• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89908
+
-

ظریف: آماده تبادل فراگیر زندانیان هستیم

ظریف: آماده تبادل فراگیر زندانیان هستیم

ایران و آمریکا گویا مسیر رسیدن به راه‌حل را یافته‌اند. پیشنهاد یک سال قبل ظریف برای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا 2روز پیش در یک مرحله عملیاتی شد و حالا طرفین برای اجرای فاز دوم آن سیگنال می‌فرستند.
روز یکشنبه وزیر خارجه ایران خبر آزادی مسعود سلیمانی، پژوهشگر ایرانی زندانی در آمریکا و وانگ تبعه آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را در توییتر اعلام کرد؛ خبری که مثل بمب در رسانه‌های ایران و جهان صدا کرد، چون این خبر از مذاکرات سری بین ایران و دولت ترامپ حکایت داشت. عملیات تبادل در زوریخ انجام شد و همه‌‌چیز نشان می‌داد فارغ از لفاظی‌های آمریکا اتفاقاتی در پشت پرده در حال رخ‌دادن است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از اعلام خبر آزادی تبعه این کشور از ایران تقدیر کرد و نوشت: دیدید می‌توانیم توافق کنیم؟! 2روز بعد از تبادل در زوریخ، مشاور امنیت ملی آمریکا از آمادگی این کشور برای ادامه مذاکرات با ایران سخن گفت. رابرت اوبرایان کسی است که شهریور‌ماه امسال جایگزین جان بولتون، مرد سوپرافراطی و ضدایرانی دولت آمریکا شد. محمدجواد ظریف از 2سال قبل جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، بن‌سلمان و بن زائد را به‌عنوان 4عضو شرور، تیم بی‌ نام نهاده بود که از این میان جان بولتون کنار رفته و بن زائد نیز با تغییر رفتار و بهبود روابط با ایران عملا از این تیم کنار گذاشته شده و نتانیاهو هم در داخل رژیم صهیونیستی با بحران داخلی مواجه است و شاید از مقام خود برکنار شود. اوبرایان در پاسخ به این سؤال که آیا آزادی این زندانی می‌تواند دری برای آغاز مذاکرات مستقیم با ایران باشد، ابراز امیدواری کرد که چنین اتفاقی بیفتد اما در ادامه مدعی شد: رئیس‌جمهور ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با ایرانی‌ها بر سر یک سری مسائل را مطرح کرده‌است. او افزود: مایل به مذاکره با آنها و گفت‌وگو درباره دیگر زندانیان آمریکایی هستیم. ساعتی از اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا نگذشته بود که محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ترکیه پاسخ او را به‌صورت غیرمستقیم داد و در توییتر نوشت: «پس از به خانه بازگرداندن گروگان‌مان در این هفته، کاملا برای تبادل فراگیر زندانیان آمادگی داریم. توپ در زمین ایالات متحده است. امروز بار دیگر و این بار در نشست «قلب آسیا - روند استانبول» مشغول دیپلماسی منطقه‌ای هستیم تا توان خود را برای صلح و توسعه در افغانستان در کنار هم قرار دهیم.»

خارجی‌ها از افغانستان بروند

وزیر امور خارجه در اجلاس قلب آسیا در استانبول که با محوریت افغانستان برگزار شد، با بیان اینکه هیچ راه‌حل نظامی در افغانستان متصور نیست، گفت: حضور نیروهای خارجی هیچ‌گاه ثبات را برای منطقه ما به ارمغان نیاورده بلکه سوابق نشان می‌دهد حتی منجر به ایجاد بستری برای جذب عناصر افراطی شده است. اعلام یک جدول زمانی برای خروج مسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان می‌تواند زمینه لازم را برای دولت افغانستان به‌منظور برقراری فرایند صلح و آشتی در سطح ملی آماده کند. محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: ما از فرایند صلح افغان - افغان تحت مالکیت و هدایت افغانستانی‌ها با مشارکت تمامی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی ازجمله طالبان با مرکزیت دولت افغانستان حمایت می‌کنیم. شفافیت و فراگیری کلید هرگونه موفقیت در این زمینه است. ما همچنین تمامی طرفین ذیربط را تشویق می‌کنیم تا در گفت‌وگوی ملی مستقل شرکت و اختلافات خود را از طریق تعامل و مذاکرات سازنده برطرف کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: نمی‌بایست تهدید روزافزون داعش در افغانستان که منجر به خونریزی بیشتر و گسترش تمایلات خطرناک فرقه‌ای شده را فراموش کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید