• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89612
+
-

تشخیص زعفران اصل

   زعفران ازجمله مواد غذایی ارزشمند با قیمت بالاست که به شکل پودر و رشته کامل در بازار فروخته می‌شود. این ارزش و قیمت بالا باعث تقلب و سودجویی برخی افراد با عرضه زعفران تقلبی به مشتریان شده است. اگر به هر دلیلی خواستار خرید زعفران هستید، باید به نکاتی توجه کنید.
   تشخیص پودر زعفران تقلبی بدون وسایل آزمایشگاهی کاری پرزحمت و زمان‌بر است؛ پس حتی‌الامکان زعفران پودر‌شده نخرید، چراکه احتمال اختلاط آن با پودر زردچوبه، پاپریکا یا حتی رنگ صنعتی وجود دارد. برای خرید زعفران رشته‌ای نیز یا باید به فروشندگان معتبر اعتماد کنید و یا شناخت نسبی داشته باشید.
   یکی از شیوه‌های تقلب در زعفران، جایگزینی‌گل‌رنگ با این محصول است. استفاده از کاکل ذرت و بلال رنگ‌شده به‌جای زعفران رشته‌ای نیز شیوه دیگر تقلب است.
   با این شرایط بهتر است حتما زعفران را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و از اصالت و کیفیت آن مطمئن باشید.
   توجه کنید که از نظر شکل ظاهری زعفران رشته‌ای درجه یک شبیه میخک و پایین این گیاه میله‌ای و انتهای آن دندانه‌دار، پهن و قیچی شکل است. همچنین بوی زعفران اصل و مرغوب، شیرین است و بوی گل و مزه آن تا حدودی به تلخی می‌زند. رنگ زعفران نیز باید قرمز تند و نه روشن و شکل کلاله‌های آن براق باشد.
   هیچ وقت زعفران با کیفیت، چرب نیست. برای تشخیص زعفران از کاکل ذرت نیز باید به تفاوت ظاهری در رشته‌های آن دقت کنید. رشته‌های ذرت صاف و مستقیم، اما رشته‌های زعفران منحنی‌شکل هستند.
    رنگ رشته‌های زعفران اصل کمرنگ نمی‌شود، پس برای تشخیص زعفران اصل و درجه یک از طریق رنگ، یک یا 2رشته زعفران را در آب جوش بیندازید، اگر بعد از ۵ دقیقه رنگ رشته‌ها کمرنگ و متمایل به سفید شد، تقلبی است.
    استفاده از کاغذ کاهی روش دیگری برای تشخیص کیفیت زعفران است، با قراردادن مقداری از این محصول بین کاغذ کاهی و فشار دادن آن، اگر در جای فشار زعفران، ذرات روغن و چربی مشاهده کردید زعفران تقلبی است، اما اگر زعفران پودر شد و اثری از چربی نبود، زعفران سالم و خالص است.

این خبر را به اشتراک بگذارید