• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89948
+
-

تکلیف حاکمیت مقابل مردم

تکلیف حاکمیت مقابل مردم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه _ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

پایه هر حکومتی ملت آن است و اگر مردم نباشند حکومت‌ها پایایی و پایداری ندارند. در نظام جمهوری اسلامی، جمهور به‌معنای مردم است و جمهوری اسلامی یک نظام مردم‌سالار است که براساس اصول اسلامی در آن حکومت می‌شود. در این اصول اسلامی نیز همواره مردم مورد تأیید و تأکید قرار گرفته‌اند. با توجه به شرایط کنونی کشور حق مردم از نظام سیاسی و مدیریتی کشور خیلی بیشتر از تمام نظام‌های سیاسی دنیاست، همین مردم خیلی از توطئه‌ها را به هم زدند؛ همواره پای انقلابشان بوده‌اند و در دوران‌های مختلف شهید داده‌اند. مردم در موضوعی همانند مسئله گرانی بنزین هم اگر اعتراضی داشتند، وقتی دیدند آمریکایی‌ها می‌خواهند سوار بر موج اعتراضات شوند، صف خودشان را جدا کردند.

واقعیت این است که گلایه‌های اخیر مردم برحق است، یعنی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، آنقدری که مردم به تکلیف خودشان در قبال نظام سیاسی عمل کرده‌اند، دستگاه مدیریتی و سیاسی کشور به تکلیف خودش در قبال مردم عمل نکرده است.
شرایط 2سال اخیر کشور در عرصه سیاست خارجی 2بازیگر اصلی داشته و سایر بازیگران خنثی به‌نظر می‌رسند؛ یکی ایران و دیگری آمریکاست. برای به تصویر کشیدن یک تمثیل از چنین شرایطی می‌توان 2جنگجو را درنظر گرفت که روی یک قله همدیگر را هل می‌دهند تا حریف را از پشت به سقوط بکشانند. آن پرتگاهی که پشت ایران است پرتگاه اقتصادی است. آمریکایی‌ها پرتگاه اقتصادی را برای ایران ایجاد کردند و سعی دارند با دامن‌زدن به نارضایتی‌های اقتصادی سقوط نظام را تسهیل کنند. در طرف مقابل پرتگاه پشت‌سر آمریکایی‌ها نیز ادعاهای نظامی و مبتنی بر قدرتشان است که پوچ از آب دربیاید. آمریکایی‌ها با سقوط پهپاد آمریکایی و شکست راهبردهای منطقه‌ای، عملا می‌دانند که بر لبه پرتگاه شکست قرار دارند.
طی ماه‌های اخیر خاکریزهایی با مقاومت مردم پشت سر پرتگاه اقتصادی کشور شکل گرفته است. این خاکریزها پشت دولت قرار داشته است. مردم تحمل کرده‌اند. درحالی‌که سابق بر این سهم نفت در بودجه چند برابر مالیات بود، الان سهم نفت 10درصد کل بودجه است و سهم مالیات 40درصد کل بودجه؛ یعنی سهم مالیات 4برابر سهم  نفت در منابع بودجه عمومی کشور است. از سویی درآمد دولت از مازاد تولید بنزین بر مصارف داخلی، روزانه 200میلیارد تومان شده است. این مجموعه در کنار هم یعنی آن مرحله حاد پرتگاه اقتصادی با مقاومت و درک مشترک مردم از دولت سپری شده است.

مردم دولت را درک کردند و عملا دردی را تحمل کردند که دولت هم‌اکنون می‌تواند از توان بالایی برخوردار باشد و از دشمنان نترسد. پرتگاه اقتصادی کشور را می‌توان به یک شرط رفع‌شده پنداشت؛ لازمه اینکه خاکریز پشت سر نظام تقویت شود این است که مردم امنیت ذهنی اقتصادی داشته باشند. مردم اگر این امنیت را داشته باشند دیگر نه‌تنها پرتگاهی پشت سر دولت نیست، بلکه خاکریز قدرتمندی شکل خواهد گرفت که دولت به‌راحتی می‌تواند به مردم اتکا کند. به لحاظ تئوریک، تاریخی و شرایط کنونی حاکمیت باید بیشتر به تکالیف خودش در قبال ملت عمل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید