• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89900
+
-

مذاکره توطئه‌شکن

روحانی در جمع دانشجویان: معنای مقاومت مردم این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم

دولت
مذاکره توطئه‌شکن

رئیـس‌جمـهور در جـمع دانشجویان با تأکید بر اینکه برجام نه مقدس است ونه لعنتی گفته است: دشمن به دنبال این است که به مردم ما فشار وارد کند، مردم ایستادگی و مقاومت می‌کنند اما معنایش این نیست که اگر راهی داریم که نقشه و توطئه دشمن را بشکنیم، آن راه را نرویم. مذاکره لازم و یک کار انقلابی است.

حسن روحانی که 2روز با تأخیر به مناسبت روز دانشجو به جمع دانشجویان دانشگاه فرهنگیان رفته بود گفت: برجام یک قرارداد بین‌المللی است که باید تلاش کنیم از مزایای آن استفاده کنیم. پیامبر(ص) هم با یهود بنی قریظه قرارداد بست، آنها خیانت کردند و پیامبر روبه‌رویشان ایستاد، پیامبر با کفار پیمان بست و آنها پیمان شکستند. ما باید در هر شرایطی منافع خود را درنظر بگیریم.
روحانی با بیان اینکه بودجه سال آینده در هیچ کجا متکی بر مذاکره نیست و مبنای بودجه تداوم تحریم است، گفت: وظیفه قانونی و انقلابی ماست که از هر راهی که برای رفع مشکلات وجود دارد، استفاده کنیم.
وی در پاسخ به انتقاد یکی از دانشجویان درخصوص اعتماد دولت به آمریکا، گفت: ما به آمریکا اعتماد نکردیم به همین‌خاطر گفتیم که توافق را بعد از تصویب در سازمان ملل می‌پذیریم و امضا می‌کنیم، ما کار خود را درست انجام دادیم.
رئیس‌جمهور افزود: ببینید امروز آمریکا چقدر از برجام عصبانی است، معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا گفته است که برجام را باید از بین ببریم زیرا با وجود برجام، چند ‌ماه بعد خرید و فروش تسلیحات برای ایران آزاد می‌شود و این کشور می‌تواند از چین، روسیه و اروپا سلاح بخرد و به همه کشورها سلاح بفروشد.

نقد کنید؛ برچسب نزنید
حسن روحانی امسال در شرایطی دانشگاه فرهنگیان را برای سخنرانی در روز دانشجو انتخاب کرد که در 2سال گذشته مراسم این روز را، بیرون از تهران گذرانده بود؛ روحانی سال قبل برای سخنرانی در مراسم روز دانشجو دانشگاه سمنان را انتخاب کرده بود و یک سال قبل‌تر هم به دانشگاه زاهدان رفته بود. او در سال 95و یک سال قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، دانشگاه تهران را برای سخنرانی در مراسم روز دانشجو انتخاب کرد. البته آخرین حضور او در دانشگاه تهران به سال 95برنمی‌گردد، روحانی در روزهای آخر مهرماه امسال و در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی به دانشگاه تهران رفته بود.
رئیس‌جمهور دیروز در جمع دانشجویان با بیان اینکه دانشجو به‌عنوان کسی که دنبال حقیقت است، باید قدرت را نقد کند، تصریح کرد: واقعیت‌ها را بیان و انتقاد کنیم اما برچسب نزنیم و نقد دانشجو باید بی‌محابا و در عین حال با محتوا باشد.
وی با تأکید بر اینکه دولت بدون اشکال و ایراد نیست و از انتقاد سازنده استقبال می‌کند، گفت: قدرت باید نقد شود چون اگر نقد نشود احتمال انحراف دارد و کشور دانشجویی می‌خواهد که با صراحت و شهامت حرف بزند و مسئولان را نقد کند. وی با اشاره به اینکه در 7سال گذشته موفق بودم در روز دانشجو در یکی از دانشگاه‌های کشور سخنان دانشجویان را بشنوم، تصریح کرد: از طرح بیان روشن، شفاف و نقادانه دانشجو نسبت به دولت خوشحال می‌شوم و این آزادی بیان جزو افتخارات انقلاب اسلامی است.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه و دانشجو حتماً باید اظهارنظر کند و حتما نظام به دانشجو اعتماد و احترام کند، تصریح کرد: ما به‌دنبال دانشجویی هستیم که با صراحت در برابر کسانی که مسئولیت دارند، مطالب و انتقادات خود را مطرح کند که البته این دوران و مسئولیت نیز محدود است و دانشجو باید با قدرت گفت‌وگو، قدرت را نقد کند وگرنه احتمال انحراف در قدرت وجود دارد و این قدرت شامل همه قوای کشور، نهادها، گروه‌ها و حتی جامعه بزرگ مردم است.
روحانی تصریح کرد: معتقدم در نقادی، دانشجو باید بی‌محابا، اما با محتوا نقد کند.
رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که آیا کسی در جامعه وجود دارد که هیچ اشکالی نداشته باشد، تأکید کرد: دولت هم حتماً اشکالاتی دارد و اگر تصمیمی اتخاذ می‌کنم، بی‌تردید در دولت مشورت می‌کنم و یا در شورای اقتصاد و شوراهای عالی کشور به بحث و رأی‌گیری می‌گذاریم و اگر قانون باشد به‌صورت لایحه به مجلس ارسال می‌کنیم.
روحانی با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که در این شرایط ضمن بیان نقد یکدیگر را یاری کنیم، تأکید کرد: اگر راه‌حل بهتری داریم، بیان شود و مورد استفاده همه مسئولان قرار گیرد.

گلایه های دانشجویان

انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور، اتکا به جوانان و نخبگان کشور به جای اتکا به غرب و آمریکا، انتقاد از برجام، عملی نشدن وعده‌های دولت و رئیس‌جمهور به مردم، رفع نگاه تبعیض‌آمیز نسبت به دانشگاه فرهنگیان در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های کشور، ضرورت حمایت از آزادی بیان دانشجویان، انتقاد از نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین و مشکلات ناشی از آن، انتقاد از نحوه خصوصی‌سازی‌‌ها در کشور، حمایت از جوانان و توجه به زنان، مقابله با مافیای کنکور و مدارس لاکچری، بازنگری در آیین‌نامه‌های وزارت علوم درمورد دانشجویان ازجمله آیین‌نامه انضباطی، بازنگری اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و توجه ویژه دولت به این دانشگاه، توجه ویژه به معلمان و فرهنگیان و اجرای کامل و درست طرح رتبه بندی، اعتماد به نسل جوان در سپردن مسئولیت‌ها، استفاده از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه برای کمک به حل مشکلات کشور، توجه ویژه به کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویی، ازجمله مواردی بود که از سوی دانشجویان مطرح و مورد انتقاد قرار گرفت. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید