• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89595
+
-

وحشت از انفجار در تالار عروسی در سقز جان 12 نفر را هنگام فرار گرفت

عزا به وقت عروسی

داخلی
عزا به وقت عروسی


«آتش‌سوزی، ازدحام و عروسی که عزا شد.» این خلاصه تراژدی است که پنجشنبه شب در تالار عروسی مانگه‌شو سقز اتفاق افتاد و جان 12نفر را که اغلب زنان و کودکان خردسال بودند، گرفت؛ زنان و کودکانی که بعد از یک «آتش‌سوزی» از ترس، قصد خروج از تالار را داشتند اما به‌دلیل ازدحام زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست دادند.
به گزارش همشهری، پنجشنبه شب برای ساکنان سقز در استان کردستان شب عجیبی بود. خیلی‌ها به مراسم عروسی دعوت بودند و خودشان را برای شرکت در جشن آماده می‌کردند. محل جشن تالار مانگه‌شو، به‌معنای‌ ماه شب بود و در کیلومتر یک جاده سقز به روستای ملقرنی قرار داشت. آنجا راه باریکی دارد. مهمانان یکی یکی ماشین‌های‌شان را در نزدیکی تالار پارک می‌کردند و وقتی دیگر جای پارک نبود، صف خودروها به جاده باریک کشیده شد. بیشتر از 500نفر به این جشن دعوت شده بودند و ترافیک سنگینی جاده منتهی به تالار را در‌بر‌گرفته بود. آن شب عروس و داماد همه تلاش‌شان را انجام داده بودند تا شبی خاطره‌انگیز برای خود و مهمانان‌شان رقم بزنند و  سرمای منطقه باعث شده بود مسئولان تالار از 2بخاری بزرگ برای گرم‌کردن داخل تالار استفاده کنند. جشن و شادی تا پاسی از شب ادامه داشت تا اینکه سرانجام زمان صرف شام شد.






شام عروسی
طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود شام عروسی در طبقه بالایی تالار سرو شود. تقریبا همه مهمانان خوردن شام را شروع کرده بودند. قهوه‌چی تالار در طبقه پایین مشغول جمع‌کردن وسایل پذیرایی بود. درست در همان لحظه بود که شلنگ گاز یکی از بخاری‌ها از جایش خارج شد. قهوه‌چی می‌خواست شلنگ را در جایش قرار داده و آن را محکم کند، اما نتوانست و در یک لحظه به‌دلیل انتشار گاز آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاد. صدایی شبیه انفجار از یک سو و شعله آتش آن که چندین متر بالا رفت از سوی دیگر، موجب ترس و وحشت مهمانان شد. همان لحظه برق تالار نیز قطع شد تا ماجرا‌ وحشتناک‌تر شود. هیچ‌کدام از مهمانان به‌درستی از اتفاقی که در طبقه پایین افتاده بود، اطلاعی نداشتند. هر کدام از ترس جان‌شان می‌خواستند هرچه زودتر از تالار بیرون بروند و تلاش یکباره حدود 500مهمان برای خروج باعث شد ده‌ها زن و کودک زیر دست و پا بمانند. در تاریکی تالار هرکس که می‌توانست از در خارج می‌شد و زنان و بچه‌ها که توانایی کمتری داشتند، در ازدحام روی زمین می‌افتادند و دیگران از روی آنها عبور می‌کردند. این شرایط در حالی بود که آتش‌سوزی در طبقه پایین مهمانان را تهدید نمی‌کرد و آنها فقط به‌خاطر ترس می‌خواستند از تالار عروسی فرار کنند.
دقایقی از این حادثه گذشته بود که ماجرا به آتش‌نشانی سقز گزارش شد. آتش‌نشانان ایستگاه شهدا با 2‌‌خودرو به محل حادثه اعزام شدند. ترافیک شدید جاده منتهی به تالار از یک‌سو و خودروهای پارک‌شده در جاده باریک از سوی دیگر کار را برای رسیدن آتش‌نشانان به محل حادثه دشوار می‌کرد. یک سمت جاده کوه و در سوی دیگر سرازیری قرار داشت و در همین جاده باریک هم خودروی مهمانان پارک شده بود. بعضی از این خودروها طوری پارک شده بود که ماشین آتش‌نشانی قادر به عبور از جاده نبود. در این شرایط بود که آتش‌نشانان مجبور شدند برای اینکه سریع‌تر به تالار عروسی برسند، این خودروها را کنار بزنند. آنها وقتی به تالار رسیدند خیلی زود و  درکمتر از یک دقیقه توانستند آتش را خاموش کنند ولی در طبقه بالا با تلی از جنازه روبه‌رو شدند.

پیکرهای نیمه‌جان در خروجی تالار
صدای شادی و پایکوبی که تا همین چند دقیقه قبل تالار عروسی را پرکرده بود، حالا جایش را به شیون و زاری داده بود. در تاریکی تالار هرکس به فکر کمک‌کردن به نزدیکان خود بود. آنهایی که توانی داشتند، افرادی را که زیر دست و پا مانده بودند، بیرون می‌بردند. در همان بررسی‌های اولیه نیروهای امدادی معلوم شد چندین نفر که اغلب زنان و کودکان هستند، زیر دست و پا جان باخته‌اند و ده‌ها نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.  پیکرهای حادثه‌دیدگان دقایقی بعد به بیمارستان سقز منتقل شد و در نهایت معلوم شد که در این حادثه هولناک 5زن، 5کودک و یک مرد جان خود را از دست داده‌اند، آن هم نه به‌دلیل سوختگی و انفجار، بلکه به‌علت ازدحام و ماندن زیر دست و پا. همچنین یک روز بعد از حادثه یکی از مصدومان که شرایط وخیمی داشت نیز در بیمارستان جانش را از دست داد تا شمار قربانیان این حادثه به 12نفر افزایش یابد.

علت حادثه چه بود؟
محمد دولتی، رئیس آتش‌نشانی سقز به همشهری می‌گوید: «برای گرم‌کردن فضای طبقه پایین این تالار از 2بخاری گازی استفاده شده بود. با اینکه این منطقه به شبکه گاز شهری وصل شده، اما این تالار هنوز گاز نداشت و برای روشن‌کردن بخاری از کپسول‌های گاز ال‌پی‌جی استفاده شده بود. به‌دلیل اینکه گاز ال‌پی‌جی دمایی در حدود منفی 70درجه دارد، متصدیان تالار 4کپسول گاز را داخل یک ظرف آب قرار داده و زیر آن هم اجاق خوراک‌پزی روشن کرده بودند تا گاز راحت‌تر از کپسول خارج شود. این کپسول‌ها از طریق یک لوله 2 اینچی به طرف بخاری هدایت شده و از آنجا هم با 2‌شلنگ به بخاری‌ها متصل شده بود.» دولتی در ادامه می‌گوید: «هنگام شام قهوه‌چی تالار متوجه می‌شود که به‌دلیل شل‌بودن اتصالات، یکی از شلنگ‌ها از جایش خارج شده و گاز نشت کرده است. او تلاش کرد تا شلنگ را سر جایش قرار دهد اما بی‌فایده بود. گاز‌های منتشر شده در برخورد با شعله اجاق خوراک‌پزی یک آتش‌سوزی بزرگ ایجاد کردند.» رئیس آتش‌نشانی سقز توضیح می‌دهد: «این آتش‌سوزی صدای مهیب و شعله زیادی داشت، به‌طوری که باعث ترس و وحشت مهمانان شد و همان زمان به دلایل نامعلومی برق تالار قطع شد و مهمانان از ترس انفجار تلاش می‌کردند از آنجا خارج شوند.» او می‌گوید: «خروجی تالار مشکلی نداشت اما ازدحام مهمانان و تلاش‌شان برای خروج یکباره باعث شد که افراد ناتوان زیر دست و پا بمانند و جان خود را از دست دهند.» دولتی درخصوص عملیات امدادرسانی می‌گوید: «تالار در خارج از شهر قرار دارد و جاده منتهی به آنجا باریک و روستایی است. در همین جاده هم مهمانان خودروهای‌شان را پارک کرده بودند و راه باریک شده بود. طوری که خودروهای ما برای رسیدن به محل حادثه با چند خودرو برخورد کردند.» او می‌گوید: «آتش‌سوزی که در این حادثه اتفاق افتاد، محدود و کوچک بود؛ طوری که در کمتر از یک دقیقه خاموش شد و هیچ‌یک از قربانیان و مصدومان حادثه دچار سوختگی نشده‌اند و علت آسیب‌دیدن همگی ماندن زیر دست و پا‌ست.»







 مالک تالار عروسی بازداشت شد


در شرایطی که استان کردستان در بهت و حیرت وقوع این حادثه مرگبار قرار دارد و دیروز در این استان عزای عمومی اعلام شده بود، استاندار کردستان از بازداشت مالک تالار عروسی مانگه‌شو به دستور دادستان خبر داد. بهمن مرادنیا، در جریان عیادت از مجروحان حادثه گفت: کارگروهی برای پیگیری و بررسی حادثه تالار عروسی و نظارت بر وضعیت ایمنی واحدهای فعال در این شهرستان تشکیل شده و پس از نتیجه نهایی، گزارش‌ها به اطلاع عموم مردم می‌رسد.


دستور وزیر کشوربرای رسیدگی سریع به وضعیت آسیب دیدگان و بازماندگان

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دیروز در پیامی  به استاندار کردستان در پی سانحه آتش سوزی در سقز دستور  رسیدگی سریع به وضعیت آسیب‌دیدگان و بازماندگان داد.‌  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در بخشی از  این پیام  آمده است: «سانحه آتش سوزی تالاری در حین مراسم جشن عروسی در شهر سقز که منجر به درگذشت و جراحت تعدادی از هموطنان عزیزمان شد موجی از تاثر و تالم در کشور ایجاد که ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و مردم غیور آن منطقه و درخواست علو درجات برای درگذشتگان از خداوند منان، ضرورت دارد ضمن بررسی دقیق علت وقوع این سانحه دلخراش سریعا به وضعیت آسیب دیدگان و بازماندگان رسیدگی شده و از طریق مراجع ذیصلاح تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع چنین حوادث ناگواری پیگیری و اقدام شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید