• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89701
+
-

پروژه‌های عمرانی بزرگ تا پایان سال تمام می‌شوند

شهردار تهران: با توجه به کاهش شدید درآمد شهرداری، پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم تا طرح‌های بزرگ نیمه‌کاره زودتر به اتمام برسند

پروژه‌های عمرانی بزرگ تا پایان سال تمام می‌شوند

محمد سرابی _ خبر‌نگار

پس از حدود 10سال بالاخره بخشی از پروژه بزرگراه شهید نجفی رستگار به بهره‌برداری رسید. نتیجه راکد ماندن این طرح بزرگ عمرانی - ترافیکی قطع ارتباط بخشی از محله‌های اطراف و هدایت ترافیک عبوری از مسیر‌ جاده به درون منطقه مسکونی بود. فاز اول این پروژه که صبح شنبه به بهره‌برداری رسید این دو مشکل را برطرف کرد و در فاز بعدی مسیر‌های بیشتری برای عبور از جهات مختلف به آن اضافه خواهد شد. به گفته شهردار و معاون عمرانی شهرداری تهران در این مراسم، پروژه‌های بزرگ‌مقیاس پایتخت تا پایان سال به پایان خواهند رسید.

شهرداری تهران در مراسم افتتاح این بزرگراه و همینطور پل شهید مزینانی، اظهار کرد: پروژه بزرگراه شهید نجفی‌رستگار در ضلع جنوب شرقی تهران، هدایت ترافیک سنگین را برای افرادی که به داخل شهر وارد نمی‌شوند و تنها می‌خواهند از شهر عبور کنند، برعهده دارد. این بزرگراه از منطقه‌ای عبور می‌کند که پرتراکم و پرجمعیت است؛ طبق سیاست‌های شهرداری تهران اجرای پروژه در نقاطی که تراکم نفرات در هکتار بالاست، در اولویت بیشتری قرار دارد؛ هرچند ما وظیفه داریم برای تمام شهروندان شرایط مناسب را مهیا کنیم.
«پیروز حناچی» به اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش شدید منابع و درآمدها پروژه‌ها را اولویت‌بندی کردیم، اگر بودجه را بین تمام پروژه‌ها تقسیم می‌کردیم به پیشرفت‌های اندکی می‌رسیدیم اما با اولویت‌بندی، برخی پروژه‌ها افتتاح شدند و موردی مانند پروژه شهید نجفی‌رستگار، گیشا و دکتر معین باقیمانده پروژه‌های درشت‌مقیاس است.
او با بیان اینکه امیدواریم تا پایان سال، هر‌ماه یک ایستگاه مترو افتتاح کنیم، اظهار کرد: با بهره‌برداری از فاز اول بزرگراه ۷۶ متری نجفی‌رستگار یکی از مسیرهای ارتباطی مهم جنوب شرقی تهران گشایش یافت. مسافرانی که از جنوب به شرق تهران و جاده امام رضا(ع) می‌روند دیگر نیاز نیست که از درون منطقه مسکونی مشیریه عبور کنند.
رئیس شورای شهر نیز در این مراسم با اشاره به مشکلات موجود در حوزه ترافیک و حمل‌ونقل عمومی شهر گفت: در زمینه مصوبات مرتبط با خرید اتوبوس و واگن‌ مترو ،2 مصوبه قوی داریم، اما اجرا نمی‌شوند. قوانین خوبی داریم ولی در اجرا ضعیف هستیم و علت آن هم این است که سیستم بوروکراسی ناهماهنگ است؛ مثلا برای اجرای مصوبه مربوط به اتوبوس‌ها در شورای اقتصاد باید حدود 9مرکز با هم هماهنگ باشند.
«محسن هاشمی» افزود: وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت، صندوق ذخیره ارزی، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌های عامل باید با هم هماهنگ باشند، اما هریک در مرحله اجرا مسائلی را مطرح می‌کنند که باعث می‌شود کار به اجرا نرسد. کارشناسان هم در سطح پایین وقتی به این بوروکراسی می‌رسند کار را رها می‌کنند و وزرا هم به آن نمی‌پردازند. البته قرار است معاون اول رئیس‌جمهور در این زمینه و برای هماهنگی جلسه‌ای برگزار کنند اما این جلسه هم چندبار لغو شده است.

پایان پروژه‌های نیمه‌کاره 
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران نیز در این مراسم اعلام کرد که تا پایان سال‌جاری تمام پروژه‌های بزرگ در شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسند.
«صفا صبوری‌دیلمی» معاون عمران شهرداری تهران اظهار کرد: پروژه نجفی رستگار یکی از پروژه‌های مهم شهری است. با احداث این پروژه دیگر نیاز نیست که کامیون‌ها و تریلی‌ها وارد محدوده بسیج و افسریه شوند. مسیری که امروز افتتاح شد 2کیلومتر از 6کیلومتر است و هنوز 11معارض دارد که امیدواریم بدون اعمال ماده 9بتوانیم این معارضین را برطرف کنیم.
او با بیان اینکه اجرای این پروژه حدود 10سال طول کشیده است، بیان کرد: فاز دوم پروژه به طول 4کیلومتر از بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و به محله مشیریه دسترسی دارد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: کمر پروژه‌های بزرگ شهر تهران با افتتاح آنها تا پایان سال می‌شکند و دیگر پروژه نیمه‌تمام بزرگ در شهر نخواهیم داشت.
«محمد علیخانی» با اشاره به تصویب بودجه مرتبط با این پروژه در شورای شهر یادآوری کرد: 100 میلیارد تومان هزینه تملک معارضین شده است و حدود 11معارض دیگر باقی مانده که به‌زودی مراحل تملک آن انجام می‌شود. فاز یک این پروژه حدود 110میلیارد تومان هزینه دربر داشته است و تا پایان سال نیز فاز بعدی آن به بهره‌برداری می‌رسد.
علیخانی بیان کرد: بخشی از پروژه گیشا و همینطور پروژه زیرگذر استاد معین نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه شهید بروجردی نیز با حل مشکل معارضین افتتاح خواهد شد.
در این مراسم همچنین «وحیدرضا محمدی انارکی» شهردار منطقه 15تهران گفت: نیمه کاره‌ماندن پروژه شهید نجفی رستگار، نارضایتی‌هایی ایجاد کرده بود. در شورای پنجم مقرر شد 28هزار مترمربع تملک در محدوده انجام شود که اکنون این تملک انجام شده و امیدواریم تعداد معارضان باقیمانده هم براساس اعمال ماده 9به سرانجام برسند.

   تقاطع بزرگراه‌ها

پروژه شهید کاظم نجفی‌رستگار با هزینه تقریبی 100میلیارد تومان، از بزرگراه آزادگان در محدوده غرب تقاطع بزرگراه امام علی(ع) آغاز و پس از عبور از شمال شهرک دولت‌آباد و جنوب محله مشیریه و رضویه در محدوده سه راه کارخانه سیمان به بزرگراه امام رضا(ع) می‌رسد. به این ترتیب مسیر بزرگراه شهید رستگار علاوه بر داشتن تقاطع‌های غیرهمسطح با بزرگراه آزادگان و بزرگراه امام رضا(ع) در ابتدا و انتهای مسیر از یک تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه امام علی (ع) نیز برخوردار است. با احداث این پروژه دسترسی مردم محله مشیریه و رضویه به بزرگراه آزادگان و بزرگراه امام علی‌(ع) تسهیل می‌شود. با بهره‌برداری از پروژه شهید نجفی رستگار 11 درصد از ترافیک ورودی شهر تهران کاسته می‌شود و شاهد کاهش بار ترافیکی در محدوده سه راه افسریه خواهیم بود. در این پروژه یک میلیون و 200هزار مترمکعب خاکبرداری و 50هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است.


اصل خبر فروش صندلی اتوبوس صحیح نبود

پیروز حناچی، شهردار تهران
اصل خبر درباره فروش صندلی‌های اتوبوس بی‌آرتی صحیح نبود و درست هم منعکس نشد. چیزی که توضیح داده شده بود با چیزی که انتشار پیدا کرد متفاوت بود. در این شرایط سخت هیچ عقل سلیمی موافق افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل عمومی و فروش صندلی‌های اتوبوس نیست و به آن سمت نمی‌رود. این موضوع در حاشیه یک برنامه درباره نوآوری و استارتاپ‌ها عنوان شده بود؛ اتوبوس‌های خصوصی می‌توانند برای تقاضاهای انبوه‌بر از طریق اپلیکیشن اقدام کنند. این موضوع اساسا ربطی به فروش صندلی‌های اتوبوس‌های بخش عمومی ندارد. هفته گذشته قرار شد جلسه‌ای برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مخصوصا اتوبوس برگزار شود. دولت پیگیر است که هم از طریق تعمیرات و باز‌سازی و هم از طریق ورود اتوبوس‌های جدید کار را دنبال کنیم.


ایده فروش صندلی اتوبوس در کشور‌های پیشرفته هم اجرا نشده است

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران 
ایده فروش صندلی‌های اتوبوس انحرافی است و بیان اینگونه طرح‌ها که شرایط اجرای آن هم وجود ندارد موجب تضعیف مدیریت شهری و کشور می‌شود. این روش، دی‌آر‌تی است که عمدتا در کشورهای توسعه یافته مطرح می‌شود و در شرایطی اجرایی می‌شود که حمل‌ونقل آنقدر کامل باشد که برای اشتیاق افراد ثروتمند به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، آنها را دعوت کنیم که مانند سیستم حمل‌ونقل بین شهری جایشان را رزرو کنند، اما باید وضعیت به‌گونه‌ای مثبت باشد که در اتوبوس کسی نایستد و افراد بتوانند مانند اتوبوس‌های بین شهری جایشان را در حمل‌ونقل عمومی رزرو کنند و روی صندلی بنشینند.
این ایده آن‌قدر ایده‌آل است که حتی در کشورهای پیشرفته هم اجرایی نشده است زیرا خطوط اتوبوس و مترو معمولا به شیوه «انبوه بر» طراحی شده‌اند و به همین دلیل تعداد صندلی‌هایشان کم است و مسافران باید بایستند.
زمانی ما می‌توانیم این ایده را در تهران اجرایی کنیم که بیش از 15هزار اتوبوس نو یعنی سه‌برابر ظرفیت کنونی اتوبوس داشته باشیم و به‌نظر می‌رسد که این ایده برای 30تا  40سال آینده و زمانی است که درآمدهای ملی‌مان از مرز 30هزار میلیارد گذشت، آنگاه می‌توانیم انجام دهیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید