• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8983
+
-

انتقاد ایران از آمریکا در شورای حکام

نشست فصلی شورای حکام در حالی برگزار شد که نماینده ایران به انتقاد از سیاست‌های آمریکا در اجرای برجام پرداخت.
رضا نجفی، سفیر ایران طی سخنانی در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین در واکنش به برخی تفاسیر خودسرانه که برخلاف متن صریح بخش‌های مختلف ضمیمه یک برجام و سابقه مذاکرات مربوط به آن مطرح شد اظهار کرد: آژانس در جایگاه تفسیر برجام نیست. این موضوع منحصرا در صلاحیت کمیسیون مشترک قرار دارد که با اجماع در این زمینه اقدام کند. ازاین‌رو، بند 25گزارش حاضر صحیح نیست و باید اصلاح شود. وی که در پاسخ به ادعاهای نماینده آمریکا سخن می‌گفت، در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دسترسی رژیم صهیونیستی به سلاح‌های هسته‌ای یادآور شد: رژیمی که از هیچ کوششی برای جلوگیری از نهایی شدن برجام دریغ نورزید، در کمال تعجب صحبت از نگرانی درباره اجرای برجام می‌کند که خیلی مضحک است. این رژیم با تاریخچه‌ای مملو از تجاوزگری و اشغالگری نمی‌تواند با ادعا، بر برنامه سلاح‌های هسته‌ای غیرمشروع خود، که تهدیدی واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است، سرپوش بگذارد. سفیر ایران در رابطه با برجام هم با بیان اینکه عدم‌پایبندی آمریکا به برجام نه‌تنها این توافق بین‌المللی را تضعیف ساخته بلکه اعتبار آمریکا را برای هرگونه توافق دیگر مورد سؤال قرار داده یادآور شد: هر‌چیزی به جز اجرای کامل تعهدات با حسن نیت، برخلاف متن و روح برجام است.
وی همچنین ضمن اشاره به اینکه وضعیت اجرای تعهدات سایر طرف‌های برجام به‌ویژه آمریکا ناامیدکننده و غیرقابل‌قبول است، گفت: دولت آمریکا برخلاف متن و روح برجام با محدود کردن منافع ایران از توافق مزبور رویکردی مخرب در پیش گرفته است.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه هم  در واکنش به نشست شورای حکام با اشاره به یازدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأیید اقدامات برجامی ایران گفت: انتظار داریم طرف‌های مقابل هم به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند باشند.
هیأت نمایندگی آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ خود در نشست شورای حکام تأکید کرده است: آمریکا نگرانی‌های خود را درباره برجام مشخص کرده است، ما انتظار داریم که به کاستی‌های این توافق رسیدگی شود. ما همچنین مشخص کرده‌ایم که به اجرای تعهدات‌مان در چارچوب این توافق ادامه می‌دهیم و از ایران نیز می‌خواهیم به‌طور دقیق به تعهداتش عمل کند. در ادامه این بیانیه آمده است: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران ضروری است. هر زمان که سؤال یا نگرانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران شامل هرگونه مسئله احتمالی مرتبط با تسلیحاتی بودن به‌وجود آید، آژانس از اختیارات کامل برای بررسی آن برخوردار است.
هیأت نمایندگی آمریکا همچنین آورده است: آژانس این اختیار را دارد که درخواست دسترسی به هر‌مکانی را در ایران برای راستی آزمایی اعلامیه‌های این کشور مطرح کند. ادعاهای آمریکا در حالی است که یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در افتتاحیه نشست شورای حکام با تأکید بر ادامه پایبندی ایران به برجام، گفته بود که آژانس به همه مکان‌ها و سایت‌های مورد نیازش در ایران دسترسی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید