• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8987
+
-

شهر در رسانه ها

جای خالی مردم در طرح بازآفرینی شهری

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی به الزامات اجرای طرح بازآفرینی شهری پرداخته است. به نوشته امیر محمدی، معمار و شهرساز آنچه تاکنون مطرح شده به‌نظر نمی‌رسد این رویکرد در تمامی ابعاد مورد توجه جدی قرار گرفته باشد؛ چرا‌که هر محله دارای هویت و ساختار مخصوص به‌خودش است و نمی‌توان طرح بازآفرینی شهری را به‌صورت یک طرح کلی به همه مناطق و شهرهای کشور تعمیم داد. بنابر این نوشته، در طرح جدید اگر به سبک زندگی مردم محلات، هدف طرح و چالش‌های پیش روی‌شان توجه نشود، هر کوششی بی‌حاصل خواهد بود. وی با اشاره به جای خالی مردم در فرایند اجرای بازآفرینی شهری، می‌نویسد: «مهم‌ترین پیامد بی‌توجهی به ویژگی‌های اجتماعی و جامعه‌شناختی محلات در طرح بازآفرینی شهری، از دست رفتن هویت شهر است.»

فرسوده‌سازی‌ و تصمیم‌گیران ساده‌اندیش

روزنامه «قانون» با مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت‌وگو کرده است. سیدرضا میرصادقی با اشاره به «ساده‌اندیشی» تصمیم‌گیرندگان در این زمینه، می‌گوید: «آنها می‌گویند در بافت فرسوده کار سختی وجود ندارد و نوسازی این است که ملکی وجود دارد، طرف خودش نمی‌تواند هزینه ساخت بدهد، کسی می‌آید هزینه می‌کند و نصف به نصف برداشت می‌کنند!» وی می‌افزاید: «‌در این شرایط کسی به آن فکر نمی‌کند که این آدم‌ها چه کسانی هستند؛ به لحاظ اجتماعی و فرهنگی. چگونه می‌توانیم ملکی را که کل زمینش 35مترمربع یا 27مترمربع است، نوسازی کنیم؟ در این شرایط ما در بافت فرسوده می‌خواهیم چه کار کنیم؟» میرصادقی می‌گوید: «وقتی به بسیاری از مسئولان این حرف را می‌زنیم، اول سکوت می‌کنند و بعد می‌گویند نه! بعد تازه فکر می‌کنند که می‌خواهند چه کار کنند.»

مواجهه سمی با باغات تهران

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی از تعلل شورای شهر برای «لغو مجوز برج-باغ» انتقاد کرده و از آن به مثابه «مواجهه سمی با باغات تهران» یاد کرده است: «به تعبیر دیگر اعضای شورای شهر به‌گونه‌ای برای مراقبت و نگهداری از ذخایر سبز تهران عمل می‌کنند که این مواجهه به نوعی سم برای معدود باغات باقیمانده شهر تهران تبدیل شده‌است.» به نوشته این روزنامه، کارشناسان شهری تهدید مکرر مدیریت شهری به مهار برج‌باغ‌ها بدون اقدام مؤثر را نوعی رفتار سمی می‌دانند که باعث تحریک به تغییر کاربری سریع معدود باغات باقیمانده خواهد شد. در این گزارش با اشاره به اینکه «سالانه به‌طور متوسط ۶۰ باغ در تهران تغییر کاربری داده می‌شود»، آمده است: «یک آمار رسمی نشان می‌دهد که هم‌اکنون حدود هزار هکتار اراضی باغی در تهران باقی مانده که این مساحت اندک ضرورت تعیین‌تکلیف سریع مصوبه حمایت از باغ‌کشی(مصوبه موسوم به برج-باغ) را مشخص می‌کند.»

کمبود مخازن آب اضطراری تهران

روزنامه «آرمان» نسبت به کمبود مخازن آب اضطراری تهران هشدار داده است. این گزارش با اشاره به «طرح آبرسانی اضطراری تهران» که پس از زلزله اخیر تهران در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است، نوشته: «براساس آمارها 360نقطه تهران در این طرح برای نصب مخازن آب اضطراری مشخص شده‌اند که به اعتبار 450تا 500‌میلیارد تومانی نیاز دارند، ولی آنچه در عمل شاهد آن بودیم تنها نصب 2مخزن در پارک‌شهر و زرگنده به‌صورت آزمایشی است.» آرمان با تأکید بر فقدان مخازن اضطراری آب در سطح تهران، نوشته که این مسئله نشأت گرفته از بی‌‌‌کفایتی و بی‌تدبیری برخی‌ مسئولان است که یادشان می‌رود حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند. از این‌رو باید دوباره ضعف‌های موجود را در بوق و کرنا کنیم تا به چشم مسئولان بیاید؛ چرا‌که معمولا مدتی بعد از بروز حوادث خلأهای موجود از یاد می‌روند.

این خبر را به اشتراک بگذارید