• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8966
+
-

واقعا افتخار خریدنی نیست؟

رئالی‌ها با حذف پاری‌سن‌ژرمن پیغامی نانوشته به نیمار دادند؛ اگر می‌خواهی لیگ قهرمانان را ببری بیا رئال! ناصر الخلیفی، مالک مولتی میلیاردر باشگاه فرانسوی 2‌فصل پیاپی رویای لیگ قهرمانان را با اونای امری از دست داد. او یک میلیارد یورو بازیکن خریده است؛ یک میلیارد برای قهرمانی لیگ یک! سرمایه‌گذاری 6ساله مالک قطری هنوز جواب نداده است. او در فصل 2014-2013 برای جذب کاوانی و مارکینیوش 109میلیون یورو خرج کرد. در فصل بعدی داوید لوییس با 50میلیون یورو به پاریس آورده شد و دی‌ماریا و کورتساوا یک فصل بعد با 114میلیون یورو پاریسی شدند. در فصل 2017-2016 نوبت ریخت‌وپاش 136میلیون یورویی برای خرید درکسلر و لو سلسو بود و در تابستان2017 هم که گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ ثبت شد و نیمار و ام‌باپه (اگر قراردادش دایمی شود) 418میلیون یورو برای ناصر خان آب خوردند.
ناصر الخلیفی، رئیس بین‌میدیا و همچنین رئیس سرمایه‌گذاری قطر و البته رئیس فدراسیون تنیس قطر هم هست که البته بر‌خلاف همه انتصابات این‌شکلی در کشورهای جهان سوم که آقازاده‌ها بدون حساب‌وکتاب و تخصص در حوزه به مدیریت‌های ورزشی و غیرورزشی می‌رسند، ناصر داستان ما خودش تنیسور حرفه‌ای بوده و به همین دلیل نمی‌شود گفت ریاست او بر فدراسیون تنیس قطر از نوع جهان‌سومی بوده است. او از 1992 تا 2002 مسابقات زیادی انجام داده اما بهترین رتبه جهانی او چیزی نزدیک به هزار است یعنی کینگ995 در نوامبر2002؛ او از سال2008 رئیس فدراسیون قطر است و از سال2011 نایب‌رئیس فدراسیون تنیس غرب‌آسیا. با وجود این‌که باشگاه او در کنار منچسترسیتی و مالک اماراتی‌اش ولخرج‌ترین باشگاه‌های حال حاضر فوتبال هستند، الخلیفی جزو 10ثروتمند در مالکیت باشگاه‌های جهان نیستند. به‌طور مثال جورج سوروس، سرمایه‌دار مشهور تنها8/7‌درصد از سهام منچستر یونایتد را در اختیار دارد یا افراد ثروتمندی مثل کارلوس سلیم لبنانی - مکزیکی باشگاه دسته‌سومی اوویدو را در اختیار دارد اما در این باشگاه خرج نمی‌کند. خلیفی هزینه‌های باشگاه را بر گردن شرکت‌های تحت‌مدیریت خود انداخته است و مثل آبراموویچ شخصی خرج نمی‌کند. او حتی در 32سرمایه‌دار جهان عرب و 12سرمایه‌دار عرب خارج از جهان عرب هم جایی ندارد. همه ریخت‌وپاش‌های او در سال‌های اخیر فقط قهرمانی‌های پیاپی لیگ یک را برایش به ارمغان آورده است؛ البته منهای قهرمانی فصل قبل که به موناکو رسید. پاری‌سن‌ژرمن هنوز حتی پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ داخلی هم نیست و فقط 6قهرمانی دارد، پایین‌تر از سنت‌اتین (10)، مارسی (9)، موناکو و نانت (8)، لیون (7) و بوردو و رنس (6).
او می‌داند با اونای امری نمی‌تواند به رویای لیگ قهرمانان دست یابد؛ احتمال دارد در فصل آینده مورینیو یا زیدان جای این مربی اسپانیایی را بگیرند. شاید اگر قرار به اخراج زودهنگام امری باشد، لوییس فرناندز، سرمربی سابق و مدیر کنونی آکادمی باشگاه جای سرمربی اسپانیایی را موقتا تا پایان فصل بگیرد. الخلیفی در سال2016 از سوی روزنامه اکیپ، لقب قدرتمندترین مرد فوتبال در فرانسه را بالاتر از دیدیه دشان و زیدان به‌دست آورد و در سال2012 هم جایزه تجارت ورزشی فرانسه را از آن خود کرد. با همه این موارد یوفا به‌خاطر فیرپلی مالی روی او و همتای اماراتی‌اش در منچسترسیتی حساس شده است و در فصل‌های آینده،
 ناصر خان ما نمی‌تواند با پیشنهادهای نجومی بازار فوتبال را به‌هم بریزد. اگر با نیمار و ام‌باپه و دیگران لیگ قهرمانان به‌دست نیامد، سال بعد نمی‌شود ناگهان رونالدو و مسی را خرید. شاید این آخرین فرصت شیخ
قطری - فرانسوی برای کسب افتخار بین‌المللی بود. از پریشب خیلی‌ها می‌گویند افتخار خریدنی نیست اما یادمان نرود چلسی، من‌سیتی و دیگران هم همین‌جوری شروع کردند. کسی چه می‌داند؛ شاید یک روز با ستاره‌های ارزان‌تر و ریخت‌وپاش‌های کمتر یک لیگ قهرمانان هم به اینها رسید.
نظر زلاتان درباره قهرمانی پی‌اس‌جی در لیگ قهرمانان با نیمار: «من فقط توانستم آنها را تا یک‌چهارم نهایی بالا بیاورم؛ من، زلاتان بزرگ! چی باعث شد که فکر کنید نیمار می‌تواند همچین کاری کند؟»

این خبر را به اشتراک بگذارید