• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 آذر 1398
کد مطلب : 89594
+
-

اروپا؛ بی‌کفایت و مدعی

ظریف: نامه تروئیکای اروپایی درباره موشک‌های ایران دروغی باطل است تا بی‌کفایتی خودشان را در اجرای حداقلی‌ترین تعهداتشان ذیل برجام لاپوشانی کنند

اروپا؛ بی‌کفایت و مدعی

اسماعیل سلطنت‌پور _ خبر‌نگار

تروئیکای اروپایی در شرایطی که ایران ماه‌هاست هیچ‌گونه آزمایش موشکی انجام نداده یکباره نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل نوشته و برنامه موشکی ایران را مغایر با قطعنامه 2231شورای امنیت عنوان کرده‌؛ این در حالی است که شورای امنیت قبلا برنامه موشکی ایران را بررسی کرده اما نتوانسته بود مغایرتی بین این برنامه با قطعنامه شورای امنیت اعلام کند. اقدام اروپایی‌ها در آستانه نشست کمیسیون برجام انجام شد.

روز گذشته سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در وین در نشست 3ساعته کمیسیون مشترک برجام شرکت کرد. این نشست قرار بود مثل همیشه در هتل کوبورگ وین برگزار شود اما با اعطای مجوز به برخی گروه‌های تجزیه‌طلب و برانداز، هیأت ایرانی تهدید به شرکت نکردن در نشست و بازگشت به تهران کرد تا اینکه محل نشست از هتل کوبورگ به دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا تغییر یافت.
معاون وزیر خارجه در پایان جلسه کمیسیون برجام گفت: در این نشست همه اعضا صحه گذاشتند که آمریکا ریشه تنش‌ها در برجام است. سیدعباس عراقچی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: همه اعضا تاکید داشتند که بدون برخورداری ایران از برجام، نمی توان این توافق بین المللی را ادامه داد.
 عراقچی همچنین درخصوص اولین ملاقات خود با رافائل گروسی مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، این ملاقات را مفید ارزیابی کرد و گفت: برای شروع کار، ملاقات خوبی بود.
 «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم طی پیامی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در سال 2019نشان داد که با وجود همه دشواری‌ها و اختلاف‌نظرها، شرکت‌کنندگان در نشست در حمایت از برجام با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند. این مهم‌ترین نتیجه‌‌ای است که از مباحث امروز حاصل شد.» 
پیش از برگزاری نشست، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که اروپایی‌ها قصد دارند در جلسه کمیسیون برجام، ایران را به استفاده از مکانیسم ماشه تهدید کنند. براساس مکانیسم ماشه اروپایی‌ها قطعنامه‌ای برای ادامه لغو تحریم‌های ایران به رأی می‌گذارند که درصورت وتوی هر یک از اعضای دائم شورای امنیت تحریم‌های شورای امنیت خودبه‌خود برخواهد گشت اما ایران اعلام کرده کاهش تعهدات برجامی مستند به مواد 26و 36برجام و به‌دلیل خروج آمریکا از برجام و برهم خوردن توازن این توافق انجام شده و اروپایی‌ها نمی‌توانند در مقابل اقدام مقابله‌ای ایران، دست به اقدام مقابله‌ای بیشتر بزنند.
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درخصوص تهدید اروپا گفته بود: اقدامات جبرانی ما این بود که اگر جمهوری اسلامی برجام را نقض کند آنها می‌توانند از اسنپ‌بک (مکانیسم ماشه) و... استفاده کنند و اقدام جبرانی ایران هم این بود که اگر آنها اقدام به نقض برجام کنند ایران در قالب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اقداماتی را به‌صورت مرحله‌ای یا دفعی انجام دهد. اگر آنها بخواهند در مقابل اقدامات جبرانی ما اقدامات جبرانی انجام دهند، خنده‌دار و غیرقابل‌قبول است و خیلی خودشان را به زحمت نیندازند.
10 روز قبل وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که اروپایی‌ها به استفاده از مکانیسم ماشه فکر می‌کنند اما حالا اروپایی‌ها پا را فراتر گذاشته و قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را دارند البته نه به‌خاطر برجام، بلکه به‌خاطر برنامه موشکی! 
بیانیه 3 کشور اروپایی خشم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را برانگیخت و او در توییتی اروپایی‌ها را بدبخت خطاب کرد! ظریف نوشت: «نامه اخیر 3 کشور اروپایی به شورای امنیت درباره موضوع موشکی، دروغی از سر استیصال برای سرپوش گذاشتن بر ناتوانی حقارت‌بار آنها در ایفای حداقل تعهداتشان مطابق برجام است. اگر 3 کشور اروپایی به‌دنبال اندکی اعتبار بین‌المللی هستند، باید به جای تن دادن به زورگویی ایالات متحده، حق حاکمیت خود را اعمال کنند.» او سپس عکسی از متنی در سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد و نوشت: برایان هوک یک یادآوری بموقع برای 3 کشور اروپایی شریک ما در برجام دارد و آشکارا اذعان کرده که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد، آزمایش موشکی منع نشده است: یکی از نقایص توافق هسته‌ای ایران، این است که به منع آزمایش موشک‌های بالستیک ایران پایان داد.
به‌نظر می‌رسد اروپایی‌ها با نزدیک شدن به موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران و فعالیت‌های موشکی درصدد‌ند با بهانه‌جویی و تحت فشارهای آمریکا قطعنامه 2231شورای امنیت را ملغی کنند. براساس قطعنامه  2231 بعد از 5 سال ایران قادر به تجارت در حوزه تسلیحاتی می‌شود؛ موعدی که 18اکتبر 2020(مهر‌ماه سال آینده)فرا می‌رسد.

دستاورد‌های  پوچ

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل در واکنش به نامه 3کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به دبیرکل سازمان ملل، نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش نوشت و با اشاره به اینکه پرتاب موشکی ایران در سال 2017در شورای امنیت مورد بحث قرار گرفت اما اتفاق آرایی درباره اینکه آن پرتاب با قطعنامه 2231مرتبط است، وجود نداشت، تصریح کرد: جامعه جهانی باید به‌شدت مراقب رویکرد دارای انگیزه سیاسی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای صنعتی باشد که با دستاویزهایی پوچ مانند نگرانی‌های توسعه تسلیحات اتمی در تلاشند تا فناوری‌های بی‌خطر مانند فناوری هوا و فضا را که برای توسعه اجتماعی اقتصادی تمام کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه، بسیار مهم است، بد جلوه دهند. تخت‌روانچی در ادامه با اشاره به اینکه فعالیت‌های موشکی ایران چه در زمینه بالستیک و چه در زمینه پرتاب ماهواره‌ای، مشمول محتوای اصلی یا صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ و پیوستن‌های آن نمی‌شود، از دبیرکل خواست از گزارش دادن در مورد چنین فعالیت‌های نامرتبطی در گزارش‌هایش درباره اجرای این قطعنامه اجتناب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید