• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89837
+
-

شریان‌های بزرگراهی تهران کامل شده است

شهردار: تأمین اتوبوس داخلی ممکن است اما اجرای آن از زمان بستن قرارداد، حداقل 2سال طول می‌کشد

شریان‌های بزرگراهی تهران کامل شده است

پس از افتتاح یک پروژه‌ بزرگراهی که برای سال‌های طولانی نیمه‌کاره مانده بود، شهردار به تلویزیون رفت و در برنامه «نگاه یک» باز هم بخش عمده صحبت‌های او به حمل‌ونقل و بخش‌های مختلف آن از واگن‌های مترو گرفته تا اجرای پروژه‌های عمرانی اختصاص پیدا کرد. در هفته‌های اخیر 2 اتفاق بارش برف و افزایش قیمت بنزین باعث شده است که این قسمت از کار شهرداری تهران بیشتر مورد توجه قرار گیرد و انتشار خبر فروش صندلی اتوبوس‌ها نیز بر حساسیت آن افزود. به گزارش همشهری، «پیروز حناچی» با حضور در برنامه نگاه یک، چالش‌ها و مسائل پیش روی مدیریت شهری را مطرح کرد و به سؤالات گوناگون در این زمینه پاسخ داد. شهردار در این برنامه اعلام کرد که شریان‌های بزرگراهی تهران تقریبا کامل شده است و دیگر نیازی به ساخت پل، تونل و بزرگراه جدید نیست.

حمل‌ونقل
بیش از ٣٠ درصد از کل بودجه شهرداری را به حمل‌ونقل و مترو اختصاص داده‌ایم و هم‌اکنون در دولت نیز برای تامین منابع واگن‌ها 2 خط اعتباری داریم که آنها را تعقیب می‌کنیم. البته شرایط به‌خاطر تحریم‌ها دشوار است اما دست از تلاش برنمی‌داریم. همچنین مدت مدیدی است که دولت توان واگذاری هیچ اتوبوسی را به شهر نداشته است. واگن‌هایی که در گمرک مانده بود، تبدیل به 10قطار شده که الان در حال تردد هستند. از آن ٧٠ واگن 2 قطار مانده که به‌زودی به ناوگان اضافه می‌شود. قول داده بودیم هر‌ماه به‌طور متوسط یک ایستگاه مترو افتتاح شود که به این قول خود عمل می‌کنیم؛ همچنین باید یادآوری کنم در گذشته فقط ایستگاه‌های ابتدایی، میانی و انتهایی خطوط ۶ و ٧ افتتاح شده بودند اما الان دیگر ایستگاه‌های این دو خط در حال بهره‌برداری هستند.ساخت واگن‌های مترو با واگن‌های قطار عادی متفاوت است؛ چون موتور و ترمز جدا و مستقل دارند. اگر طرح‌های ما به‌طور کامل اجرا و الزامات آن تامین شود، به تحقق ظرفیت ٧ میلیون سفر روزانه می‌رسیم.مشکل ما در مورد خطوط ۶ و ٧ نبود ریل نیست، بلکه نبود واگن است. فاصله سرخط قطارها که کاهش پیدا کند، دیگر ازدحامی روی سکو در ساعات پیک نخواهیم داشت و این بالا بردن بهره‌وری از شبکه موجود، قطعا با تامین واگن انجام می‌شود.بعد از تغییرات قیمت بنزین و با درنظر گرفتن شرایط حال حاضر، خرید اتوبوس در کوتاه‌مدت مؤثر است؛ زیرا در این حوزه ظرفیت تولید داخلی داریم اما اگر همین امروز هم قرارداد داخلی ببندیم، 2سال طول می‌کشد تا به مرحله بهره‌برداری برسیم. موضوع فروش صندلی‌های اتوبوس نیز به‌خاطر ‌انعکاس نادرست توسط یک خبرگزاری به‌وجود آمد و در اصل پیشنهاد یک استارتاپ برای استفاده از ظرفیت اتوبوسرانی بود.

پروژه‌های عمرانی
شریان‌های بزرگراهی تهران دیگر کامل شده‌اند و نیازی به خیابان‌های بزرگ و بزرگراه نداریم؛ به‌طور مثال، دیگر سراغ پروژه‌هایی مانند صدر نمی‌رویم که هزینه و فایده‌شان مشخص نیست؛ از این به بعد پروژه‌هایی مثل میدانگاه هفت‌تیر را اجرا خواهیم کرد. با توجه به محدودیت منابع پروژه‌ها را اولویت‌بندی کرده‌ایم و پروژه‌هایی را که بیشتر برای مردم اهمیت داشتند در اولویت قرار دادیم. عمده پروژه‌هایی که از دوره قبل مانده بودند تا آخر امسال به بهره‌برداری می‌رسند و نسل جدید پروژه‌های ما با نگاه انسان‌محور از این به بعد آغاز می‌شوند. تونل آرش اسفندیار ابتدای دوره ما ٣٠درصد پیشرفت داشت، اما الان در دست بهره‌برداری است؛ پل گیشا و زیرگذر استاد معین نیز تا آخر سال به بهره‌برداری خواهند رسید. درخصوص اتوبان نجفی رستگار که به تازگی افتتاح کردیم ١١پلاک هستند که اگر راضی شوند، یکی از معضلات جنوب شهر تهران حل می‌شود. قانون در این موضوعات از شهروندان حمایت می‌کند. 

مخارج اداره شهر
اگر با فروش فضاهای شهر بخواهیم پایتخت را اداره کنیم و سطوح مسکونی را افزایش دهیم برای شهر تبعات زیادی دارد. نمی‌توان فرایند قبلی را یکباره قطع کرد اما می‌توان در یک دوره مثلا ۵ساله آن را به شکل چشمگیری کاهش داد. هم‌اکنون دو لایحه مرتبط با درآمدهای شهرداری‌ها در مجلس در حال بررسی است.

میادین میوه‌وتره‌بار 
٢۴۶میدان میوه‌وتره‌بار در تهران داریم که ۵٠مورد از آنها در این دوره از مدیریت شهری ساخته شده‌اند و در تمام این میادین محصولات ۴٠درصد ارزان‌تر عرضه می‌شود. امیدواریم تا پایان امسال ١٠میدان دیگر نیز به این تعداد افزوده شود. در این میادین ۴٠درصد میوه و تره‌بار، ٢۵درصد محصولات پروتئینی و ٧٠درصد آبزیان عرضه می‌شوند.

مدیریت پسماند
در ابتدای این دوره روزانه بیش از ٧هزار تن زباله به آرادکوه می‌بردیم که با تمهیدات بازیافتی ایستگاه‌های منطقه‌ای ما این میزان به ۶هزار تن کاهش پیدا کرده است. بسیاری از مواردی که لازم نیست تا آرادکوه حمل شود، در داخل شهر به مکان‌های تفکیک برده می‌شود. یک مرکز تفکیک زباله‌های ساختمانی نیز ایجاد کردیم که با خط قدرتمند خود روزانه ٧۶٠٠تن پسماند ساختمانی را پردازش می‌کند. تلاش ما این است که از زباله‌های‌ تر کمپوست تولید کنیم که در آرادکوه در حال انجام است. بیش از ۵٠درصد شیرابه‌ها در حال تصفیه شدن است و تلاش می‌شود مابقی آن نیز تبدیل به دریاچه شیرابه نشود. بخشی از ۶هزار تن زباله روزانه تبدیل به کمپوست، بخش دیگر تبدیل به برق و باقیمانده آن نیز دفن می‌شود. اما ایده‌آل این است که درنهایت بتوانیم میزان دفن را به صفر برسانیم و طرح مدیریت پسماند همین هدف را تعقیب می‌کند. طرح دیگری نیز تحت عنوان «کاپ» داریم که کاهش پسماند را تعقیب می‌کند؛ چرا که کاهش پسماند هدف نهایی به شمار می‌رود و از خانواده‌ها آغاز می‌شود.

انتشار بوی نامطبوع 
ما در ساعات اولیه روز چهارشنبه هفته پیش در مناطق ٢، ۴، ۶، ٩، ١٠، ١١ و ١٣ با تماس‌های مردمی در جریان انتشار بوی نامطبوع قرار گرفتیم. بعضی اطلاعات که در این زمینه داریم با اطلاعات شبکه فاضلاب تهران نیز منطبق است. یکی از احتمالات می‌تواند گازی باشد که برای بودارکردن گازهای خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعاتی را که در این مورد جمع‌آوری کرده‌ایم، به ستاد بحران استانداری داده‌ایم تا مورد بررسی قرار ‌دهند.

 آمادگی  برای بارش برف
هفته قبل از بارش برف ٢۵ آبان ماه، در شورای معاونان و شهرداران مناطق میزبان رئیس سازمان هواشناسی تهران بودیم و ایشان گفتند تا آخر آبان برف سنگین نخواهیم داشت. به یاد دارم من هم شوخی کردم و گفتم اینطور نگویید چون خیال شهرداران زیادی راحت می‌شود. واقعیت این است که آمادگی برای بارش وجود داشت، اما ممکن است در زمینه‌های پیمانکاری دچار مشکل شده بودیم یا مناقصات دیر برگزار شده باشد، اما اینطور نبود که آمادگی‌ای وجود نداشته باشد. این برف یک برف پاییزی با میزان بارش به‌شدت بالا بود. از 7:30صبح که ترافیک شکل پیدا کرد، تا ١٠ صبح در منطقه یک به‌طور متوسط ٢٠سانتی‌متر برف بارید. میزان بارش به اندازه‌ای بود که کارگران برف‌روبی با مترو از جنوب تهران به شمال شهر رفتند. موضوع از حالت عادی خارج شده بود و امکان اعزام ماشین‌های مکانیزه نیز به‌خاطر شکل گرفتن ترافیک وجود نداشت.

تابلوی نام شهدا
شهدا سرمایه‌های اجتماعی و ملی ما هستند و هیچ‌وقت هیچ‌کس فراموش نمی‌کند که چه رشادت‌هایی برای حفاظت از این کشور کردند. در شهرداری تهران سرویسی شبیه گوگل‌استریت داریم که به آن هم مراجعه کردیم تا به دیتاهای دقیق‌تری برسیم. فیلم‌هایی را که سال ٩۴ برداشته شده بود بررسی کردیم و تابلوها در این فیلم‌ها و تصاویر کاملا خوانا بود. در بررسی‌های خود بر ١۵هزار معبر مطالعه کردیم و می‌توانم بگویم احتمال عمدی بودن فقط می‌تواند کمتر از 2/0درصد موارد حذف‌شده درنظر گرفته شود و بخش‌های دیگر هم کمتر از ٨درصد بود. واقعیت این است که هیچ‌کدام از موارد مربوط به این دوره از مدیریت شهری نبود و به پیش از سال ٩۶ مربوط می‌شد. یکی از دلایل پیش آمدن موضوع هم به‌عنوان مثال این بود که یکی از پیمانکارها از برچسب‌هایی استفاده کرده بود که بر اثر تابش خورشید کنده شده بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید