• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89614
+
-

افتتاح یک ایستگاه مترو در هر ماه

شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه: 2 رام قطار تا پایان آذرماه به ناوگان متروی پایتخت اضافه می‌شود

افتتاح یک ایستگاه مترو در هر ماه

محمد سرابی _ خبر‌نگار

سال‌ها قبل آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس وقت برای نخستین‌بار بخشی از خطبه‌های نمازجمعه را به تأکید بر ضرورت اجرای پروژه ‌مترو اختصاص داد. اگرچه در این مدت مترو به بهره‌برداری رسید و امروزه بخش مهمی از حمل‌ونقل شهری است اما اکنون پیروز حناچی نیز در نخستین حضور به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها، به موضوع هزینه‌های توسعه و بهره‌برداری مترو اشاره کرد.

به گزارش همشهری، پیروز حناچی، شهردار تهران، 15آذر در خطبه‌های پیش از نماز‌جمعه تهران خبر داد که به‌طور متوسط تا پایان سال هر‌ماه یک ایستگاه مترو افتتاح می‌شود وگفت: همزمان با بهره‌برداری از ایستگاه متروی مولوی که پایان آذر امسال انجام خواهد شد، 2 رام قطار نیز به ناوگان متروی پایتخت اضافه می‌شود.
شهردار تهران با اشاره به اینکه هر رام قطار در شرایط فعلی، حدود ٧ میلیون یورو ارزش دارد، گفت: هم‌اکنون حدود ٣٠درصد واگن‌های تولیدشده برای تهران داخلی‌ هستند که تلاش داریم واگن‌سازی برای مترو را بومی کنیم.
او کل هزینه‌کرد مترو از ۶ماهه دوم سال ٩۶ تا‌کنون را حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان دانست که به‌معنای اختصاص سهم زیادی از بودجه شهر به توسعه متروست و گفت: برای نخستین‌بار سرفاصله قطارها در ایستگاه‌های خطوط 1، 2 و ۴ به 5/3دقیقه کاهش پیدا کرده که ان‌شاءالله در خط‌٣ به ٧‌دقیقه می‌رسد و سرفاصله قطارها در خط‌۶ نیز‌ ماه آینده به ١٠‌دقیقه کاهش پیدا می‌کند که هم‌اکنون ١۵‌دقیقه است. افزایش تعداد واگن‌ها بر کاهش سرفاصله قطارها نقش مستقیم دارد.
شهردار تهران ادامه داد: تعداد کل قطارهای اعزامی از ١۵٠٠ در سال‌٩۶ به بیش از ٢۵٠٠ قطار افزایش پیدا کرده است که این به معنای افزایش بیش از ۵٠‌درصد است.

14دستگاه مسئول
شهردار ضمن تشکر از ستاد نمازجمعه تهران برای فراهم کردن فرصت ارائه گزارش به شهروندان تهرانی، گفت: ١۴‌دستگاه هستند که در موضوع آلودگی هوا نقش دارند و فقط شهرداری تهران در این زمینه مسئولیت ندارد. بخش عمده آلودگی هوا به‌واسطه مصرف گسترده سوخت‌های فسیلی به‌وجود آمده است. علاوه برتعداد زیاد خودروهای تک‌سرنشین، موتورسیکلت‌های کاربراتوری همه تا ١٠ درصد در آلودگی هوا تأثیر دارند و خودروهای دیزلی سنگین نیز سهم زیادی در توزیع ذرات معلق با پی‌ام‌5/2 دارند.
حناچی گفت: یکی دیگر از آلاینده‌های مهم در شهر اتوبوس‌ها هستند که به‌خاطر نبود اعتبارات نتوانستیم ناوگان آن را نوسازی کنیم؛ با وجود این تلاش کرده‌ایم تا آلایندگی آنها را با استفاده از فیلتر جاذب دوده کاهش دهیم؛ این فیلترها تابه‌حال روی ۵٠ دستگاه نصب شده‌اند و نشان داده‌اند که تا ٩٠ درصد در کاهش آلایندگی نقش ایفا می‌کنند.
او ظرفیت روزانه مترو را در شهر تهران ٧ میلیون مسافر دانست و گفت: با وجود این هم‌اکنون تنها ٢ میلیون سفر با متروی تهران انجام می‌شود و برای رسیدن به هدف ٧ میلیون سفر، نیازمند تامین ٢‌هزار واگن قطار هستیم که تمام تلاشمان را برای پیگیری آن به‌کار می‌بندیم.
شهردار تهران بیان کرد: می‌توانیم طی ۴ سال کاری کنیم که ذرات آلاینده تا ۵۵ درصد و گازهای آلاینده نیز تا ۴۵ درصد کاهش پیدا کنند و این مهم بدون همکاری صمیمانه و دلسوزانه مردم و توسعه حمل‌ونقل عمومی میسر نیست.
شهردار تهران در ادامه اظهاراتش به سرویس‌دهی گرمخانه‌ها به مردان و زنان نیازمند اشاره کرد. وی سپس درباره میادین میوه‌وتره‌بار گفت: این میادین تأثیر بسزایی بر زندگی روزانه شهروندان دارند. هم‌اکنون حدود ٢۴۶میدان میوه‌وتره‌بار داریم که ۵٠عدد از آنها جدید است و تا پایان سال هم ١٠بازار به این تعداد اضافه خواهد شد. ٣ اصل اساسی ما برای خدمت‌رسانی به شهروندان در میادین میوه‌وتره‌بار، کیفیت مطلوب، قیمت مناسب و احترام به مشتریان است. معتقدیم این میادین در زندگی اقشار متوسط و ضعیف نقش مهمی دارند؛ چنانچه به‌طور متوسط ۴٠درصد از میوه‌وتره‌بار، ٢۵ درصد محصولات پروتئینی، ۵٠ درصد مرغ و ٧٠درصد محصولات آبزی در شهر از طریق میادین میوه‌وتره‌بار تامین می‌شود.

گذر نوآوری
در آخرین روز از رویداد «گذر نوآوری» که با حضور استارتاپ‌های خدمت‌رسان در حوزه شهری برگزار شده بود، شهردار تهران به میدانگاه هفت‌تیر رفت. پیروز حناچی در این بازدید که با حضور محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهردار همراه بود با اشاره به ادامه فعالیت دوچرخه‌های بی‌دود، اظهار کرد: مطمئنا از شرکت‌هایی که طبق رویکرد و سیاست‌های مدیریت شهر برای ما اهمیت دارند و جزو اولویت‌های ما هستند در فضای رقابتی حمایت می‌کنیم.درواقع اینها شرکت‌هایی هستند که معمولا شناسایی و بعد تأیید صلاحیت می‌شوند و بعد از آن ما ارائه سرویس و خدمات را برایشان  فراهم می‌کنیم. شهردار همچنین به همراه سخنگوی دولت از مؤسسه آموزشی نیکوکاری رعد و مؤسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) بازدید کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید