• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89718
+
-

صدای فلسطین در کنگره آمریکا

رشیده طالب، نماینده فلسطینی‌تبار کنگره، ‌در مجلس نمایندگان آمریکا به اسرائیل تاخته و خواستار احقاق حقوق فلسطینی‌ها شده است

صدای فلسطین در کنگره آمریکا

رشیده طالب، نماینده فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا که به‌خاطر مواضعش در حمایت از فلسطین مورد انتقاد راست‌های آمریکا و اسرائیل قرار دارد، در نطقی در مجلس، خواستار رسیدگی به وضع حقوق بشر فلسطینی‌ها شد و به سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو حمله کرد.
به گزارش الجزیره، طالب در جلسه رأی‌گیری درباره یک قطعنامه مجلس نمایندگان در حمایت از راه‌حل دو دولتی در خاورمیانه و محکومیت انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل سخن گفت. او در نطق خود، به سابقه خانوادگی‌اش اشاره و به‌شدت از سیاست‌های اسرائیل انتقاد کرد. طالب از پدر و مادر فلسطینی در دیترویت میشیگان متولد شده، اما مادربزرگ او، همچنان در فلسطین زندگی می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا در این قطعنامه که با نام قطعنامه شماره 326شناخته می‌شود و مورد حمایت دمکرات‌ها قرار دارد، بر حمایت خود از راه‌حل دو دولتی در مناقشه فلسطین و اسرائیل تأکید کرد و درباره ضمیمه‌کردن نوار باختری توسط رژیم صهیونیستی هشدار داد. این قطعنامه، با 226رأی موافق در مقابل 188رأی مخالف تصویب شد.

با این حال طالب که با چفیه معروف فلسطینی‌ها پشت تریبون قرار گرفته بود، در مخالفت با این قطعنامه صحبت کرد. او در نطق خود گفت: «من امروز به‌عنوان نوه سرافراز یک فلسطینی دوست‌داشتنی و قوی اینجا صحبت می‌کنم. به‌عنوان کسی که می‌خواهد از کرامت انسانی او (مادربزرگ فلسطینی‌) دفاع کند، باید با قطعنامه 325مخالفت کنم.» طالب گفته است که این قطعنامه، از «راه‌حلی غیرواقع‌بینانه و دست‌نیافتنی که نابرابری، تبعیض قومی و شرایط غیرانسانی را قانونی می‌کند، دفاع می‌کند.» او بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود را به‌خاطر ناکامی راه‌حل دو دولت سرزنش کرد و گفت که آنها به‌صورتی فعال علیه راه‌حل دو دولتی در مناقشه خاورمیانه جنگیده‌اند و گام‌هایی عملی برای تضمین مرگ آن برداشته‌اند.» او همچنین به‌شدت به قانون «دولت- ملت» رژیم صهیونیستی حمله و آن را با قوانین تفکیک نژادی آمریکا مقایسه کرد؛ «با توجه به تاریخ کشور ما درباره تفکیک نژادی، باید این بی‌عدالتی‌ها را در هر جای دنیا تشخیص بدهیم و با آن مقابله کنیم.» او در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی ویدئوی سخنرانی خود در مجلس نمایندگان را منتشر کرده و نوشته است: «امروز به‌عنوان نوه سرافراز یک زن دوست‌داشتنی و قوی فلسطینی در مخالفت با قطعنامه 326صحبت کردم. ما باید اقدامات بیشتری برای تضمین حقوق بشر در اسرائیل برداریم و مطمئن شویم که با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌های سیاهپوست، با عدالتی که هر انسانی شایسته آن است رفتار می‌شود.» طالب همچنین در توییتر، عکسی از مفتیه، مادربزرگ خود که همچنان در کرانه باختری زندگی می‌کند، منتشر کرده و گفته است که به احترام او نتوانسته از قطعنامه مجلس نمایندگان دفاع کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ‌ماه پیش اعلام کرد که از نظر دولت ترامپ، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری دیگر ناقض حقوق بین‌المللی نیستند. قطعنامه غیرالزام‌آور مجلس نمایندگان در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا به تصویب رسیده است. فلسطینی‌ها می‌گویند که اسرائیل به‌صورت غیرقانونی از سال 1948در قلمرو فلسطین شهرک‌سازی کرده‌ و در تمام این سال‌ها از مصونیت و حمایت آمریکا برخوردار بوده است‌. بیانیه پمپئو در‌ماه نوامبر حالا راه را برای اسرائیل باز می‌کند تا هرگونه ضمیمه‌سازی در کرانه باختری را قانونی جلوه دهد. نتانیاهو وعده داده است که تمامی شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را ضمیمه کند. این وعده او، ‌با مخالفت شدید فلسطینی‌ها مواجه شده و خانم فاتو بنسودا، رئیس دیوان کیفری بین‌المللی هم گفته است که با نگرانی این اظهارنظرها را دنبال می‌کند.

براساس بند چهارم کنوانسیون ژنو که در سال 1949برای حفظ جمعیت غیرنظامی در مناطق جنگی تصویب شده، قدرت‌های اشغال‌کننده نباید جمعیت خود را به سرزمین‌های اشغال شده منتقل کنند. رشیده طالب 43ساله، از همان روزی که به‌عنوان نماینده میشیگان در مجلس نمایندگان انتخاب شد، به دردسری بزرگ برای اسرائیل تبدیل شد. او در کنار ایلهان عمر، الکساندریا اوکازیو کورتز و آیانا پرسلی، گروه زنان پیشروی مجلس را تشکیل داده‌اند که با اندیشه‌های نو و پیشروانه خود، نظام حاکم واشنگتن را هدف گرفته‌اند. طالب و عمر همچنین نخستین زنان مسلمان کنگره هستند. طالب، در روز ادای سوگند به‌عنوان نماینده، با لباس سنتی فلسطینی‌ها به واشنگتن رفت و بارها آشکارا مخالفت خود با سیاست‌های دولت فعلی اسرائیل را فریاد زده است. او تابستان قصد داشت در جریان سفر رسمی نمایندگان کنگره به سرزمین‌های اشغالی، با مادربزرگش ملاقات کند که مقامات اسرائیل، با ندادن ویزا به او و ایلهان عمر، واشنگتن را به لرزه درآوردند. طالب، ‌چند روز بعد سفر مشروط به اسرائیل را هم رد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید