• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 14 آذر 1398
کد مطلب : 89562
+
-

دستور آتش به دیپلمات‌های چین

وزارت‌خارجه چین به دیپلمات‌های این کشور اعلام کرده سیاست تهاجمی در پیش بگیرند

دستور آتش به دیپلمات‌های چین

دولت چین، از دیپلمات‌های این کشور خواسته است تا برای ترویج دیدگاه‌های پکن، رویکرد هجومی‌تری داشته باشند و به فراخور شرایطی که جنگ تجاری با آمریکا و اعترا‌ض‌های مردمی در هنگ‌کنگ ایجاد کرده‌، روحیه جنگندگی داشته باشند.
به گزارش رویترز، وانگ‌ای، وزیر امور خارجه چین نخستین بار ‌ماه گذشته در گردهمایی دیپلمات‌های زیرنظرش از آنها خواست «روحیه جنگندگی» داشته باشند. وانگ‌ای در آن جلسه که به مناسبت روز استقلال چین برگزار شده بود جزئیاتی از دستور کار وزارت خارجه چین ارائه نداد، اما اخیرا دستورالعمل مشخصی به دیپلمات‌های این کشور داده شده است تا رویکرد جدید دیپلماتیک خود را براساس آن تغییر دهند.

در این مدت، چند دیپلمات ارشد چین حساب‌های جدید و فعالی در توییتر ایجاد کرده‌اند. وزارت خارجه چین هم در همین هفته حساب کاربری خود در توییتر را راه‌اندازی کرده است. اجلاس ‌ماه گذشته، با حضور بیش از 1000نفر از مقامات فعلی و پیشین چین برگزار شد. یکی از افرادی که در این نشست حضور داشته به رویترز گفته است: «این نخستین بار است که از ما خواسته شده روحیه جنگندگی بیشتری داشته باشیم.» درخواست وانگ از دیپلمات‌ها، بازتابی از رویکرد کلان‌تر شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور مادام‌العمر چین است. رئیس‌جمهور چین سیاست‌های خارجی و نظامی کشورش را بازتعریف کرده و از رویکرد کلاسیکی که دن شیائوپینگ ترسیم کرده بود، فاصله گرفته است. براساس سیاستگذاری شیائوپینگ، چین باید قدرت واقعی خود را پنهان و همزمان با پیشرفت، سکوت پیشه می‌کرد. از دیگر نشانه‌های تغییر سیاست‌های عمده شی جین‌پینگ می‌توان به راه‌اندازی پر سر و صدای طرح جاه‌طلبانه کمربند و جاده و همینطور تاسیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساختی چین که توسط این کشور کنترل می‌شود، اشاره کرد. وزارت خارجه چین، همین دوشنبه کارش را در توییتر شروع کرد و در یکی از نخستین توییت‌هایش، به یک قانون جدید آمریکا درباره هنگ‌کنگ پاسخ داد و در یک توییت دیگر، به استرالیا به‌خاطر پرونده درخواست شهروندی یک چینی در این کشور طعنه زد.

ارائه چهره جدید 
رسانه‌های دولتی چینی مدت‌هاست که در شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی دارند. در مورد دولت چین هم گفته می‌شود، حضور غیررسمی و تاریکی در شبکه‌های اجتماعی دارد؛ تابستان امسال، توییتر و فیس‌بوک اعلام کردند حساب‌های زیادی را بستند که از نظر آنها، با کارزار مورد حمایت دولت چین برای مخدوش کردن اعتراض‌ها در هنگ‌گنگ ارتباط داشتند. تحرکات اخیر دیپلمات‌های چینی در توییتر، بازتابی از تلاش‌های حزب کمونیست چین برای ارائه چهره‌ای جدید از خود است. ماری بردلی، متخصص سیاست‌های چین در دانشگاه کانتربری در نیوزیلند می‌گوید: «تصویر بین‌المللی چین برای رهبران حزب کمونیست، مشروعیت زیادی به همراه دارد.» یکی از مقامات رده‌بالای وزارت خارجه چین که اخیرا به توییتر پیوسته و حضور فعالی هم دارد، ژائو لیجیان، نایب‌رئیس اداره اطلاعات این وزارتخانه است. ژائو مرتبا در توییتر به آمریکا طعنه می‌زند و اخیرا از آمریکا به‌خاطر «تلف کردن تریلیون‌ها دلار در افغانستان، لیبی، سوریه و عراق» تشکر کرده و به نژادپرستی در واشنگتن پرداخته است. مایک چینوی، محقق مؤسسه روابط چین و آمریکا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی معتقد است که چین به‌زودی به‌صورتی کاملا تهاجمی از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهد کرد و احتمالا در این راه، از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا الهام گرفته است؛ «گمان می‌کنم دیپلمات‌هایی در وزارت خارجه چین و دیگر نهادهای چینی وجود دارند که مهارت ترامپ در استفاده از توییتر برای به راه انداختن بحث‌های سیاسی در آمریکا و فراتر از آن را دیده‌اند و از خود پرسیده‌اند چرا ما نباید این کار را بکنیم؟»

اولین آزمون
رویکرد جدید دیپلماتیک چین که جنگ تجاری با آمریکا نقش مهمی در تعیین آن داشته، دیروز با نخستین محک جدی خود روبه‌رو شد. تصویب قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا در تقبیح رفتارهای پکن با اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ، با انتقاد بسیار شدید دولت چین مواجه شد و وزارت خارجه چین هشدار داد که این اقدام مجلس نمایندگان می‌تواند بر همکاری‌های دوجانبه این کشور با آمریکا تأثیر بگذارد و توافق اولیه برای پایان جنگ تجاری را بی‌اثر کند. مجلس نمایندگان در قانونی که با اکثریت چشمگیر تصویب شده، از کاخ سفید خواسته است به اقدامات چین برای سرکوب مسلمانان در منطقه سین‌کیانگ واکنش نشان دهد و مقامات حزبی چین در این منطقه را تحریم کند. این قطعنامه، ابتدا باید در سنا تصویب و بعد توسط ترامپ امضا شده تا بتوانداجرایی شود. با این حال چینی‌ها واکنش بسیار تندی به آن نشان دادند و تهدید کردند که توافق‌ها برای پایان جنگ تجاری را کنار بگذارند. دیروز هوا چون‌یینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «فکر می‌کنید اگر آمریکایی‌ها کاری کنند که منافع چین آسیب ببیند ما کاری نخواهیم کرد؟ من فکر می‌کنم هرحرف و اقدام اشتباهی، باید هزینه‌ای متناسب با خود داشته باشد.» بلومبرگ دیروز گزارش داد که آمریکا و چین بیشتر از گذشته به توافق بر سر اینکه چه میزان از تعرفه‌ها باید لغو شوند نزدیک شده‌اند.
سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین اعلام کرد که اگر یکجانبه‌گرایی و قلدری آمریکا ادامه پیدا کند، چین اقدامات متقابل قاطعی را در دستور کار خود خواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید