• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89924
+
-

جوان‌ترین نخست‌وزیر در زنانه‌ترین دولت دنیا

نخست‌وزیر جدید فنلاند یک زن 34 ساله است

اروپا
جوان‌ترین نخست‌وزیر در زنانه‌ترین دولت دنیا


رهبری دولت فنلاند، به‌زودی به‌دست جوان‌ترین نخست‌وزیر دنیا خواهد رسید و سانا مارین، با تنها 34سال سن در پارلمان کشورش سوگند یاد خواهد کرد.
به گزارش گاردین، او رهبری ائتلافی را به‌عهده خواهد گرفت که تمامی روسای احزاب آن هم مانند خود مارین، زن هستند. 3نفر از این چهار رئیس حزب هم زیر 40سال سن دارند.
مارین که هم‌اکنون وزیر حمل‌ونقل است، جانشین آنتی رینی خواهد شد که هفته گذشته بعد از 6‌ماه حضور در دفتر نخست‌وزیری مجبور به استعفا شد. رینی بعد از آن استعفا داد که نتوانست رأی اعتماد یکی از احزاب حاضر در ائتلاف حاکم را به‌دست بیاورد. «حزب مرکز» به‌خاطر ناتوانی رینی در رسیدگی به اعتصاب کارکنان پست، علیه او رأی داد.
مارین که جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ فنلاند به شمار می‌رود، گفته است که هرگز پیش از این به سن و جنسیت خود اهمیت نداده و به آن فکر نکرده است. او گفته است: «من به جای اینها، به انگیزه‌هایی که من را متقاعد کرد وارد دنیای سیاست شوم و آنهایی که باعث شد تا اعتماد مردم را جلب کنم فکر می‌کنم.»
5حزبی که ائتلاف سوسیال دمکرات حاکم فنلاند را تشکیل داده‌اند، توافق کرده‌اند که این ائتلاف را حفظ کنند و برنامه‌هایی را که در ‌ماه ژوئن اعلام کرده‌اند دنبال کنند. بنابراین قرار نیست با انتصاب مارین، سیاستگذاری‌های دولت تغییر کند. بزرگ‌ترین برنامه این ائتلاف افزایش هزینه‌کرد در بخش رفاه عمومی و زیرساخت‌ها و همینطور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است.
مارین که با اختلاف اندکی در رأی‌گیری درون‌حزبی برای جانشینی رینی برنده شد، گفته است که این طرح‌ها، ائتلاف حاکم را به هم می‌چسباند اما اعتراف کرد که دولت او کار زیادی دارد تا دوباره اعتماد مردم را کسب کند. محبوبیت ائتلاف حاکم فنلاند، به‌شدت کاهش پیدا کرده‌ و در آخرین نظرسنجی‌ها، به 13درصد رسیده است. حزب ناسیونالیست «فینز» با 24درصد بالاتر از آنها قرار دارد.
مارین که سومین نخست‌وزیر زن فنلاند است، توسط مادرش بزرگ شده و نخستین عضو از خانواده‌اش به شمار می‌رود که در دانشگاه تحصیل کرده است. او، جوان‌ترین نخست‌وزیر هم‌اکنون مشغول به‌کار در دنیا خواهد بود؛ جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزیلند 39ساله است در حالی‌که الکسی هونچاروک، نخست‌وزیر اوکراین 35ساله است.
مارین، رشدی برق‌آسا در دنیای سیاست در فنلاند داشته است. او زمانی که تنها 27سال سن داشت، رئیس شورای حزب «تامپر»، دومین حزب بزرگ کشورش شد و چند‌ماه پیش که رینی به‌خاطر بیماری مجبور شد مدتی از ریاست حزب کناره‌گیری کند، جانشین او شد.
سوسیال‌دمکرات‌ها آوریل امسال، با اختلاف اندکی نسبت به حزب فینز در انتخابات پیروز شدند و جانشین دولت راست میانه پیشین شدند. رینی نخستین نخست‌وزیر چپ‌ فنلاند در 20سال گذشته بود.
4رهبر دیگر ائتلاف حاکم فنلاند، لی اندرسون 32ساله رئیس حزب «اتحاد چپ»، ماریا اوهیسالوی 34ساله رئیس لیگ سبز، کاتری کولومنی 32ساله از حزب مرکز که به تازگی به‌عنوان وزیر اقتصاد معرفی شده، و آنا-مایا هنریکسون 55ساله از حزب مردم هستند. تغییر رهبر فنلاند، در شریطی که این کشور رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا به شمار می‌رود موقعیت عجیبی ایجاد کرده است. قرار است تا 2روز دیگر نشست رهبران اتحادیه اروپا برگزار شود و قرار است پارلمان فنلاند خیلی زود جلسه ادای سوگند مارین را برگزار کند تا او بتواند به موقع، به‌عنوان رئیس، در نشست اتحادیه اروپا حاضر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید