• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89861
+
-

5 اثر صنعتی کشور ثبت ملی شد

همایش ثبت آثار ملی کشور در خوزستان در حال برپایی است و در نخستین روز 5میراث صنعتی ایران به فهرست آثار ملی کشور افزوده شدند.
در همین رابطه مهدی جمل، مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان به ایرنا، گفت: تاسیسات نفت خوریان سمنان، «پل راه‌آهن بزرگ بنه کوه» و «پل راه‌آهن کوچک بنه کوه شهرستان گرمسار» در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شدند.
تاسیسات نفت خوریان سمنان در کویر خوریان واقع شده که از شرق به کویر سمنان و از غرب به رودخانه «گیناب» و کویر «دلازیان» می‌رسد. قسمت زیاد این کویر از شوره‌زار و گنبدهای نمکی تشکیل شده‌ است. در قسمت جنوبی آن به‌علت وجود رودخانه فصلی گیناب، حالت باتلاقی و گلی‌رسی به‌خود گرفته است.
پل راه‌آهن بزرگ بنه کوه و پل راه‌آهن کوچک بنه کوه در منطقه بنه کوه در 5 کیلومتری شمال گرمسار واقع شده است.
روح‌الله شاهرخیان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اندیمشک نیز به ایرنا گفت که سدهای کرخه و دز در نخستین روز از همایش ثبت ملی آثار صنعتی کشور در ماهشهر خوزستان ثبت ملی شدند.
سد دز یک سد بتُنی برقابی است که روی رودخانه دز در ۲۳کیلومتری شمال شرق اندیمشک احداث شد. این سد ۱۲۵هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می‌کند و نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های بالادستش دارد. نیروگاه این سد دارای قدرت نصب ۵۲۰ مگاوات است. سد کرخه نیز یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که روی رودخانه کرخه در ۲۲کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است. این دو سد نقش مهمی در مهار سیلاب‌های اوایل سال‌جاری داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید