• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 19 آذر 1398
کد مطلب : 89886
+
-

بازگشت استقلال به آغوش بحران

بازگشت استقلال به آغوش بحران

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه که از طرف وزارت ورزش و جوانان مأمور بازگرداندن استراماچونی شده، می‌گوید این مربی ایتالیایی برای جدایی از استقلال عجله کرد. به‌نظر می‌رسد این همان موضعی است که در حرف‌های مدیران باشگاه استقلال هم دیده می‌شود. آنها هم وانمود می‌کنند هر کاری لازم بوده، برای نگه‌داشتن سرمربی تیمشان انجام داده‌اند.
  هیأت مدیره پشت درهای بسته
داستان جدایی استراماچونی با نامه استعفای او جدی شد، اما برخی منابع آگاه در باشگاه استقلال می‌گویند او از هفته‌ها قبل تصمیمش را گرفته بود. واکنش مدیران استقلال به انتشار نامه استعفا، جلسه شبانه و انتخاب 2نماینده برای گفت‌وگو با مرد ایتالیایی بود. گفته می‌شود این دو نفر حتی تا پشت در خانه استراماچونی هم رفته‌اند، اما نه در به رویشان باز شده و نه به تماس‌های تلفنی‌شان پاسخ داده شده است.
  تلخ‌ترین عکس استراماچونی
برای گروهی از هواداران استقلال که تصور می‌کردند قهر استراماچونی، تنها تاکتیکی برای گرفتن مطالباتش باشد، انتشار عکسی از او در فرودگاه امام‌خمینی، در نخستین ساعات صبح دیروز، پایان همه امیدواری‌ها بود. ساعتی بعد حتی عکس او روی صندلی هواپیما هم منتشر شد.
به این ترتیب مردی که استقلال را پس از 3سال و نیم به صدر جدول لیگ‌برتر رسانده و قلب هواداران را فتح کرده بود، تیم را ناباورانه تنها گذاشت.
 یک استوری دیگر از وریا
وریا غفوری، کاپیتان استقلال، در اینستاگرام خطاب به هواداران این تیم نوشت: «انگار یکی از عزیزانمان را از دست داده‌ایم. همه بازیکنان شوکه و ناراحت، همه مات و مبهوتیم از این افتضاحی که به بار آوردند.‌ ما دستمون به جایی بند نیست مثل شما که صداتون به جایی نمی‌رسه. این نمونه واضحی است از مدیریت در کشور ما.» 
به اعتقاد غفوری، مدیریت باشگاه و در رأس آن وزیر ورزش باید جوابگوی هواداران استقلال باشد.
 حمله به ساختمان باشگاه
قابل پیش‌بینی بود که طرفداران خشمگین استقلال، مقابل باشگاه تجمع کنند اما برخلاف دفعات گذشته، این تجمع به تشنج کشیده شد. آنها وارد ساختمان شدند و حتی به یکی از معاونان باشگاه هم حمله کردند. کار آنقدر بالا گرفت که پلیس مجبور شد برای خارج‌کردن معترضان از ساختمان باشگاه، دست به‌کار شود.
طرفداران استقلال در شعارهایشان خواستار کنار‌گذاشتن امیرحسین فتحی از مدیریت باشگاه شدند. اخبار غیررسمی حاکی از آن بود که او و دیگر اعضای هیأت مدیره استعفا داده‌اند، اما این استعفا ساعتی بعد تکذیب شد.
ظهر دیروز، باشگاه استقلال با انتشار بیانیه‌ای وانمود کرد مدیران این باشگاه در جدایی استراماچونی، نقشی نداشته‌اند. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده بود: «حقوق معوقه استراماچونی قبل از موعد مقرر واریز شده بود، ولی به‌علت مشکلات بانکی در حساب سرمربی محترم اعمال نشده است... به‌علت معضلات ناشی از تحریم‌ها، باشگاه استقلال فاقد حساب ارزی است و حتی درصورت وجود حساب ارزی، با توجه به تحریم‌های ظالمانه آمریکا، این باشگاه قادر به انجام هیچ تراکنشی با اروپا نیست و به ناچار در این مدت از حساب‌های خارج از کشور اقدام به انتقال وجه به‌حساب سرمربی محترم کرده است... باشگاه استقلال طی مکاتباتی مکرر از سرمربی محترم درخواست افتتاح حساب در کشور ترکیه را کرد. با این حال و با وجود تهیه بلیت و مهیا‌کردن مقدمات سفر ایشان و دستیارانش در روز بعد از بازی با سپاهان (یکشنبه 10آذر)، ایشان از سفر امتناع کردند... وکیل ایشان درخواست اصلی خود را تقلیل قرارداد استراماچونی از 2سال به یک سال ‌ارائه کرد! در پی این درخواست عجیب، باشگاه استقلال ضمن مخالفت با تقلیل مدت قرارداد، اعلام کرد که حقوق معوقه در روز دوشنبه (18آذر) به‌حساب آقای استراماچونی در پی برگشت حواله قبلی، مجددا واریز خواهد شد. در این میان وکیل آقای استراماچونی یکباره درخواست واریز به یکی از حساب‌های ایشان در کشور جمهوری چک را کردند... مطابق مستندات، آقای استراماچونی مجاز به فسخ یکطرفه قرارداد نبوده و باشگاه استقلال کماکان قرارداد فی‌مابین را دارای اعتبار تلقی می‌کند و آمادگی حل و فصل مسائل در جلسه رو در رو و مانند سابق را دارد.»
  احتمال استیضاح وزیر
خبر استیضاح وزیر ورزش و جوانان را عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه داد. او به ایسنا گفت: «به اتفاق 30نفر از همکاران نماینده استیضاح آقای سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان را در اجرای اصل‌89 قانون اساسی و براساس ماده‌228 آیین‌نامه داخلی مجلس تنظیم کردیم.» ظاهرا دلیل اصلی استیضاح «اتلاف منابع مالی و ضربه به اعتبار بین‌المللی» پس از لغو قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی بوده، با وجود این حسین‌زاده گفته این استیضاح به سوءمدیریت در استقلال و پرسپولیس هم ربط دارد.
  زمزمه بازگشت فرهاد 
در بازی دیروز با پیکان، وریا غفوری، تیم را ارنج کرد، اما از چند ساعت پیش از این بازی، گمانه‌زنی درباره جانشین استراماچونی کلید خورد. اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت مدیره استقلال در گفت‌وگویی تلویزیونی مدعی شد اگر استراماچونی بر‌نگردد، یک مربی ایرانی جانشین او می‌شود: «کسی به‌عنوان سرمربی انتخاب می‌شود که همه او را دوست دارند و مربی بزرگی می‌شود.» برخی معتقدند این مشخصات را تنها فرهاد مجیدی دارد.
خلیل‌زاده در بخشی دیگر از این گفت‌وگو جزئیات قرارداد استراماچونی را هم توضیح داده است: «قرارداد او 750هزار یورو بوده و 2‌دستیار هم داشته است. 327هزار یورو از این مبلغ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تاکنون پرداخت کرده‌ایم. در همان ابتدای بستن قرارداد هم 100هزار یورو به این مربی دادیم و در قراردادی که داشتیم، پول به‌حساب او در بانکی در شهر میلان واریز می‌شد. به‌دلیل تحریم‌ها با شرایط سختی پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ واریز می‌کردیم و در آخرین مرحله هم توسط صراف‌ها و در کشورهای همسایه این کار را انجام دادیم، اما گفت چون پول از طریق شخص ثالث به‌حساب من واریز می‌شود، دچار مشکل شده‌ام.»
  آخرین خبر، خوش‌ترین خبر
در آخرین ساعات دیروز، اسکای به نقل از استراماچونی از احتمال بازگشت به استقلال نوشت: «اگر تا فردا مشکلاتم با استقلال حل شود به این تیم برمی‌گردم. پیشنهاد دیگری ندارم و اگر ممکن باشد می‌توانم فردا برگردم تا در مقابل هواداران فوق‌العاده‌مان بازی کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید