• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89563
+
-

گفت‌وگوی اختصاصی همشهری با هولین ژائو، دبیرکل اتحادیه جهانی مخابرات

تحریم‌ها را با نوآوری می‌توان پشت ‌سر گذاشت

محمد کرباسی _ دبیر گروه دانش و فناوری

تحریم‌های بخش فناوری مشهور به فناتحریم مدت‌هاست که یکی از مشکلات مهم فعالان ایرانی این حوزه شده‌است.در این‌باره با هولین ژائو، دبیرکل ITU اتحادیه جهانی مخابرات که سازمانی وابسته به سازمان ملل است گفت‌و گو کرده‌ایم.

 تحریم‌های آمریکا علیه ایران در حوزه فناوری یکی از مسائلی است که بازیگران حوزه آی‌سی‌تی و استارتاپ‌های ایرانی را دچار مشکلات فراوانی می‌کند. کاری قرار است برای این مسئله انجام دهید؟
بله من در جریان این تحریم‌ها هستم و امروز هم با وزیر ارتباطات ایران در این رابطه صحبت‌های مهمی داشتم. این شرایط باعث مشکلات بازار فناوری و همچنین شرکت‌های ایرانی در حوزه آی‌سی‌تی شده است. با وجود این تحریم‌های سخت پیشرفت‌های ایران در حوزه آی‌سی‌تی بسیار فراتر از کشورهای منطقه و جهان است. اگر من بخواهم در این رابطه صحبت کنم بهترین توصیه‌ام این است که باید در کشور شما بازیگران بخش فناوری اطلاعات را تشویق کرد که بیشتر از گذشته تلاش و فعالیت کنند. بدون توجه به این تحریم‌ها باید روی خلاقیت و نوآوری سرمایه‌گذاری شود. باید بیشتر از گذشته برای آموزش و یاد گرفتن فناوری‌های جدید جهان تلاش کرد و ایران فعالیت خود را به‌عنوان یک عضو فعال آی‌تی‌یو حتی بیشتر از گذشته کند. باید به پیشرفت‌های قابل ملاحظه بخش ارتباطات خود در یک سال پیش دقت کند. من ایران را تشویق می‌کنم که مسیر خود را بدون توجه به تحریم‌های آمریکا ادامه دهد. یادتان باشد که نوآوری یک کلید حیاتی است. شما اگر نوآوری داشته باشید می‌توانید راه‌تان را به بازارهای جهانی باز کنید و تفاوت ایجاد کنید. ما ایران را تشویق می‌کنیم که به تلاش خود برای پیشرفت فناوری در جهان و توسعه بیشتر در این حوزه ادامه دهد. من مطمئن هستم این مسیری مهم و حیاتی برای منفعت مردم ایران و حتی منطقه است.
حتما می‌دانید که دولت آمریکا در تحریم‌های بخش فناوری که در میان ایرانی‌ها به فناتحریم مشهور شده حتی برخی از ابزارها و پلتفرم‌های ساده‌ای که همه کشورهای دیگر امکان استفاده از آنها را دارند برای ایرانی‌ها تحریم کرده است. این ماجرا در مواقعی باعث کند شدن روند پیشرفت فعالان حوزه فناوری اطلاعات در ایران می‌شود.
بله از این ماجرا مطلع هستم. ما به همه بازیگران حوزه فناوری در جهان توصیه می‌کنیم که امکانات خود را بدون تبعیض در اختیار کشورها و بخش‌های مختلف جهان قرار دهند و به اشتراک بگذارند. مردم باید بتوانند در هر نقطه‌ای از جهان از ابزارهای فناوری برای پیشرفت و توسعه خود استفاده کنند. شما اما می‌بینید که گاه و بیگاه این بحث تحریم‌ها پیش می‌آید. آنها روزی یک نقطه و روز دیگر کشور دیگری را تحریم می‌کنند. باید امیدوار بود بتوان این شرایط را هر چه زودتر پشت سر گذاشت. برای همین باید بازیگران این حوزه را برای تلاش جهت پشت سر گذاشتن این دوره تشویق کرد. این فقط بحث فناوری نیست این بیشتر یک ماجرا و مسئله سیاسی به‌حساب می‌آید. من امیدوار هستم که بتوان با تلاش بیشتر این شرایط را پشت سر گذاشت. به‌نظر من نمی‌توان جلوی توسعه و پیشرفت را گرفت و آن را متوقف کرد. شما و ما باید مسیر پیشرفت و نوآوری را ادامه بدهیم.
اما می‌توان گفت این تحریم‌ها به‌ویژه در بخش فناوری و ارتباطات ناعادلانه است؟ 
این یک مسئله سیاسی است. من نمی‌خواهم قضاوت شخصی خودم را در این رابطه بیان کنم. من در سفرهایی که به ایران داشتم در اکوسیستم استارتاپی شما انرژی و جوان‌های خلاق زیادی دیدم. با وجود شرایط تحریم و وضعیت موجود پیشرفت استارتاپ‌های ایرانی خیلی قابل توجه بوده است. توصیه من بار دیگر تلاش و نوآوری است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید