• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 17 اسفند 1396
کد مطلب : 8954
+
-

بازگشت نیمه ‌هوشمندها

بازگشت نیمه ‌هوشمندها

 خشایار مریدپور :

نمایشگاه جهانی موبایل یا همان MWC را که هر ساله در بارسلون برگزار می‌شود، باید بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین نمایشگاه تخصصی موبایل و فناوری‌های مرتبط دانست. البته در این نمایشگاه خبری از رونمایی از گوشی بعدی اپل یا گوگل نیست و شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند محصولات پرچمدار خود را در برنامه‌های خبری اختصاصی معرفی کنند تا برد بیشتری بین مخاطبان داشته باشد‌ ولی با این حال هنوز هم به اندازه کافی گوشی‌، لپ‌تاپ، تبلت و فناوری‌‌های جدید در آن معرفی می‌شود که بیش از 100 هزار مخاطب را در سال گذشته به‌خود جذب کند. استقبال از نمایشگاه امسال حتی بهتر بود و با معرفی محصولات هیجان‌انگیزی ازجمله پرچمدار جدید سامسونگ، لپ‌تاپ حرفه‌ای هوآو‌ی و گوشی‌های جدید و جذاب نوکیا در کنار ده‌ها شرکت و فناوری جدید دیگر، انتظار می‌رود آمار نهایی بازدیدکنندگان از سال قبل هم بیشتر شده باشد. البته اپل و گوگل در این نمایشگاه غایب نبودند ولی محصول جدیدی در حوزه گوشی‌های هوشمند معرفی نکردند.نمایشگاه امسال یک نکته جالب دیگر هم داشت و آن هم معرفی چند محصول خوب در رده گوشی‌های نیمه ‌هوشمند یا ساده بود که در عین داشتن قابلیت‌های عمومی گوشی‌های هوشمند از نظر عمر باتری و شکل ظاهری با این مستطیل‌های تکراری کمی تفاوت دارند. از آنجایی که گوشی‌های ساده هنوز هم بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارند، به‌نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده در حال توجه مجدد به این بخش فراموش ‌شده‌ از بازار هستند. عرضه نسخه اندروید ویژه گوشی‌های میان‌قیمت هم نشان می‌دهد توجه به گوشی‌های غیرپرچمدار در حال افزایش است. به بهانه برگزاری نمایشگاه امسال تصمیم گرفتیم تا در ادامه تعدادی از مهم‌ترین محصولات معرفی شده در MWC 2018 را با هم مرور کنیم.

هوآو‌ی Matebook X Pro 

تعداد محصولاتی که سعی می‌کنند به‌نحوی بازار اختصاصی محصولات غول بی‌شاخ‌و‌دم آمریکایی این صنعت؛ یعنی اپل را به چالش بکشند به حدی زیاد شده که خود آنها را می‌توان در یک دسته‌بندی جدا مورد بررسی قرار داد‌ اما در نمایشگاه امسال شرکت هوآو‌ی‌ که خود از غول‌های بازار فناوری‌اطلاعات به شمار می‌رود، محصولی را به نمایش گذاشت که به‌طور خاص برای رقابت با یکی از خاص‌ترین رده‌های محصولات اپل یعنی لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای MacBook Pro طراحی شده است. شرکت هوآ‌وی تمام توان مهندسی و تولید خود را به میدان آورده تا با تولید یک لپ‌تاپ قدرتمند فوق‌سبک مجهز به امکانات اتصالی بیشتر و نمایشگر بهتر وارد بازار تقریبا انحصاری اپل شود. نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند، بدنه باکیفیت و فوق‌العاده نازک این لپ‌تاپ است. لبه‌های صفحه نمایشگر Matebook X Pro به‌طور عجیبی نازک هستند و به ادعای سازنده نسبت مساحت صفحه نمایش به بدنه در این محصول 91درصد است. البته این نمایشگر فقط زیبا نیست و در کنار پشتیبانی از فرمان‌های لمسی با کیفیت نمایش 3K (یا 3000x2000پیکسل) و روشنایی 450نیت یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ موجود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 پس از نمایشگر جالب این لپ‌تاپ، شاید خاص‌ترین ویژگی محصول هوآوی محل قرار گرفتن وبکم آن باشد. وبکم این لپ‌تاپ زیر یک دکمه مخصوص در ردیف بالایی صفحه‌ کلید قرار گرفته و با فشار انگشت شما به بیرون می‌آید. با تمام شدن کارتان هم می‌توانید دوباره دوربین را وارد جایگاه‌اش در بدنه کنید و دیگر برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی خود روی دوربین وبکم چسب نزنید. البته تنها دلیل این جایگذاری جالب حفظ حریم خصوصی یا طراحی خاص نبوده و نبود جای کافی برای جاسازی دوربین در صفحه نمایش فوق‌‌العاده نازک Matebook X Pro دلیل اصلی عنوان شده است. سخت‌افزار این لپ‌تاپ هم همین‌قدر تحسین برانگیز است و در قدرتمندترین پیکربندی شامل پردازنده Core i7، حافظه SSD با ظرفیت 512گیگابایت و کارت گرافیکی اختصاصی GeForce MX150است. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که در رده فوق‌سبک‌ها معمولا خبری از پردازنده گرافیکی اختصاصی نیست و این لپ‌تاپ با وزنی حدود 1.33کیلوگرم شاید سبک‌ترین و باریک‌ترین لپ‌تاپ مجهز به کارت گرافیکی اختصاصی است. از نظر اتصالات تلاش شده محدودیت‌های محصول اپل پشت سر گذاشته شود و دو پورت USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt3و یک پورت USB 3.0به این معنی است که از نظر اتصال دستگاه‌های جانبی هرگز مشکلی احساس نخواهید کرد. یک نکته بسیار مثبت دیگر وجود یک افزونه USB-C در بسته‌بندی این لپ‌تاپ است که خروجی HDMI و VGA به شما می‌دهد و استفاده از نمایشگرهای خارجی را بسیار راحت‌تر می‌کند. از نظر قیمت هم هرچند بهای نهایی این محصول اعلام نشده، اما با توجه به قیمت 1100‌ دلاری نسخه Matebook X که پارسال به بازار عرضه شد می‌توان حدس زد که این محصول می‌تواند لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت MacBook Pro را به چالش بکشد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که محصولات اپل به‌دلیل وجود اکوسیستم هماهنگ و سازگاری بالای نرم‌افزار و سخت‌افزار همواره عملکردی فراتر از حدود سخت‌افزاری خود داشته‌انداما مطمئنا یک لپ‌تاپ 1.3کیلوگرمی با کارت گرافیکی اختصاصی و نمایشگر 3K لمسی می‌تواند جایگزین مناسبی برای بسیاری از کسانی باشد که به‌دنبال قابلیت و سهولت استفاده از لپ‌تاپ‌هایی مثل MacBook اما در محیط ویندوز هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :