• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 آذر 1398
کد مطلب : 89681
+
-

شاخص‌ترین رویدادهای مجلس در ادوار ده‌گانه

خانه پرماجرا

خانه پرماجرا

خدیجه نوروزی_روزنامه نگار

ایرانیان شاهد تشکیل مصلحت‌خانه 25نفره تا خانه ملت 290نفره بوده‌اند؛مجلسی که نقش‌های مهمی را ایفا کرده و منشأ بسیاری از اتفاقات مهم بوده است.‌پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اگرچه هنوز مجلس، نام شورای ملی داشت اما شمارش دوره‌های مجالس از ابتدا آغاز شد. نخستین دوره مجلس پس از انقلاب روز 7خرداد 1359آغاز به‌کار کرد و تا به امروز که 10دوره را بی‌وقفه پشت سر گذاشته فراز و نشیب‌های بسیاری را از سر گذرانده است. نخستین دوره را شاید بتوان پر فراز و نشیب‌تر از سایر دوره‌ها دانست؛ چرا که مصادف با برگزاری 3دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دلیل برکناری ابوالحسن بنی‌صدر، ترور شهید محمدعلی رجایی و سومین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال 1360، تشکیل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تعطیلی دانشگاه‌ها، قطع کامل روابط ایران با آمریکا و وقوع جنگ هشت ساله تحمیلی بود. البته نباید اتفاقات مهمی که در جریان فعالیت مجلس سوم اما خارج از پارلمان رخ داد ازجمله پذیرش قطعنامه 598، موافقت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی با استعفای آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری، درخواست مجلس برای بازنگری در قانون اساسی، ارتحال امام خمینی (ره)، انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی و برگزاری پنجمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را از قلم انداخت.آمار و ارقام، تغییر و تحولات و رویدادهای مهم حول مجلس را از نگاه می‌گذارنید.


 مصوبات
  سهم مجالس به‌طور میانگین در هر دوره بیش از 300قانون بوده است؛ اگرچه مجلس نهم سنت‌شکنی کرده و تعداد قوانین مصوب در این دوره از مجلس کمتر از 200عنوان بوده است.
  مجلس ششم پرکارترین مجلس بعد از انقلاب اسلامی بود. این مجلس کارنامه موفقی در مصوبات اقتصادی بلندمدت داشت و تنها ۲۰ مصوبه این مجلس سیاسی بود.
  تصویب کلیات قانون مطبوعات ازجمله مهم‌ترین مصوبات دوره نهم است.  برجام در مجلس نهم به تصویب رسید.

رویدادهای شاخص
  مجلس دهم با اختصاص 17کرسی مجلس به زنان توانست رکورد مجلس پنجم با 14نماینده زن را بشکند.
  در مجلس اول به واسطه جنگ تحمیلی 32نماینده به شهادت رسیدند. علاوه برآن ترور مسئولان و جایگزینی نمایندگان به جای آنها باعث استعفای ۱۷ تَن از نمایندگان شد که ازجمله این افراد که برای مسئولیت استعفا کردند آیت‌الله خامنه‌ای، سیدمحمد خاتمی، مصطفی چمران، احمد توکلی، احمد ناطق نوری، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر بودند.
  قطعنامه ۵۹۸ در مجلس دوم به ریاست هاشمی رفسنجانی تصویب شد.
  تغییر محل مجلس و انتقال به میدان بهارستان در آبان ۱۳۸۳خورشیدی در دوره هفتم اتفاق افتاد.
  در مجلس سوم پس از بازنگری در قانون اساسی، نام مجلس رسماً به مجلس شورای اسلامی تغییر یافت.
  در دوره هفتم رأی‌گیری از حالت قیام و قعود به‌صورت الکترونیکی تغییر پیدا کرد.
  در طول مجلس هشتم 4نفر و در طول مجلس دهم نیز یک نفر از نمایندگان دار فانی را وداع گفتند.

مجلس و دولت
  در مجلس هشتم برای نخستین بار طرح سؤال از رئیس‌جمهور در دستور کار قرار گرفت.
  بررسی کفایت سیاسی بنی‌صدر رئیس‌جمهور در مجلس اول طرح شد.
  در مجلس نهم ۱۲ هزار و ۸۴۴ تذکر از سوی مجلس به دولت داده شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.
  نخستین چالش جدی روسای قوای مجریه و مقننه در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس نهم اتفاق افتاد که برای نخستین بار اختلاف میان رئیس مجلس و رئیس‌جمهور از تریبون علنی نمایان شد.
  مجلس فعلی در 3 سال گذشته ۱۱هزار و ۷۵۵ تذکر به مجموعه دولت روحانی داده است که سهم شخص رئیس‌جمهور ۲۰۱۷ تذکر است.
  مجلس هشتم رکورددار استیضاح وزراست.
 در دوره مجلس هشتم از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور دولت های نهم و دهم 4بار شکایت کرد.
  علی کردان، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد، 3‌ماه پس از کسب رأی اعتماد به‌دلیل فاش شدن جعلی بودن مدرک تحصیلی دکتری از دانشگاه آکسفورد، در جلسه‌ای جنجالی استیضاح شد.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید