• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8962
+
-

نیمه‌نهایی شگفت‌انگیز

دومین فینالیست این فصل جام‌حذفی، بعدازظهر جمعه از بین تیم‌هایی انتخاب خواهد شد که در شروع این جام ابدا انتظار رسیدن به چنین جایگاهی را نداشتند. نخستین نبرد نیمه‌نهایی چند هفته قبل در آبادان برگزار شد و بعد از فینالیست‌شدن تیم وینفرد شفر با شکست دادن نفت آبادان، حالا نوبت استقلال‌خوزستان و یا خونه‌به‌خونه بابل است که شانس‌شان را برای حضور در آخرین مسابقه این فصل جام‌حذفی محک بزنند. هر 2‌باشگاه تا همین جا، شگفتی خلق کرده‌اند اما در تورنمنت‌های حذفی تفاوت چندانی میان شکست در مرحله نیمه‌نهایی با حذف‌شدن در دور اول وجود ندارد و از بین آبی‌های اهواز و قرمز و سفیدهای مازندران، تنها تیمی در جایگاه شگفتی‌ساز باقی خواهد ماند که از مسابقه فینال سهمی به‌دست بیاورد. نه شاگردان عبدالله ویسی و نه بازیکنان دراگان اسکوچیچ، حریف دندان‌گیر و ترسناکی برای استقلال به‌نظر نمی‌رسند اما هر 2‌تیم در مسابقه‌های گذشته غافلگیرکننده بوده‌اند و تصمیم دارند با همین شیوه به مبارزه ادامه بدهند. استقلال‌خوزستان که میزبان دیدار نیمه‌نهایی خواهد بود، برای رسیدن به این مرحله، ابتدا میعاد‌مغان اردبیل را گلباران کرد. این تیم در زمین ملوان به پیروزی 2 بر صفر رسید و در سومین و سخت‌ترین مسابقه، تراکتورسازی را در ضربات پنالتی شکست داد. آبی‌ها تا قبل از فینال‌جام، فقط یک‌بار بیرون از اهواز به‌میدان رفته‌اند. تیم مازندرانی نیز بعد از حذف‌کردن راه‌آهن و در هم کوبیدن مشکی‌پوشان، گسترش فولاد متحول‌شده فیروز کریمی را با نیرویی که از تماشاگران‌اش در بابل گرفته بود، شکست داد تا به مرحله نیمه‌نهایی ملحق شود. خونه‌به‌خونه با جواد نکونام به این مرحله رسیده اما از نیمه‌نهایی به بعد، با اسکوچیچ به راهش در این تورنمنت ادامه خواهد داد. مردی که بزرگ‌ترین انگیزه‌اش برای پذیرفتن پیشنهاد باشگاهی از لیگ یک، همین حضور در نیمه‌نهایی جام‌حذفی و مسیر کوتاه پیش‌رو برای تصاحب جام بوده است.

استقلال‌خوزستان در منطقه سقوط لیگ‌برتر قرار گرفته و خونه‌به‌خونه در منطقه صعود جدول لیگ یک دیده می‌شود. اهوازی‌ها دست به هر کاری می‌زنند تا در لیگ‌برتر بمانند و بابلی‌ها نیز آماده برگزاری جشن صعود هستند. اگر هر 2‌تیم به هدف‌‎شان دست پیدا کنند، فصل آینده در لیگ‌برتر مسابقه خواهند داد و اگر هر 2‌تیم در رسیدن به هدف‌شان ناکام شوند، این جدال فصل بعد در لیگ یک تکرار خواهد شد. عبدالله ویسی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در این مسابقه بزرگ، روی هواداران اهوازی حساب باز کرده است. استقلال‌خوزستان در شرایط عادی، هوادار زیادی ندارد اما شاید اهمیت این مسابقه خاص و البته رایگان شدن تماشای بازی، بخش مهمی از سکوهای غدیر را به تسخیر هواداران دربیاورد. پسران عبدالله بعد از 5‌ناکامی متوالی در لیگ، بالاخره این هفته با شکست نفت‌تهران به مسیر پیروزی برگشتند اما آمار 3‌گل در 5‌مسابقه اخیر، نشان می‌دهد باشگاه با مشکلات جدی گلزنی دست‌و‌‌پنجه نرم می‌کند. در مقابل، اوضاع خونه‌به‌خونه در لیگ یک کاملا ایده‌آل به نظر می‌رسد. این تیم در 8‌هفته گذشته هیچ شکستی را تجربه نکرده و 6‌بار موفق شده حریفان‌اش را از پیش‌رو بردارد. برنده‌شدن در داربی مازندران، روحیه بازیکنان تیم را به اوج رسانده و همزمان با جنگ برای لیگ‌برتری شدن، تیم اسکوچیچ مبارزه مهم دیگری را نیز در جام‌حذفی دنبال می‌کند. استقلال‌خوزستان، سومین تیم لیگ‌برتری است که در جام‌حذفی در مسیر خونه‌به‌خونه قرار می‌گیرد. شاید اعتماد به‌نفس لیگ‌برتری بودن، در این جدال برای اهوازی‌ها مفید باشد اما شاید نتایج اخیر، این اعتماد به‌نفس را برای استقلال به حداقل رسانده باشد.

خونه‌به‌خونه مازندران، استانداردهای لازم برای میزبانی از دیدارهای آسیایی را ندارد و بعید به‌نظر می‌‌رسد مشکلات مالی، شرایط را برای حضور استقلال خوزستان در این جام فراهم کند. با این وجود هر 2‌تیم دست از تعقیب رویای بزرگ‌شان در این فصل برنمی‌دارند. تیم شمالی قصد دارد نخستین تیم لیگ یکی باشد که قهرمانی رقابت‌های جام‌حذفی را به‌دست می‌آورد و تیم جنوبی نیز به دنبال اضافه شدن به فهرست معدود باشگاه‌هایی است که در فوتبال ایران هم لیگ‌برتر را فتح کرده‌اند و هم جام‌حذفی را به مالکیت خود درآورده‌اند. خونه‌به‌خونه و استقلال‌خوزستان برای رسیدن به جنگ با استقلال، باید داربی شگفتی‌سازها را برگزار کنند؛ نبردی که می‌تواند یکی از مهیج‌ترین دوئل‌های این فصل جام‌حذفی لقب بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید