• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 18 آذر 1398
کد مطلب : 89827
+
-

روایت همشهری از نخستین مواجهه مجلس و روحانی پس از اعتراض‌ها

سکوت از روی نارضایتی

مجلس
سکوت از روی نارضایتی

فرزانه آئینی _ خبر‌نگار

نخستین حضور حسن روحانی بعد از گرانی بنزین با دیگر حضورهایش در مجلس متفاوت بود؛ تفاوتی که از زمان حضورش گرفته تا سبک استقبال و چگونگی ورودش به صحن بهارستان و گپ و گفت‌وگوهایش با نمایندگان و زمان سخنرانی و حتی ژست‌هایش در مقابل عکاسان و در نهایت هم بدرقه‌اش متفاوت و منحصر به نشست دیروز بود.
او دیروز برخلاف دیگر نشست‌هایی که وعده حضور در آنها را می‌داد و اغلب در بازه زمانی ساعت 9تا 9و 30دقیقه صبح و حین برگزاری نشست علنی و البته در لابه لای انبوهی از نمایندگانی که به استقبالش می‌رفتند وارد مجلس می‌شد، تنها با همراهی علی لاریجانی و جمعی از دولتمردان وارد مجلس شد.

 نکته قابل تامل اینکه وقتی او وارد صحن بهارستان شد، ساعت 8صبح بود و 20دقیقه به زمان برگزاری نشست علنی مجلس باقی مانده بود. به این ترتیب بود که نمایندگانی که وارد صحن می‌شدند و روحانی را در جایگاهش حاضر می‌دیدند، شوکه می‌شدند؛ شوکی که البته خبرنگاران را هم غافلگیر کرد و وقتی درهای صحن مجلس روی خبرنگاران و عکاسان باز شد و زنگ رسمیت بهارستان به صدا درآمد روحانی و همراهانش در مجلس بودند.
دیگر تفاوت حضور دیروز روحانی در مجلس بی‌میلی نمایندگان برای گپ و روبوسی با او بود و صندلی دولتیان مشتری زیادی نداشت و وقتی به‌عنوان نخستین دستور، لاریجانی از او خواست در جایگاه حاضر شود، او به جایگاه سخنرانان رفت و نمایندگان در سکوت و بی‌میلی سخنانش را گوش دادند؛ سخنرانی بی‌فراز و فرود که تقریبا نیم‌ساعت از زمان معمولش کمتر بود. روحانی بدون حاشیه و مزاح‌های مرسومش با مجلس 45دقیقه‌ای درباره‌ ویژگی‌های لایحه بودجه سخنرانی کرد و بعد از تقدیم لایحه بودجه با همراهی دولتی‌ها و در جای خالی بدرقه همیشگی نمایندگان، مجلس را ترک کرد.
تنها بدرقه‌ رئیس‌جمهور و دولتمردانش، سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس بود که از حضور رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت برای تقدیم بودجه تشکر کرد.
سکوت و سردی نمایندگان در استقبال و بدرقه روحانی و تیم همراهش نه با سبک عملکردی مجلس تناسب دارد و نه از مجلسی با ترکیب سیاسی 3 فراکسیونی چون مجلس دهم برمی‌آید و با حجم و گستردگی اعتراضات نمایندگان به مصوبه افزایش نرخ بنزین در روزهای گذشته همخوانی دارد. چراکه حضور رئیس‌جمهور در مجلس همواره فرصتی برای صحبت و گفت‌وگوی رودرروی نمایندگان است؛ گفت‌وگوهایی که معمولا به‌خاطر در دسترس نبودن روحانی پرمحور و بعضا به‌خاطر ادبیات تند و تیز منتقدان دوآتشه‌اش در بهارستان حالت مجادله می‌گیرد و همواره حاشیه‌ساز می‌شود.
نمونه اخیرش به آذرماه سال گذشته و زمان ارائه لایحه بودجه 98برمی‌گردد که نمایندگان استان‌هایی که با مشکل بی‌آبی دست به گریبان هستند تمام طول سخنرانی رئیس‌جمهور به حالت تحصن و اعتراض کنار تریبون سخنرانان مجلس ایستادند و با دست‌نوشته‌هایی پلاکاردمانند به او اعتراض کردند. هجمه نمایندگان چنان بود که زمان بدرقه برخی نمایندگان چون محمدرضا تابش، نماینده یزد میان منتقدان و رئیس‌جمهور حائل شده بود.
به همین دلیل و با داشتن چنین سابقه ذهنی از عملکرد نمایندگان، قابل پیش‌بینی بود که نخستین حضور روحانی به‌عنوان مجری و پیشنهاد‌دهنده مصوبه افزایش نرخ بنزین و دونرخی شدن آن با انتقاداتی از سوی نمایندگان مواجه شود؛ چنانچه ساعاتی قبل از برگزاری نشست علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در توییتی نوشت: «در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۹ به مجلس توسط رئیس‌جمهور، سناریوی فریادهای بدلی و هتاکی به روحانی و عصبی کردن او از سوی افراطیون با بهانه بنزین قابل پیش‌بینی است. آنان که دنبال مجلس نو و انقلابی هستند نیز چراغ سبز نشان داده و منتظر روزی نو با هتاکی دوستانشان در مجلس هستند.»
به‌رغم این انتظار اما نشست دیروز مجلس و روحانی نشستی سرد و در نوع خود بی‌سابقه بود. یکی از نمایندگان حاضر در نشست دیروز در این‌باره به همشهری گفت: «ما که وارد صحن شدیم روحانی بود، نمایندگان هم از شدت نارضایتی‌های ایجاد شده واقعا دیگر به او کاری ندارند؛ به همین دلیل نه اعتراضی به او کردند و نه او را بدرقه کردند.»
او درباره سکوت مجلس در قبال روحانی به‌رغم انتقادات نمایندگان به گرانی بنزین، ادامه داد: «قبل از علنی شدن نشست از نمایندگان خواسته شد برای آرامش کشور و مردم حاشیه‌سازی‌ نشود و جلسه طوری پیش برود که سبب التهاب دوباره نشود و به برقراری آرامش در کشور کمک کنیم.»

به گفته این نماینده در نشست دیروز مجتبی ذوالنوری و حسینعلی حاجی‌دلیگانی نقدهایی را به روحانی وارد کردند اما روحانی در پاسخ به نقدهایی که مصوبه سران قوا را زیر سؤال می‌برد، تأکید کرد که تصمیم نهایی‌است و اجرایش ادامه خواهد یافت.
البته بعد از بدرقه سرد روحانی توسط مجلس، برخی از نمایندگان سعی کردند در آرامش، نقدهایشان به دولت را برجسته کنند؛ چنانچه بعد از خروج روحانی از مجلس، اولین واکنش‌ها از سوی حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصولگرای شاهین شهر بود. او با تأکید بر اینکه بهتر بود نمایندگان در حضور رئیس‌جمهور تذکرات و نقطه‌نظرات خود را مطرح می‌کردند، در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: روحانی مطالبی را به‌صورت یک‌طرفه گفت که ما خیلی باورمان نمی‌شود عملیاتی شود. در گذشته هم چنین مواردی دیده‌ایم؛ انگار هیچ‌یک از حرف‌های ایشان را نباید بپذیریم؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود. او اضافه کرد: ما شاهد گرانی‌ها و گرانی بنزین هستیم که از آن خبر نداشتید. همه‌‌چیز در حال گران شدن است و کسی کاری برای مردم نمی‌کند؛ زیرا بستری به‌وجود آمده که هر کس کالای خود را گران‌تر می‌فروشد و متأسفانه شرکت‌های دولتی هم در گران کردن کالا و خدمات خود از دیگران سبقت گرفته‌اند.
حسینعلی حاجی دلیگانی، در حاشیه نشست دیروز در پاسخ به اینکه چرا نمایندگان در صحن علنی انتقاداتشان از گرانی بنزین را به رئیس‌جمهور منتقل نکردند و آیا نمایندگان به سکوت در برابر او توجیه شده بودند، گفت: «هماهنگی و توجیهی در کار نبود، ما حرمت رئیس‌جمهور را نگه داشتیم.»
او سپس در پاسخ به اینکه در ماجرای بی‌آبی و استعفای دسته‌جمعی نمایندگان اصفهان چرا حرمت رئیس‌جمهور را نگه نداشتند، ادامه داد: «الان بحث حرمت بود نه چیز دیگر.»

 تلاش برای تک‌نرخی شدن بنزین 

به‌رغم سکوت مجلس در قبال روحانی اما منتقدان افزایش قیمت بنزین و دونرخی شدن آن همچنان در تکاپویند تا در لوای طرحی به این مصوبه ورود کنند. به گفته رسول خضری، نماینده پیرانشهر در نشست دیروز جمعی از نمایندگان طرح فوریتی تک‌نرخی شدن بنزین را به جریان انداختند و شمار امضاهای ذیل آن به بیش از 50عدد رسیده است. او در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: احتمالا امروز – دوشنبه – این طرح با قید دو فوریت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. خضری گفت: نمایندگان در پی تک نرخ کردن بنزین به قیمت 1500تومان هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید