرده‌ام. به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با پیروزی بزرگ عراق بر گروه‌های تروریستی و امنیتی که اکنون برقرار شده شرایط برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور فراهم شده است.
جهانگیری ابزار امیدواری کرد که این سفر به توسعه روابط در همه زمینه‌ها میان 2کشور کمک کند و بخشی از موانع احتمالی بر سر راه این امر برداشته شود. محمدجواد ظریف (وزیر خارجه)، محمد شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت)، محمود حجتی (وزیر جهادکشاورزی)، ولی‌الله سیف، (رئیس‌کل بانک مرکزی)، نیره پیروزبخت (معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی استاندارد) و فرود عسگری (معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک) جهانگیری را در این سفر سه روزه همراهی می‌کنند.

تاسیس شرکت مشترک با عراقی‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت کار فعالان بخش‌خصوصی برای برقراری روابط خارجی، گفت: برای ورود به بازار عراق در هر زمینه‌ای باید شرایط خاص این کشور ازجمله امنیت و حضور آمریکا در این کشور را مورد توجه قرار دهیم.
وی با اشاره به ملاقات‌های متعدد خود با مقامات عراقی در طول اقامتش گفت: ارتباط با عراق رو به پیشرفت است. برای موفقیت در بازار عراق نظیر بازار سیمان، باید به‌دنبال کار مشترک با آنها باشیم. شریعتمداری گفت: در زمینه گردشگری سلامت موقعیت خوبی داریم اما این بخش هم نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر دارد.
وزیر صنعت، یکی از مشکلات اساسی درخصوص سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را تامین منابع مالی دانست که در داخل باید برای این موضوع فکر شود.  وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در گفت‌وگو با مقامات عراقی برای پیگیری مطالبات، معوقات، جرایم و همچنین حل مشکلات عمومی قرار شد با تشکیل کمیسیون مشترک، این کار انجام شود. قرار است برای حل مسائل بانکی که ازجمله مهم‌ترین مشکلات پروژه‌هاست، از طریق یورو و دیگر ارزهای رایج اقدام شود.
شریعتمداری ادامه داد: برای فروش ملزومات و مصالح ساختمانی در بازار عراق، با تاسیس شرکت مشترک با عراقی‌ها به توافق رسیده و از آنها خواسته‌ایم در مناقصات سقف مشخصی را برای شرکت‌های ایرانی با توجه به هم‌مرزی درنظر بگیرند. وی گفت: ایجاد ستاد مشترک اقتصادی به جای کمیسیون مشترک برای حل مشکلات، فرصت جدیدی است که باید از آن نهایت استفاده را ببریم.
مسجدی، سفیر ایران در عراق هم اظهار کرد: ‌در مسائل سیاسی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی، سازوکار خوبی داریم. در مسائل اقتصادی به یک ستاد اقتصادی در عراق نیاز است تا مسائل بخش خصوصی را با جدیت پیگیری کند که این امر محقق شده است.
جعفر رسول الحمدانی، با اشاره به ‌چشم‌انداز همکاری اقتصادی تهران - بغداد و با ابراز خرسندی از حضور هیأت ایرانی در بغداد، گفت: بعد از سقوط رژیم بعث، ایران در تمام مراحل پشتیبان مردم عراق بوده است و اکنون وقت آن رسیده که بخشی از بازار عراق در اختیار ایرانی‌ها باشد. وی با اشاره به مخالفت‌ها و سختگیری آمریکا برای حضور ایرانی‌ها در بازار عراق گفت: باید به‌دنبال ایجاد شرکت‌های استراتژیک باشیم و با سرمایه‌گذاری‌های مشترک این حق ایرانی‌ها از بازار عراق از بین نرود. وی گفت: آماده هر نوع همکاری با ایرانی‌ها هستیم. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران هم اتاق‌های مشترک ایران و عراق را به‌عنوان حلقه پیوند فعالان اقتصادی 2کشور دانست و گفت: به‌دلیل اهمیت این سفر تعدادی از روسای اتاق‌های استانی، روسای تشکل‌های بخش خصوصی و 2نفر از نمایندگان مجلس این هیأت را همراهی می‌کنند. رئیس اتاق ایران گفت: دولت‌ها وظیفه دارند زیرساخت‌های لازم را برای حرکت فعالان اقتصادی فراهم کرده و فعالان اقتصادی 2کشور نیز باید با استخراج موانع، راه‌حل‌های مناسب را به دولت‌های خود ارائه کنند.
غلامحسین شافعی با اشاره به برگزاری همایش تجاری ایران و عراق گفت: حامل پیشنهادهایی هستیم که مطمئناً حجم مناسبات ما را با عراق در آینده افزایش خواهد داد. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق هم با اشاره به اینکه حمایت‌های اتاق ایران و عراق می‌تواند زمینه ارتباط تجاری 2کشور را فراهم کنند، گفت: برخی از شرکت‌های ایرانی به‌زودی دفاتر خودشان را در عراق راه‌اندازی خواهند کرد. یحیی آل اسحاق افزود: ما از حضور رقیب در بازار عراق واهمه‌ای نداریم و آماده رقابت هستیم به شرطی که تمام شرایط به‌طور یکسان باشد و از حمایت‌های دولت و اتاق عراق هم بهره‌مند باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید